CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med gaveltrappa  (läst 40283 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #70 skrivet: maj 04, 2018, 22:28:55:55 »
Fiberduken på väggarna var lite fuktig i alla hörn, längst ner mot plattan var den blöt ca 5-6cm upp men i övrigt var den torr.
Eftersom den gick ner ända mot plattan så har den sugit fukt/vatten och man kan se på några ställen att limmet har löst upp sig där den är blöt. Linern hade inga veck längst ner på väggarna så antagligen hann den inte reagera med det upplösta limmet och det känns lite onödigt att riva ner all fiberduk från väggarna.
Jag har skurit av fiberduken ca 2cm upp från plattan hela vägen runt så att den inte fortsätter suga fukt/vatten och förhoppningsvis kommer det upplösta limmet att torka snabbt. Man kanske kan skära bort en remsa på 10cm och limma dit en ny men då får man en skarv som kanske syns eller känns men nu när den inte fortsätter suga vatten så tror jag inte att det blir värre.
Nu väntar jag bara på att det blir lite varmare så att jag kan limma dit ny fiberduk på trappan och på plattan. Jag kommer att använda samma spraylim som tidigare till trappan och den här gången även till plattan (den hade inte reagerat med vatten). På plattan kommer jag bara punktlimma fiberduken på några ställen så att den ligger rätt när jag sen ska montera nya linern.

Mitt råd till alla som bygger en likadan pool och har fått Sader Tac V6 Confort till att limma fast fiberduken är att INTE använda det på plattan eller någon annanstans där den kommer i konstant kontakt med vatten. Be om att få en burk med spraylim istället eller köp någon slags monteringslim som tål vatten och som inte skadar linern.

Det är roligt att bygga en pool men det är f-n inte roligt att göra om så här mycket.......

Poolgiganten

Utloggad bumpaerra

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #71 skrivet: maj 07, 2018, 07:36:56:56 »
Tack! Skall precis till att limma fiberduken. Kollade i garaget och såg att det var det limmet!  :-\ Får ringa poolstore och byta lim!!
Jag tänkte nog undvika att limma duken i botten. Drar en tejp mellan skarven. Funkar inte det tror du?

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #72 skrivet: maj 07, 2018, 19:27:36:36 »
Tack! Skall precis till att limma fiberduken. Kollade i garaget och såg att det var det limmet!  :-\ Får ringa poolstore och byta lim!!
Jag tänkte nog undvika att limma duken i botten. Drar en tejp mellan skarven. Funkar inte det tror du?

Min tanke var också att dra en tejpremsa nu när jag skulle byta fiberduk, det har ju flera andra gjort tidigare men enligt poolleverantören så var det bättre att punktlimma eftersom de rekommenderar att det ska vara så rent som möjligt under linern och tejpen kan mögla osv.
Jag punktlimmade skarven med ca 40cm mellan punkterna samt en punkt i varje hörn. Använde deras spraylim då den inte reagerat med vatten i trappan.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #73 skrivet: oktober 01, 2018, 20:15:07:07 »
Nya linern monterades i mitten av maj och precis som förra gången gick det väldigt smidigt. Det var soligt och jag fyllde på med två slangar, varmt från ena och kallt från den andra. Varmvattnet gjorde att det gick lätt att få bort alla veck i botten. Linern hade bra passform och allt gick bra.
Jag passade samtidigt på att göra om taket och luckan till teknikrummet lite. Konstruktionen med presenning på oljemasonit visade sig inte vara den bästa lösningen.... Jag hade lagt masonit på takreglarna och sen spikat fast en presenning på den som hängde ner över väggarna till teknikrummet. Tanken var att det inte skulle regna ner på elcentralen osv och att det skulle vara någorlunda torrt i teknikrummet. Den lilla mängd regnvatten som kom ner kom via luckan som var tätad med vanlig gummilist. Problemet var att det kom in mer markfukt än jag räknat med, fukten kom under presenningen och in i teknikrummet och luckan som var tätad med gummilist gick knappt öppna om det var minsta lilla frost ute.
Nu består taket av en formplywood med limmad takpapp. Alla reglarna är tätade med takfog mot cellplasten, formplywooden är tätad mot reglarna och takpappen är hellimmad så nu borde det vara tätt.
Plywooden ligger plant runt luckan, från luckan och ut mot sidorna ligger den med fall (minimalt men så att vattnet rinner åt rätt håll).

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #74 skrivet: oktober 01, 2018, 20:16:29:29 »
Bild på nya taket.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #75 skrivet: oktober 01, 2018, 20:17:21:21 »
Luckorna.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #76 skrivet: oktober 01, 2018, 20:19:23:23 »
Breddavlopp och lucka.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #77 skrivet: oktober 01, 2018, 20:27:19:19 »
Luckan ner till teknikrummet. Brädorna hyvlade jag ner från 34mm till ca 27-28mm så att jag skulle få plats med aluminiumlistern. Jag köpte L-formade aluminiumlister som jag sågade till, listerna på luckan går över listerna på taket och det blir tätt utan någon gummilist som krånglar om det är frost...
Fick även köpa nya gasfjädrar då nya luckan är flera kg lättare.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #78 skrivet: oktober 01, 2018, 20:28:58:58 »
Några närbilder.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #79 skrivet: oktober 02, 2018, 08:26:03:03 »
Ah. Snygg lösning med vinkeljärnen för att hålla ute väta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag