Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 41174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #50 skrivet: juli 21, 2006, 22:48:51:51 »
Vi har Fafcos solpaneler. 4 st paneler och automatik plus egen pump som driver dom
på 0,50 hk - 24 000:- gav vi.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #51 skrivet: juli 21, 2006, 23:20:21:21 »
Köpte mina 4 paneler hösten -04 för 12500:-,automatik(3vägsventil och två givare) från Energimedia 4495:-,Pemslang o klämringskopplingar hade jag över från poolbygget,fick dock köpa till lite pvc-rör,kopplingar,lim för ca 750:-.
Sedan lite trycktvirke för att få upp panelerna på taket,säg en femhundring inkl.skruv o farexband.
Så drygt 18' kostade mina.
/A

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #52 skrivet: juli 22, 2006, 08:14:19:19 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Mvh Niklas   

Pahlens värmepumpar ligger på 58 db. Det är definitivt inte tyst! Min värmepump ligger på 51 db och jag är glad att jag inte placerade den vid poolen utan bakom garaget.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #53 skrivet: juli 22, 2006, 09:57:05:05 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Mvh Niklas   

Pahlens värmepumpar ligger på 58 db. Det är definitivt inte tyst! Min värmepump ligger på 51 db och jag är glad att jag inte placerade den vid poolen utan bakom garaget.

/Poolnicke

Hej Poolnicke,

Jag ska ärligt erkänna att jag inte har läst specifikationen! Men jag har två grannar brevid som har pool! Den ena har ett märke som jag tror heter eco som säljs av folkpool och den andra har en gullberg och nått mer heter den! Båda är förvånade över hur tyst min pump är! Den som heter gullberg låter mycket mer än min, den som folkpool säljer är enligt mig tystare än min men grannen som har den tycker tvärtom! Jag har en diskmaskin som låter 48 dec och den låter definitivt mer än pumpen kan jag säga! Sen beror det väl på vad den är placerad på och hur hårt den får jobba! Min ligger på halva arbetsskalan alltså 5 av 10 för att hålla ca 29 grader i poolen!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #54 skrivet: juli 22, 2006, 11:15:20:20 »
14000 spänn  för 25 kvm solfångare inkl automatik . Köpta på Primastar.
Primastar säljer solfångare från ett familjeföretag i Australien (Autumn Solar ).
Det är inte vanligt gummi i deras fångare som många tycks tro.
EPDM heter materialet och Dupont har tagit fram detta.

Jag ber att få återkomma om 10 år med besked om hållbarhet.

Jag har sagt det innan. Jämför inte Värmepump med Solfångare, de har olika ändamål.

Hur länge håller en VP ?





Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #55 skrivet: juli 22, 2006, 14:33:18:18 »


Jag har sagt det innan. Jämför inte Värmepump med Solfångare, de har olika ändamål.


Värma vattnet i poolen + ?
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #56 skrivet: juli 22, 2006, 21:54:47:47 »
Nicke,

VP = värma vattnet konstant.
SF= värma vid soligt väder.

Vi som nöjer oss med SF badar endast då vädret är fint.
Ni som har VP vill bada även i grådassigt och mulet väder.

Där har du de olika ändamålen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #57 skrivet: juli 22, 2006, 22:36:27:27 »
En intressant tråd...de flesta nya solfångarinvesterarna försvarar sin investering (inklusive jag), de som kört poolen ett par år med solfångare börjar tröttna på kallt vatten, och ser sig om efter alternativ!

Det handlar inte bara om att kunna bada vid dassigt väder, det handlar om att snabbt kunna bada efter dassigt väder, för trots allt så tar det några dagar att sprätta upp tempen 6-8 grader med solfångare när det väl blir bra väder, då har VP hållt tempen konstant hög så det är klart att bada när solen tittar fram, det är där jag ser den stora förtjänsten!

Denna sommar är en kanonsommar för solfångare, men det kan bli annorlunda, jag vet, jag försvarade solfångare när detta var inköpt, efter några år kopplade jag in VP, och det blev då som pool-uterum-altaninvestingen betalade sig= man använder prylarna på ett helt annat sätt!
Denna sommar är ju jämföra med -94, ni som kommer ihåg (brons i VM bl.a) förra året var solfångare inte lika populärt....

Och, samtidigt, några tycker det är överkurs med konstant hög temp i poolen, dom har ju inte mera fel än oss andra...

...men dom ändrar sig ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #58 skrivet: juli 23, 2006, 02:12:44:44 »
När vi köpte vår pool extrautrustade jag poolen med extra in/utlopp för att kunna ansluta solfångare när ekonomin så tillät, efter att ha talat med de 4 ytterligare poolägare som finns i byn där jag bor så ändrade jag mig, varför...?

3 av de 4 ytterligare poolägarna hade på olika sätt provat solfångare (riktiga, svartmålade radiatorer eller slang på taket) och alla hade avveckat solfångarna till förmån för andra alternativ. El, värmepump, diesel eller ved.

Jag kan inte med säkerhet säga att det ena eller andra är bättre, men jag kan definitivt hålla med om att denna sommar är perfekt för solfångare, hela sverige har i princip badat i solsken sedan sommarens början. Självklart fungerar solfångarna - när det är vackert väder!

Jag tycker i all fall precis som RLA, man nyttjar poolen så mycket mer om man värmer med värmepump, både på våren, hösten och de där fina dagarna efter en dassig vädervecka - när det är som bäst att ha pool!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #59 skrivet: juli 23, 2006, 10:48:08:08 »
Jojo, alla talar såklart för sin sjuka mor. Har man nu pungat ut med 20-30000 spänn + elkostnaderna för en VP är det klart man vill framhäva att detta är bra och att man badar varje dag, länge och väl. Tyvärr tror jag inte det skulle bli så hos oss.

Hursomhelst. Jag är nöjd med enbart solfångare än sålänge.
Har varken tid eller behov av att bada vartenda dag. Är ej heller rädd att hoppa i vid 24° för att svalka kroppen.

Min solfångare är väldigt effektiva och värmer upp poolen 3-5 ° på en dag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan