Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...  (läst 6371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2018, 17:01:48:48 »
Det finns ingen plats i sverige som har sand och vind på sådant sätt att ett tak kan bli blästrat till detta utseende.

Nej, det låter magiskt orimligt. Ser även väldigt jämnt ut för att vara naturligt blästrat. Sen så är SAN relativt reptålig plast med. Pollen/sav från nåt träd? Kanske orimligt det med.

Det var kanske frostat från leverans och TS har glömt bort det?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #11 skrivet: juni 29, 2018, 22:25:03:03 »
Nej jag vet inte om det finns sådana stormar i Sverige, kanske om man bor nära sandklitter och liknande. Men sav eller poolen från träd skulle knappast färga hela taket på samma likformiga sätt. Återstår då solen eller om det handlar om något kemiskt fel i batchen som gjort att plasten självdestruerar sig ?

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2018, 01:03:33:33 »
Nej jag vet inte om det finns sådana stormar i Sverige, kanske om man bor nära sandklitter och liknande. Men sav eller poolen från träd skulle knappast färga hela taket på samma likformiga sätt. Återstår då solen eller om det handlar om något kemiskt fel i batchen som gjort att plasten självdestruerar sig ?

Ja, jag håller med. Lika orimligt som att den skulle jämnblästras runt om, det tror jag inte ens händer i sandig blåsig miljö faktiskt.

Set är ganska uppenbart att ingen här har nåt direkt att komma med. Jag hoppas att TS uppdaterar när det är utrett.

Utloggad TommyC

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2018, 08:36:03:03 »
Gaveln som syns på ett par bilder ser betydligt mindre påverkad ut än överdelen av taket. Solen tär hårt på många material och närvaron av klor gör det ännu värre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2018, 08:44:38:38 »
Jag hittade han som jag nämnde tidigare: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10539.msg79103#msg79103

Partsinlaga javisst men det han påstår är nog hyfsat lätt att kolla upp.  <dontkn>

Mark som finns med i tråden brukar figurera här och göra oblyg reklam med låg trovärdighet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #15 skrivet: juni 30, 2018, 09:15:26:26 »
Gaveln som syns på ett par bilder ser betydligt mindre påverkad ut än överdelen av taket. Solen tär hårt på många material och närvaron av klor gör det ännu värre.

Det låter rimligt men användningen av transparanta sheets är just ljusinsläpp och SAN är vanligtvis UV resistent, reptåligt och generellt kemikalierestent. Betydligt bättre reptålighet än tex PC som blir pinsamt dyr om den skall ha nån som helst reptålighet.

Har aldrig haft med SAN att göra själv, det är fel mekaniska egenskaper för det men PC har jag jobbat lite med. Turil är ett varumärke för SAN tror jag.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #16 skrivet: juni 30, 2018, 14:21:03:03 »
Har haft mitt tak i 4 år med SAN 3mm klarplast, och det ser då likadant ut som när det var nytt förutom repor som tillkommit.

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #17 skrivet: juni 30, 2018, 14:36:51:51 »
Jag hittade han som jag nämnde tidigare: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10539.msg79103#msg79103

Partsinlaga javisst men det han påstår är nog hyfsat lätt att kolla upp.  <dontkn>

Mark som finns med i tråden brukar figurera här och göra oblyg reklam med låg trovärdighet.

Lars och Mark säger samma sak. Lars har jag haft en del att göra med och honom litar jag på till 100%. Men, det dom säger handlar om sprickbenägenhet, inte transparens.

Jag tänker på framlyktor på bilar när jag ser detta. Där är det två faktorer som spelar in, dels blästring och stenskott, men också uv-ljus. Framlyktor går att polera. Jag tror att detta går att polera också. En sak att testa på liten yta: googla askorbinsyra och framlyktor så hittar man lite huskurer för dimmiga lyktor....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #18 skrivet: juni 30, 2018, 14:43:02:02 »
Ja, jag håller med. Lika orimligt som att den skulle jämnblästras runt om, det tror jag inte ens händer i sandig blåsig miljö faktiskt.

Set är ganska uppenbart att ingen här har nåt direkt att komma med. Jag hoppas att TS uppdaterar när det är utrett.

Nja, med blästring fungerar det inte som med kemiska processer. Jämnt blästrat skulle det inte bli ens om du bodde i Sahara mitt i en sandstorm, men skillnaden mellan olika grad av blästring skulle knappast gå att se på ett foto. Det skulle fodra tjockleksmätning på olika punkter för att se var det tagit hårdast eller minst. Själva "gråandet"kommer direkt, sedan lär det inte bli mycket skillnad om det blästras mer eller mindre.

Det verkligt knepiga är att en annan poolägare har samma slags plast och inga problem... så någonting måste ju ha fått just detta tak att bli sådant. O det är ett tillverkningsfel borde flera vara drabbade, för plastglasen tillverkas väl knappast en och en just för ett visst tak, om det inte är måttbeställt förstås.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #19 skrivet: juni 30, 2018, 16:35:52:52 »
Nja, med blästring fungerar det inte som med kemiska processer. Jämnt blästrat skulle det inte bli ens om du bodde i Sahara mitt i en sandstorm, men skillnaden mellan olika grad av blästring skulle knappast gå att se på ett foto. Det skulle fodra tjockleksmätning på olika punkter för att se var det tagit hårdast eller minst. Själva "gråandet"kommer direkt, sedan lär det inte bli mycket skillnad om det blästras mer eller mindre.

Det verkligt knepiga är att en annan poolägare har samma slags plast och inga problem... så någonting måste ju ha fått just detta tak att bli sådant. O det är ett tillverkningsfel borde flera vara drabbade, för plastglasen tillverkas väl knappast en och en just för ett visst tak, om det inte är måttbeställt förstås.

Måttbeställt pooltak eller inte, plastskivorna tillverkas inte för ett visst tak. Materialfel är inte heller helt rimligt då den tillverkningen sker i en kontrollerad och kvalitetssäkrad miljö. Då är risken att nån monterat nån helt annat plast än vad dom säger att det är mycket större. Men en sån blästring kommer inte över dagen och man skall aldrig säga aldrig men det där är inte blästrat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan