Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Väggmatta eller ej? (thermopool)  (läst 1567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TePeL

Väggmatta eller ej? (thermopool)
« skrivet: september 22, 2020, 08:35:58:58 »
Hej på er!

Skapade en tråd med en lång tekst och en del olika funderingar, fick en del bra svar. Det som kvarstår nu är ångesten kring val av leverantör, och då främst pga att vissa använder block som kräver väggmatta medan vissa andra har härdade block (thermopool 3.0) där väggmatta inte behövs.

Undrar således: vad är för- och nackdelarna med väggmatta? Vad har ni för erfarenheter och tips/rekommendationer?
(obs samtliga kommer med bottenmatta, det handlar alltså enbart om väggmatta)

Tacksam för era åsikter!

Poolgiganten

Utloggad Stompen

SV: Väggmatta eller ej? (thermopool)
« Svar #1 skrivet: september 22, 2020, 10:07:36:36 »
Finns det någon nackdel med väggmatta?

Jag har inte i första hand sett det som ett skydd för blocken utan för att jämna ut eventuella ojämnheter och du får även lite mjukare yta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Väggmatta eller ej? (thermopool)
« Svar #2 skrivet: september 22, 2020, 14:27:16:16 »
JAG TROR att väggmatta ökar risken för att man skall få veck på linern av "trampande barnfötter" när de små barnen hänger i poolsargen och trampar upp och ned för att inte sjunka ned.
Vi drabbades av det på vår första liner redan efter ett par år.
Den mjuka väggmattan gör att linern lättare "kavlas" ned efter väggen, och när vecken väl har bildats är det mer eller mindre omöjliga att få bort.
För oss kan hög temp och låg pH eventuellt ha spelat in också, vissa påstår att linern kan "växa" av det, men jag har hört rätt många som har och har haft detta problem i sina pooler.

Vid renoveringen för tre år sedan struntade vi i väggmattan (Vi har rostfri stålstomme) och satte in en tjockare plats-svetsad liner så nu skall det inte bli några problem.
Än så länge ser det mycket bra ut i alla fall.
Primärt är det säkert den tjockare linern som gör det, men för mig känns det uppenbart att de där vecken är en mycket större risk att få om man har en mjuk matta mellan vägg och liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Väggmatta eller ej? (thermopool)
« Svar #3 skrivet: september 22, 2020, 18:30:12:12 »
Hej,
Nu har jag inte erfarenhet av termopool och liner. Men det är väl självklart att en ev. skrovlig yta på block kan nöta på en liner. Vidare ger en matta skydd mot nötningar. Vidare en behagligare yta att trampa på, lite mjukare.

Det var jag som tidigare skrev att en liner kan svälla (tror inte det var växa? Men i princip samma sak)

Informationen kom inte från mig utan från en av de större leverantörerna. Har själv ifrågasätt varför höj kalk finns för linerpooler. Fick en förklaring. Köpte denna direkt. Den verkade rimlig.

I en kaklad pool finns kalcium i form av kalk i fogarna. Om kalciumhalten i vatten är låg kommer fogarnas kalcium läcka ut i poolen. Vilket leder till att kakelfogar vittrar sönder.

En motåtgärd mot detta är att höja kalkhalten i poolen i form av att höja koncentrationen kalcium. Då läcker inte fogarna ut kalcium. Alltså vittrar inte sönder.

För mycket kalk/kalcium i vattnet leder till att kalk kan fällas ut på poolen. Enligt mig inget problem med detta. Lätt att hantera.

När man tillverkar en liner tillsätts kalcium. Den blir kvar i linern.
Samma resonemang som tidigare.

När temperaturen stiger sväller/expanderar de flesta material och kalciumet kan ta sig ut i vattnet.

Detta speciellt om inte kalcium finns i vattnet. Alltså kalciumet läcker ut i vattnet. Det bildas ett tomrum som vattnet kan ta sig in i. Tar större plats än kalcium. Alltså sväller linern.

Rent teoretiskt är detta rätt. Går att kolla om det verkligen stämmer?
Om det stämmer? (Veck i en liner?). Borde de som har en liner kunna bekräfta eller förkasta?
och använder;
1.   Veckopuckar, långverkansklor, multipuckar eller annat desinfektionsmedel än det nedan.
Eller
2.   Kalciumhypoklorit.
(2) Kommer nämligen bilda kalcium i poolvattnet. Då borde detta inte vara ett problem med svällande liner och veck? Anledningen är att vattnet innehåller mer kalcium än linern.

Så Rickard du får gärna göra en undersökning på forumet om detta.

Anledningen till att kemikalien Höj kalk eller motsvarande finns är för att undvika att en liner sväller/expanderar.

Så, Rickard kan du göra en underökning om detta?
Tycker det vore av intresse vad detta beror på?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Väggmatta eller ej? (thermopool)
« Svar #4 skrivet: september 22, 2020, 18:39:22:22 »
Glömde en detalj.
Troligen är högre pH en nackdel för tidigare och inte ett lågt pH.
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Väggmatta eller ej? (thermopool)
« Svar #5 skrivet: september 23, 2020, 07:27:53:53 »
Jag har från flera pool-leverantörer fått höra att låg pH kan få linern att växa, det behöver därför inte vara sant, men branschen verkar i alla fall enig om det.
Hur tänker du att man skulle göra en sådan undersökning?
Första man kunde göra vore väl i så fall att fråga om medlemmarna har veck på poolväggarnas liner, och om de i så fall har väggmatta eller ej?

Jag tror det är ytterst få som har koll på kalkhalten.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Väggmatta eller ej? (thermopool)
« Svar #6 skrivet: september 23, 2020, 09:50:47:47 »
Är det inte så att de flesta som inte använder puckar etc doserar natriumhypoklorit, inte kalciumhyp?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag