VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spa i samband med inomhuspool  (läst 3213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mor10

Spa i samband med inomhuspool
« skrivet: januari 30, 2018, 17:32:29:29 »
Jeg er ny her på forumet, og har forsøkt lese meg litt opp på pool m.m.

Jeg har en befintlig(ursäkta min svorska) inomhuspool på ca 2,5mx5,5m med en middel dybde på 1,5m.
I poolrummet er det gott om plats och i och med at jag har litt krånglig rygg, kunne jag tänka mig att installera en spa med massage i samband med poolen.
Det er inget avlopp i poolrummet og poolen er sänkt ned i gulvet på undervåning.

Tanken var å nyttja sig av sirkulasjonspumpen, filter och klorhalten som er i poolen. Vi har 32 grader C i poolen och ønskar litt høgre temp i Spa.
Det er lite underhåll med poolen og det hadde varit bra med en felles måte å klora och justera PH.

Jag har sett för mig 2 løsningar:

1. Ha en spa med överlopp hvor man pumper vatten fra poolen opp i spa og lar vannet rinne tilbaks till poolen via en akvedukt-liknade sak. Om spa har en egen värmare. kan man stänga till poolen och värma vattnet några grader för man tar ett spabad.

2. Ha ett separat spa og pumpe vatten fra poolen upp i spa när man ønskar, och tömme vatten tilbaks i poolen via bottenplugg varje gång.

Er det någon som har nån annan ide, eller kan hjälpa att spinna vidare på disse ideer? Självklart bäst om någon har sett något liknande förut.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2018, 08:34:42:42 »
Hej.

Jag skulle nog inte vara så bekymrad över klorering och sånt för ett spabad som står inomhus.
Det behöver lite omsorg som mest 2 gånger/vecka, mindre ofta om du köper ett spa som kan ha spafrog eller liknande system.
Uppvärmningskostnderna borde bli väldigt låga, men visst, lite mer pengar på kem kommer det troligen att bli om du kör dem helt separat.
Nackdelen med dina två tänkbara lösningar är ju just att det inte går ta ett bad oplanerat, att hålla på och värma vattnet med några grader tar ett antal timmar, så det gäller att ha bra framförhållning.
Tänk dessutom på att de låga klornivåer som poolvattnet har snabbt kan innebära tillväxt av bakterier och alger i ett spa med temperatur strax under 40 grader.

Att fylla och tömma varje gång, och värma på några grader skulle väl i och för sig fungera, men då talar vi ju om flera timmars förberedelsetid inför ett bad...
Skall du ha vattnet i badet med högre temp än i poolen mer än några timmar krävs dessutom att du klorerar det separat så länge du har vattnet kvar i spabadet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2018, 09:01:54:54 »
Båda systemen kan nog fungera, men det beror på dina förutsättningar. Vi hade när vi bodde i USA ett spa (jacuzzi) som matades på samma vattensystem som vår pool (dock utomhus, fast i ett varmt klimat). Där byggde systemet på att vattnet hela tiden flöt in i jacuzzin och därifrån vidare till poolen. Vi stängde dock aldrig till poolen vid spabad utom hade en genomcirkulation, varför vattnet i jacuzzin höll sig rent på enkelt vis - vattenvolymen blev då hela stora poolvolymen. När vi önskade slog vi på extravärmen till jacuzzin och fick då varmare där och den värme som "blev över" kom ju poolen tillgodo. Systemet byggde dock på att vi hade stor värmeeffekt vid behov - vi hade en naturgasdriven värmare med en max. effekt på nästan 120 kW.

Vi har nu en inomhuspool och vi har även ett hembyggt spa, som vi dock fått en del problem med (dock inte vattentekniska, det handlar i stället om mosaik som lossnar och om att vi inte fick till en riktigt skön form på konstruktionen, en ombyggnad är på gång där) så vi använder det inte så ofta (poolen används mycket mera). Det bygger på samma principer fast till skillnad från vår amerikanska pool så tömmer vi spat mellan baden. I vårt fall måste vi pumpa vattnet för att tömma eftersom spat ligger lägre i huset än poolen och det senare gjorde att vi fick bygga en rätt komplicerad nivåreglering för att hålla rätt vattennivå i spat. Vi har en kraftig värmare som min man kom över begagnad från någon processindustri och som ger ca 30 kW på max, varför uppvärmning till spatemp går snabbt, särskilt som man ju startar från en pooltemperatur på 29-30 grader. Men de flesta villasystem klarar inte en så stor värmare rent elektriskt - vi har 63 A huvudsäkringar och har dessutom kopplat så att poolvärmen inte kan kopplas in om spavärmaren är igång. Man kan säkert bygga något liknande med t.ex. en 9 kW värmare som de flesta villor klarar att mata, men då blir det som Rickard nämnde att vänta lite vid ett spabad - lite planering krävs, men flera timmar tar det ju inte om man t.ex. skall värma 1500 l 10 grader så går det på ca 2 timmar med 9 kW, men då måste man ju stänga cirkulationen mot poolen under uppvärmningstiden.

Fördelen med system som dessa är att man får mycket mindre kem att tänka på och komma ihåg. Man omsätter en stor vattenvolym, så systemet blir mindre känsligt. Eftersom vi har kem-automatik i poolen så slipper vi helt sådana problem.

Utloggad igelkotten

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #3 skrivet: februari 01, 2018, 21:26:16:16 »
Vad tror ni om att komplettera med en 500 liters ackumulatortank där vatten kan förvaras mellan baden med 60° så att vid badande i spat så blandar du poolvatten med det 60° vatten? Helst skulle vattnet i tanken vara samma vatten som i poolen men jag vet inte hur ett klorbehandlat vatten klarar det och vilka tankar som klarar klorerat vatten.

Utloggad Mor10

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2018, 02:45:25:25 »
@Rickard: Förstår vad du sier og det blir kanskje løsningen å ha det separat, men hadde et håp om å finne en gemensam lösning da jeg har tenkt å kjøpe et automatisk klor/pH system :)
Spa-temperaturen vill raskt sjunka, da vi eventuelt öppnar för poolvatten igjen, så er ikke så redd for bakterievekst.

@Erica: Har du en byggtråd i poolforum jag kan hitta inspirasjon til å bygge själv?
Älskar å bygga og utfordringer, så hade vore kul att se om jag tror jag klarar.
Vi har 80A (3x230V) säkringar, svärson er elektriker och vi skall klara å få inn litt power :)

Kan jag ställa en fråga litt utenom? Har lest en del av dine kommentarer, bland annat om avfuktare och ventilation. Vi har en god avfuktare (Dantherm CDP 45) som var monterat i huset fra för, men ventilationen er inte bra. Tror du att en slik FTX ville kunne fungera i poolrummet? https://ventilation-system.com/series/micra-150-e Jeg er klar över at det er et hårdt miljø i et poolrum, och jag tror ikke den vil leve like lenge som i en vanlig boyta, men den er ganske billig och har godt med ventilation. Jag har de små Twinfresh ventilatorene i andra deler av huset och er godt nöjd.

@igelkotten: Det var en god tanke med ackumulatortank. Jag skall ha en Comfortzone EX50 i huset och har allerede en Panasonic 12kW Luft/Vatten, så jag skulle kunne få värmat noen liter vatten ja. EX 50 vill värme poolen, och med en ackumulatortank på low model EX kan jag i tillägg värme SPA och när vi er klara till dusch, bör vattnet i tanken väre varmt igjen :)
Blir litt avanserat, men jag har blitt god på röris-jobbar etter å ha bytt allt i garaget och ny kulvert ned till huset og inn i teknisk rum.

Tackar för alla svar :)

Utloggad igelkotten

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2018, 20:03:45:45 »
Har spånat vidare på mitt spår med en extern ackumaltortank eller använda husets varmvattentank. För att slippa tömma ackumulatortanken vid bad eller använda en massa färskvattenspa borde det vara smidigare att sätta en värmeväxlare mellan tank och cirkulationsledningarna till spat så att 500 liter varmt vatten snabbt kan värma poolvattnet som pumpas in i spabadet. Det gäller att välja en värmeväxlare med hög verkningsgrad och effekt för att snabbt få skön spatemperatur. Beroende på hur stor tanken är i förhållande till hur stort spabadet är kan du ställa in temperaturen på en temp så att spabadet får rätt temperatur. Det finns då ingen risk med legionella eftersom vattnet i tanken aldrig kommer i kontakt med vattnet du badar i. Energiförbrukningen för att hålla en varmvatten tank varm är rätt låg om den är väl isolerad och du inte badar så ofta alternativt om du kopplar på det på husets varmvattentank.

Med en automatisk klor/ph system borde systemet vara otroligt underhållsfritt om än lite mer avancerat att installera och konstruera. Men däri ligger halva nöjet tycker jag.

Utloggad Erica

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2018, 21:37:22:22 »
Nej, någon byggtråd på våra anläggningar finns det inte. Vi byggde pool och poolrum innan det här forumet ens fanns (tror jag, i vart fall kände jag inte till det).

Vi har ett mindre ftx-aggregat av standardtyp (Ventex 300) som inte är speciellt för poolrum.utan för allmän ventilation. Vi har i själva verket två sådana, ett för poolrummet + duschrum, ett för huset i övrigt. Vi har aldrig haft några problem med att luften kommer just från poolrummet. Allt vi behövt serva har varit att byta filter när de blivit lite smutsiga.  Sedan hade vi ett annat problem mera av installationskaraktär - vi ledde ut kondensvattnet från värmeväxlaren genom fasaden. Eftersom det kom från poolrummet kunde det vid intensivt badande komma en hel del vatten. När det sedan blev så där -10 grader ute så frös utloppet och vi fick lite översvämning på vinden. Isolering av ledningen och att vi lade en värmekabel längs dräneringsröret löste problemen.

80 A på ett norskt 3x220 V system motsvarar effektmässigt ca 44 A på ett svenskt system. En 30 kW värmare drar just så pass, fast sedan har ni väl en del annan last i huset också. Men t.ex. 20 kW skulle kanske fungera.

Ackumulatortank var faktiskt ett system som vi övervägde också men det föll på två saker: vi har en spavolym på nästan 1500 l, vilket skulle kräva en stor ackumulatortank, och normala ackumulatortankar är ju för typ radiatorvatten, inte för klorhaltigt poolvatten.

Utloggad Mor10

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2018, 00:47:37:37 »
@igelkotten: Tack för goda ideer O0
Kanskje ikke så dumt med en värmeväxlare, så man inte behöver mixa klorvatten inn i tanken.
Må da kanskje ha en separat kurs och pump för detta og en för sirkulasjon saman med poolen när jag inte er i spa. Har en ny och en gammal cirkpump liggande och en värmeväxlare från gamla oljebrännaren. Skall kolla om jag kan bruka den.
Hadde varit en fördel att ha tanken i poolrummet, da det er över 32 C grader i rummet.
Hadde det vært en ide med en enda større tank och shunta ut till både pool, spa och vattenburet golvvärme?
Comfortzone får en mycket liten slynga att jobba med på sommaren, da bara poolen skall värmas.
Tre spiraler i tanken, nederst för golvvärme, midten för poolen och toppen för hurtig värmning av spa? Selva tanken för tappvärmevatten?

Har litt prosjekter på gang i vinter, men skall forsøka å rita opp en løsning etter hvert.

@Erica: Det er ett eget tråg(heter det det på svensk) som samlar upp vattnet, men jag tror också det kan bli mycket vatten i växlaren på vintern. På vår avfuktare går det en kondensslang rett tillbaka i poolen.
Det er kanskje ikke like rent vann fra en FTX, så må kanskje lage en annan løsning.
Det er en utfordring at det inte er avlopp i poolrummet. Vid tömning av poolen må vi bruke pump och vanndamsugare.
Jag satsar på att köpa FTX'en fra Vents. Då kan jag installera själv och det behövs inga stora rör och kanaler i rummet.
Jag skal också dra luften fra poolrummet inn til Comfortzone EX 50 i teknisk rum när den kommer på plats. Er litt skeptisk til poolluften inn i EX 50 men enligt Comfortzone skall den tåla det.
 
Jag får ta en vurdering på hur ofta vi kommar att nyttja spa'et, om vi skal ha en kraftig värmare eller en tanklösning som igelkotten foreslog.

Det kann också bli en enklare lösning med et mindre massagebadekar på badet innenfor poolrummet, men det blir en del jobb det också da eksisterende badekar er innmurat tillsammans med ene väggen till dusch.
Ett spa hade varit den stora drömmen.

Tackar igjen för att ni delar tankar och vad ni har själva O0

Utloggad Mor10

SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2018, 01:59:22:22 »
Har lagt inn en tråd på Varmepumpsforum för att spinna litt vidare på tankarna rundt tanken  ;D
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66370.msg703196#msg703196

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan