VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 41129 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #10 skrivet: juli 06, 2006, 14:28:44:44 »
Grejen med mitt resonemang är att man om man vet med sig att man är kinkig med temperaturen förmodligen ändå så småningom kommer att komplettera med värmepump eller någon annan form av uppvärmning - i värsta fall elpatron!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #11 skrivet: juli 06, 2006, 18:43:38:38 »
tur man har lite av allt till att värma poolen med...... riktiga solfångare och pool fångare och värmepump 
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad turbouffe

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #12 skrivet: juli 06, 2006, 21:47:00:00 »
tur man har lite av allt till att värma poolen med...... riktiga solfångare och pool fångare och värmepump 

Hejsan!

Vad år en poolfångare för nåt?
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #13 skrivet: juli 06, 2006, 21:56:52:52 »
 ;D
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matsa

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #14 skrivet: juli 07, 2006, 00:36:26:26 »
 :D
JAAA jag vill också ha en sån där poolfångare  ;D  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad turbouffe

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #15 skrivet: juli 07, 2006, 08:14:22:22 »
Mmmmmm.........

Har precis beställt 2 nya poolfångare till oss. ;D ;) :P
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #16 skrivet: juli 07, 2006, 08:34:11:11 »
en sån här??*ler*
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #17 skrivet: juli 07, 2006, 11:32:03:03 »
Jag kan ha fel, och jag kan vara påverkad av var jag bor (Piteå), men faktum är att det är väldigt skönt att kunna ta ett bad även när solen lyst med sin frånvaro i några dagar.

Om poolsolfångarna kostar 20-25000 kr och en poolvärmepump runt 25000 kr så är ju inte investeringskostnaden nån större skillnad, visst går det att köpa billigare poolsolfågare, men tittar man på vad de stora poolleverantörerna säljer så ligger prisbilden där.

Sedan finns det naturligtvis brister med poolvärmepumpen:

1. Den kostar att driva, runt 1500-2000 kWh/år
2. Livslängden är förmodligen sämre än solfångarnas (i alla fall om man köper "dyra" poolsolfångare)
3. De bullrar litegrann, kan vara irriterande.

Jag har hört på ett par olika och Pahlens värmepump gick betydligt tystare än den andra modellen (minns inte vilket fabrikat det var)

Så... visst kan man kalla mig anti-solfångare, men jag anser att det finns fog för poolvärmepumpen, i alla fall om man vill ha en hög och jämn temperatur. Fördelarna som jag ser dem:

1. Hög och jämn temperatur oavsett väderlek
2. Snabbt badvarmt på våren - förlänger badsäsongen med någon vecka
3. Med en jämn temp i poolen är det lättare att sköta poolkemikalierna, vi är nu inne på vårt 4:e år och jag behöver bara kolla vårt vatten 3-4 ggr på 5 månader för att det skall fungera, om tempen skulle variera mellan 25-32 grader beroende på väderlek skulle det vara betydligt svårare att hålla koll på värdena.
4. Längre poolsäsong, när solen tappat gnistan så ger värmepumpen fortfarande värme i massor, jag räknar kallt med att man kan förlänga säsongen med några veckor även på hösten.

Vi kör vår pool från mitten av maj (badklart har vi haft 15, 14, 24 och 22 maj de fyra vårar vi startat poolen, vi brukar stänga av poolen i mitten av september när det börjar bli nattfrost, solfångarna skulle ha varit avstängda för länge sedan, eller i vart fall inte gett nämnvärd energi till poolen - inte ens vid soligt väder.

OK, vi blir alla saliga på vårt, men det enda jag skrev var ju att de även skulle titta på alternativet med poolvärmepump  :-[ ;)

Hej jag installerade min Pahlens 35 igår! Helt sanslöst så enkelt ställde den på plats på med lite gängtejp skruvade in kopplingarna för hand! Och stoppade i kontakten voila efter 2 minuter så startade pumpen och började jobba! Ett stort plus i kanten för att den är tyst! Jag kollade på 3 olika och Pahlens var helt klart tystast! Sen att jag lyckades köpa den för 17,000:- känns ju inte sämre! Lagunpool hade helg öppet med extra erbjudanden! :-)

Känns helt klart bättre än skruva upp en massa saker på taket och dra slangar hit och dit! Även om jag förstår folk som gör det eftersom det ju faktiskt är fri tillgång till värme! (När solen är framme :-) )
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #18 skrivet: juli 16, 2006, 16:51:30:30 »
Det är skillnad på att bo i Luleå och i Skåne. Här räcker det med solfångare än sålänge.

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #19 skrivet: juli 17, 2006, 07:27:58:58 »
Jag håller helt klart med Rickard att värmepump slår solfångare. Första säsongen hade vi bara solmattor på taket. Detta gav 30 grader i poolen extremt varma dagar. Kalla och regniga dagar svinkallt i poolen.

Nu till varför solfångare inte är så bra. När man badar så påverkar faktiskt värmen ute samt luftfuktighet vårt behov av badtemperatur enormt mycket. Har man som jag hade igår över 40 grader i solen på altanen så är det suveränt skönt att doppa sig i 25-26 grader. Om det är 15 grader ute och man är lite frusen så kan tom 28-29 grader vara för kallt. Har själv huttrat och gått upp när tempen har legat på 29 grader.

Mao med solfångare får man bada varmt när man helst vill bada kallt/svalt. När man vill bada varmt så är det kallt i poolen.

Hur många bastubadare har ni träffat som efter bastun slänger sig i en varmvattenbassäng för att kyla av sig?

Med värmepump så kan man med lite planering styra tempen så att det blir optimalt. Jag lät min värmepump vara avstängd igår så att tempen på vattnet föll några grader nu under natten med tanke på att det skall bli samma hetta idag som igår.

Man får väl hoppas att SMHI:s nya vädersatelit gör att man kan anpassa tempen ännu bättre nu när deras prognoser blir en exakt vetenskap  ;)

Avslutningsvis så får man väl säga: Vilken kanonsommar för oss Poolare <antman>

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan