VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare  (läst 6791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlsson

Solfångare
« skrivet: maj 21, 2007, 10:20:35:35 »
Hej

En fråga beträffande att försöka effektivisera  solfångarna:

Jag har 5st Fafco solfångarpaneler med automatisk styrning. Separat pump till solfångarna.

Trots att solen lyser hela dagen, så går inte solfångarpumpen speciellt länge under dagen.
När pumpen väl går så kommer det varmt vatten in i poolen, men pumpen går inte sp

Panelerna sitter i söderläge på taket, men det är ett rätt så blåsigt läge.

Kan det vara så att givaren (en metallplatta) som sitter på en av panelerna kyls ner av vinden?
Skall man skydda den mot vind?

Finns det bättre givare till solfångare?

Eller är det så att solfångarna av min typ inte är så speciellt effektiva när det är kyligt ute?
Man måste kanske vänta till sommaren, med högre lufttemperatur, innan dom börjar jobba som man vill?

Tacksam för tips
Har renoverat en gammal betongpool, 10*3,5m, Värmer med solpaneler,  Nibe bergvärmepump, Poolen blev klar till midsommar 2006.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solfångare
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2007, 12:29:23:23 »
Du har väl en styrning till solsystemet där du kan ställa in difftempen, den avgör om det är "värt" att köra vattnen till solfångarna!
Minska lite på önskad difftemp så kommer du nog få ut lite till!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Solfångare
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2007, 19:13:22:22 »
Jag har samma paket som dig o mina fungerar bra. Pumpen drar igång så fort solen tittar fram.
Hur har du satt givaren nere vid poolpumpen? Isolerar runt den?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlsson

SV: Solfångare
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2007, 09:06:51:51 »
Tack för svaren

Jag har inte isolerat runt "kalla" givaren, det är bara folietejpen runt. Jag skall skaffa isolering och lägga runt givaren.

Min kalla givare sitter på den ordinarie pumpen (inte solfångarpumpen) Är detta korrekt?

Min solfångarautomatik verkar vara ev en enklare modell. Det verkar inte som om man kan ställa in difftempen. Den verkar bara ha en sk fabriksinställning på 3 graders diff.

Tack
Har renoverat en gammal betongpool, 10*3,5m, Värmer med solpaneler,  Nibe bergvärmepump, Poolen blev klar till midsommar 2006.

Utloggad Fia

SV: Solfångare
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2007, 19:14:02:02 »
Jag har metallplattan på solfångaren, inte vindskyddad, och den andra på returen vid poolpumpen med isolering runt. Automatikboxen ska vara inställ på 3 grader från fabrik, det sa de till oss. Kolla om det hjälper med isoleringen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlsson

SV: Solfångare
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2007, 12:19:07:07 »
Efter att ha isolerat den kalla givaren ordentligt så funkar nu solautomatiken mycket bättre.

I helgen gick solpumpen redan vid lite soldis = kanon!

Tack för hjälpen!
Har renoverat en gammal betongpool, 10*3,5m, Värmer med solpaneler,  Nibe bergvärmepump, Poolen blev klar till midsommar 2006.

Utloggad Fia

SV: Solfångare
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2007, 18:57:33:33 »
 O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Solfångare
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2007, 22:45:47:47 »
Du kan skaffa ett "dykrör" till givaren så har den nästan vattenkontakt dvs: man slipper isolera med massa tejp och kladd och får secundsnabb överföring av tempen till givaren.    <sol>   Passat till 50mm rör.

Johan

Utloggad peterg

SV: Solfångare
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2007, 22:13:20:20 »
Hej
Var köper jag plaströret med dykrör?
Har köpt en solfångarmatta från Primastar, 8,3 m2. Klarar den att drivas av den ordinarie bassängpumpen tryckmässigt?

Utloggad Fia

SV: Solfångare
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2007, 23:08:42:42 »
Hur många kubik har poolen o hur stark pump har du?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Solfångare
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2007, 12:00:02:02 »
Dom kallas för Suddelclamp i deras värld och är som en 2 delad bygel som man klämmer över 50mm röret och sedan borrar ett 12mm hål för dykröret.

Jag köpte mina från Svenska pool Fab.  Man måste beställa dykröret separat.

Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag