Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: dammsugning  (läst 18825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: dammsugning
« Svar #10 skrivet: april 28, 2007, 18:00:12:12 »
Ett tips:

Att fylla slangen brukar kunna vara drygt... Tryck den mot inloppen så fylls den på nolltid :)

Tack för det tipset!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: dammsugning
« Svar #11 skrivet: april 28, 2007, 19:07:31:31 »
Å fylle slanger er det minste problemet jeg bare dytter den litt om litt ned i poolen slik at vannet fyller den.

RLA, plattan går ikke inn i innløpet da den er større enn åpningen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: dammsugning
« Svar #12 skrivet: april 28, 2007, 19:38:27:27 »
...eller annan konstruktion (?)

OK!  O0
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Calle Anka

SV: dammsugning
« Svar #13 skrivet: april 29, 2007, 10:20:32:32 »
Jag förstår inte heller problemet....lite luft kommer det alltid in men det bubblar ut snabbt.
Har dammsugit några gånger nu och fyller med vatten från inloppen, sätter sedan fast vakumplattan mot skimmer och tjoff!

Stänger inte av pumpen innan. Då kan man inte nyttja vakumet.

Det som har skett dock är att mycket skit samlades första gången vilket ledde till sämre sug, var tvungen att backspola en gång. Minskar trycket släpper ju vakumet lättare.

Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: dammsugning
« Svar #14 skrivet: april 29, 2007, 10:58:02:02 »
Det verkar som ni har för lite vatten i poolen (?) eller annan konstruktion (?) jag fäller bara ner skvalpluckan och för in plattan utan att den kommer ovanför vattennivån i skimmern, sen suger den fast plattan och jag kan börja, när jag ska sluta lyfter jag plattan försiktigt i den ända slangen är fäst så börjar pumpen suga på sidan om, klart!
Jag förstår inte heller problemet....lite luft kommer det alltid in men det bubblar ut snabbt.
Har dammsugit några gånger nu och fyller med vatten från inloppen, sätter sedan fast vakumplattan mot skimmer och tjoff!

Stänger inte av pumpen innan. Då kan man inte nyttja vakumet.

Det som har skett dock är att mycket skit samlades första gången vilket ledde till sämre sug, var tvungen att backspola en gång. Minskar trycket släpper ju vakumet lättare.




Men dammsuger ni utan att vända filtret till "WASTE"  <hmm> ?

I mitt fall så e sugplattan större så det går inte ta den in igenom "vipluckan" :(.

Utloggad Calle Anka

SV: dammsugning
« Svar #15 skrivet: april 29, 2007, 11:07:21:21 »
Jag kör inte waste.....har inte förstått alla funktioner på filtret men den har jag inte använt.
Bara circulate och sedan backspolning samt rinse.

Har en Hayward! Waste är inte ju inte cirkulerade....då försvinner massor med vatten antar jag.

Enligt folkpools hemsida.....lägen på centralventilen:

Filter Filtrering, normalläge.

Backwash Backspolning, renspolning
av filter ut i avlopp.

Rinse Renspolning av ventil efter
backspolning.

Waste Avlopp, förbi filter direkt
till avlopp.

Closed Stängd.

Recirculate Cirkulation, enbart vatten-
cirkulation, förbi filter


« Senast ändrad: april 29, 2007, 11:11:24:24 av Calle Anka »
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Calle Anka

SV: dammsugning
« Svar #16 skrivet: april 29, 2007, 11:12:47:47 »
Någon kanske vet vad man använder waste (förutom att tömma poolen) samt recirculate till?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: dammsugning
« Svar #17 skrivet: april 29, 2007, 11:41:59:59 »
Jag har aldrig använt Waste, det kan man kanske göra om det är katastrofalt mycket dynga på botten, som annars skulle proppa sandfiltret på någon minut, waste kommer att dra lika mycket vatten som backspolning varför 10-15 minuter waste knappt är möjligt med tanke på vattennivån!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: dammsugning
« Svar #18 skrivet: april 29, 2007, 11:56:34:34 »
Dammsuger alltid i "Filter" läge vid normalt smutsig pool.
Stänger alltid av pumpen när jag monterar skimmerplattan, har fuskat och fått en luftbubbla i systemet så pumpen inte fick något vatten. Körde ner trädgårdslangen och "blåste" bort luften.
Visst blir det mycket spring mellan pool o pump men jag behöver lite motion!! ;D ;D ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: dammsugning
« Svar #19 skrivet: april 29, 2007, 12:00:48:48 »
Någon kanske vet vad man använder waste (förutom att tömma poolen) samt recirculate till?

Jag har alltid kört i detta läge när jag dammsuger, för waste betyder väll skräp,avfall osv.... och det är väll det man dammsuger. Men det är ju klart som RLA skriver, man kan ju välja att backspola istället efter dammsugningen antar jag. Hur gör alla ni andra?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan