Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 42079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #30 skrivet: juli 20, 2006, 20:31:14:14 »
??? Solfångare för dom som badar vid fint väder  :o
Jag förstår o håller delvis med i resonemanget men om man har 28 grader med solfångare vid soligt väder så kanske man haft 24 utan solfångare.
O 28 grader blir ju inte 24 på 3 timmar om det blir sämre väder utan det borde ta några dygn/ o när solen kommer tillbaka så stiger väl tempen snabbt igen?
Alltså funkar det väl rätt bra även i ett par dagar med dåligt väder  O0
Det trista blir väl om man är utan sol i ca 1 vecka eller mer  :-\
Personligen har jag inte bestämt vilken uppvärmning det ska bli, värmepump är ju utan tvekan det bekvämaste men det där med att solstrålningen är gratis låter ju väldigt trevligt  ;D

1. 28 grader blir 24 grader fortare än du tror om solen inte skiner, inte på några timmar, men på ca 1 dygn.

2. Tempen stiger inte så fort även om solen skiner, speciellt inte om du har poolen öppen och badar, då stiger inte tempen alls... För att förtydliga och exeplifiera så kan jag säga så här, det tar nåstan ett dygn att höja tempen från 28 grader till 30 grader med vår värmepump som ger 8 kW värme. Jag tror inte så många har solfångare som ger 8 kW ens om solen skiner som bäst.

När vi har vår pool öppen och badar så sjunker tempen trots att vi tillför 8 kW värme med värmepumpen, värmeläckaget är alltså mer än 8 kW när poolen är öppen, hur stor det är när man har den täckt är lite svårare att säga, det hänger ihop med så många faktorer, bl.a.:
Hur stor poolen är
Utetempen
Vattentempen
Vind
Regn
Sol
Hur väl isolerad poolen är, om den är isolerad alls
Vad man återfyllt runt poolen med, dränerande eller icke dränerande material. (vått material leder bort värme från poolen i större omfattning än om man återfyllt med dränerande material)

Bevisligen finns det många medlemmar i forumet som har solfångare och är nöjda med det, men det finns många som kör en gammal Volvo med och är nöjda med det. Nu kan man s.a.s. få en ny Volvo (värmepump) för nästan samma pris som för en gammal volvo (solfångare), varför då inte välja den nya... (Även om den eventuellt kostar lite mer i driftskostnader).

Om man har tight budget så kan man dock värma med solfångare till lägre kostnad än med värmepump, men funderar man på att köpa solfångare med styrning och hela baletten för samma pengar som vad en värmepump kostar så tycker jag att man skall tänka till en gång till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #31 skrivet: juli 20, 2006, 22:15:25:25 »

[/quote]


2. Tempen stiger inte så fort även om solen skiner, speciellt inte om du har poolen öppen och badar, då stiger inte tempen alls... För att förtydliga och exeplifiera så kan jag säga så här, det tar nåstan ett dygn att höja tempen från 28 grader till 30 grader med vår värmepump som ger 8 kW värme. Jag tror inte så många har solfångare som ger 8 kW ens om solen skiner som bäst.


[/quote]

Jag har fyra paneler från Fafco(Ca 15m2) och poolen är på ca35m3.
Vid en solig dag och jag har 28gr på morgonen(0800),så har jag lätt 30gr på em vid 1600 och jag har aldrig märkt att tempen sjunker under dagen vid sol när poolen är öppen och vi badar.
Tvärtom,så ökar den lika bra.
Så min gissning är att mina fyra paneler ger mkt mer än 8kW.
Det är ju inte så heller att solfångarna endast ger värme vid sol o klart väder,den funkar även vid halvmolnigt också.
Det är vid regn och väldigt molnigtväder som den skulle kyla vattnet,men då stänger ju automatiken av solfångarna.
Ok!Måste man ha 30gr i vattnet för jämnan då är nog en värmepump det självklara valet,eller i kombination med solfångare.

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #32 skrivet: juli 20, 2006, 22:32:14:14 »
Vår pool är 8x4 m och oisolerad. Jag har aldrig märkt att temperaren sjunker när vi badar och den ligger öppen. Men vi badar ju bara när de är fint väder.

Att höja temperaturen med solfångare från 20 till 22 är mycket lättare och går mycket snabbare än att höja den från 28 till 30 grader.

Utloggad Fia

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #33 skrivet: juli 20, 2006, 22:51:04:04 »
Vår pool är 8x4 m och oisolerad. Jag har aldrig märkt att temperaren sjunker när vi badar och den ligger öppen. Men vi badar ju bara när de är fint väder.

Att höja temperaturen med solfångare från 20 till 22 är mycket lättare och går mycket snabbare än att höja den från 28 till 30 grader.

Instämmer helt!
Vår är också oisolerad, tyvärr.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #34 skrivet: juli 20, 2006, 23:18:37:37 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?

Jag kommer framöver att presentera några exemplel på hur temperaturen uppför sig i vår pool beroende på om vi har den öppen eller stängd en vacker och solig dag, med och utan värmepumpen igång.

Vad jag redan nu kan konstatera efter att ha kollat mina loggar ikväll ( http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm ) är att solen ser till så att tempen i vår pool stiger, om vi inte öppnar den, tyvärr har jag ingen loggning som kan visa på när vi öppnar poolen... Men jag vet av erfarenhet att tempen sjunker, kanske inte så att man märker det, men en logger ljuger inte...

Jag återkommer med mer data framöver.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #35 skrivet: juli 20, 2006, 23:44:41:41 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?



Absolut!

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #36 skrivet: juli 21, 2006, 08:37:23:23 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?

Det är väl att förenkla detta väl mycket? Lätt att bli lite blind för att denna sommar tills nu har varit mycket bra med sol nästan varje dag.

Läste någonstans att vi inte har haft en så här fin sommar sedan 1994.

När tempen i poolen har droppat till 18 grader efter en veckas ihärdigt regnande så tar det 2-5 dagar tills man når 25-28 grader igen. Det är extremt sällan vi går från 15-20 grader i luften ena dagen till 30 grader nästa. Vädret förbättras normalt stegvis under några dagar.

Det var juli förra sommaren som gjorde att jag lade surt förvärvade pengar på en värmepump.

Året innan hade vi översvämmningar i hela södra sverige i Juli. Mao svinkallt i alla solfångare.

Allt detta hamnar i en frågeställning om hur mycket man vill nyttja sin pool. Behovet av temp hänger säkert ihop med hur mycket man har lagt ner på sitt poolprojekt. Själv har jag lagt ner lika mycket pengar på att fixa värme som vad hela poolpaketet kostade inklusive installation.

Förenklad kalkyl:
1/3 Pool
1/3 Värme
1/3 Altan
Arbete 0 kr har gjort allt själv på gott och ont.

Mitt projekt ovan landade på totalt ca 100 000 då vill man ha det varmt i vattnet när man badar. Det får man bara delvis med solfångare.

Om man får rangordna så blir min slutsats:
Värmepump: Alltid varmt (25 -30 grader).
Solfångare: Varmt en tredjedel av säsongen( Ren gissning, stämmer säkert de flesta somrarna i Sverige. Kanske väl optimistiskt?).
Solfolie: ? Ingen erfarenhet.
Ingen värme alls: I princip aldrig varmt.

Köp värmepump/(värmeväxlare om man redan har en värmepump) och lägg solfångarpengarna på att köpa el om projektet har kostat mer än 30 000 kr. Om jag hade vetat vad jag vet nu så hade jag gjort så. Men vem vet vad man lär sig här i forumet inför morgondagen :)
/Poolnicke
« Senast ändrad: juli 21, 2006, 08:46:21:21 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #37 skrivet: juli 21, 2006, 10:48:39:39 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...
Bra slutssats. Jag tror man kan säga så.

Fia
Jag tror inte att isolering hade gjort någon skillnad (jag talar om nedgrävd betongpool). Trögheten i marken och betongen i kombination med de (trots allt) låga temperaturer det handlar om talar för detta. Det är ju temperaturskillnader som kostar energiförluster.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #38 skrivet: juli 21, 2006, 11:00:11:11 »
VaaaAAA ??
Jag får lätt 32 ° varmt med enbart solfångare om jag vill. På en dag kan tempen gå upp med 5 °.
Vattnet som kommer från fångarna är riktigt varmt.

Man ska dock akta sig för att generalisera.
Det är många faktorer som spelar in.
Som jag sagt innan. Det är t ex skillnad på att bo i norr eller söder.


Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #39 skrivet: juli 21, 2006, 11:14:00:00 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?



Absolut!
Jag kommer också upp i temperaturer över 30gr.
Men som som medeltemp är nog 25-28 nära sanningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag