VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rengöring av filter?  (läst 35937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #10 skrivet: juni 01, 2015, 21:31:50:50 »
Hushålls produkter är inte att rekommendera i någon del av ett spabad då de i de allra flesta fall innehåller fosfater som är födoämne till alger m.m. Samt en stor anledning till att det skummar i ett spabad.

Det är alldeles tillräckligt med fosfater som följer med badkläderna efter de tvättats i maskinen.

Att använda en anpassad produkt kostar väl mellan 20 - 45 kr per filtertvätt om du använder ett pulverbaserad filter tvättmedel anpassat för ändamålet..  Om du gör denna djuprengöring var 4-6 vecka så blir det inte speciellt dyrt över ett år, med tanke på vad man slipper få in i badvattnet.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Poolgiganten

Egon

  • Gäst
Egon
SV: Rengöring av filter?
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2015, 00:10:42:42 »
Bra info där. Naturligtvis kör jag fosfatfritt men sen 2011 så är ju i princip alla maskindiskmedel inköpta och godkända i Sverige fosfatfria. Jag tror gränsen ligger på 0,2 eller 0,5% som max. Jag har kanske kört 15 vändor i maskinen och inte märkt av någon förändring av vattnet.

Sen är det inte priset som är det avgörande utan att maskindisken är så mycket smidigare och uppnår nästan samma/samma resultat.

Så gör jag iallafall.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #12 skrivet: juli 27, 2015, 20:30:49:49 »
Jag testade också idag att köra mitt filter i diskmaskinen och det blev rent. Inga synliga skador heller. Väldigt smidigt sätt att rengöra filtren.  O0
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad Malla

SV: Rengöring av filter?
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2015, 09:03:36:36 »
Du kör utan diskmedel då? Tänker annars rester av det hannar i badet sen

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #14 skrivet: augusti 07, 2015, 18:35:50:50 »
Maskinen spolar ju av det sista den gör....
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad AcidSleeper

SV: Rengöring av filter?
« Svar #15 skrivet: september 14, 2018, 08:38:19:19 »
Vi kickar igång en gammal tråd igen! =)

Det maskindiskmedel ni använder när ni diskar spabads filtren i diskmaskinen antar jag är typ Coop xtra disktabletter och inte sådana tabletter inkapslade i någon plast med ett flytande diskmedel/glansmedel?

Denna: https://www.coop.se/handla-online/varor/hushall/disk-tvatt/maskindiskmedel/19224221-maskindisktabletter-fosfatfri/ ?

Utloggad Telekiter

SV: Rengöring av filter?
« Svar #16 skrivet: september 14, 2018, 08:55:55:55 »
Jag har testat detta under en en tid och det funkar inte alls för mig. Jag kör med diskmedel (tabletter). När man granskar hur det ser ut längst ner inne mellan lamellerna efter diskningen är klar så ligger massor av skit kvar, och man måste ändå skölja ordentligt under kranen efteråt.

/Urban.

Utloggad nijo2

SV: Rengöring av filter?
« Svar #17 skrivet: september 14, 2018, 19:02:02:02 »
Jag sköljer alltid varje lamell innan det åker in i diskmaskinen. Använder kapslade Yes.
Funkar bra.

Utloggad Telekiter

SV: Rengöring av filter?
« Svar #18 skrivet: september 14, 2018, 20:54:19:19 »
Jag sköljer alltid varje lamell innan det åker in i diskmaskinen. Använder kapslade Yes.
Funkar bra.

Ahaa... du sköljer innan du diskar. Bra att det funkar iaf. Jag tycker att det är just sköljningen som är surt behöva göra då det tar tid för att det ska bli bra.

/Urban.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #19 skrivet: september 15, 2018, 07:35:54:54 »
Sätt filtret på soppborste skaftet, kör in mellan 2st 4L spolarv dunkar, spola med trädgårdsslang, låt det ej snurra för fort för länge, då går det sönder ni får prova er fram, rätt snabbt kan det snurra, men inte 200km ;P, allt skräp slungas ut. Går fett fort.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan