Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Det är en djungel därute  (läst 4912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Miatamannen

  • Gäst
Miatamannen
Det är en djungel därute
« skrivet: augusti 06, 2009, 08:31:44:44 »
Hej alla poolägare !
Som helt ny medlem på forumet från idag så tänkte jag börja med att slänga ut lite frågor.
För det första vill jag säga att det är helt fantastiskt med forum för olika intressen. jag är sedan många år medlem i en bilklubb där ett liknande forum finns och har gett mig så mycket bra tips från andra medlemmar.

Vi "blev med pool" förra året, det är en oval ovanmarkspool på cirka 6,5 x 3,5m och djup 1,40 m som delvis ligger under jord eftersom tomten lutar en del.
Poolen är idag hopbyggd med befintlig altan så det är ett komplett däck.

När vi byggde poolen förra året så var tanken att vi kanske inte skulle värma den eftersom vi trodde att det skulle dra iväg i kostnad för att värma den.
Det tror jag iofs fortfarande men tanken att ha en varm pool tidigare på våren och senare in på hösten får kompensera detta ;).

Som ny medlem har jag försökt läsa mig till vad olika åsikter kring värmning av en pool lutar åt men det finns fortfarande frågetecken.

Det det till slut handlar om är grad per krona om ni förstår vad jag menar.
(På bilen vid trimning är det ju häst per krona  O0)

Vilka alternativ finns då?
Luftvärmepump
Solvärme
Elpatron
Fjärrvärme
....

Huset vi bor i har fjärrvärme och jag lutar åt att använda det men vi har också diskussioner om att använda solvärmare.
Vad kan vara bäst att avända för att få ut så mycket som möjligt till en så liten arbetsinsats som möjligt och till lägsta pris?
Kanske är en ekvation som inte ens går ihop....

Finns det olika kit som man kan koppla in själv eller måste man anlita elektriker eller annan certifierad montör?

Dela med er av era erfarenheter för att jag ska komma vidare.

Ha en fortsatt bra badsommar!

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Det är en djungel därute
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2009, 09:17:28:28 »
Välkommen hit.

här får du några tankar att processa:

1. Vem ska bestämma när det ska vara varmt i Poolen, du eller vädret?
Är svaret du så går Solpanelen bort.

2. Hur tillgängligt ligger fjärrvärmen, skapligt eller "100m bort"?
Kan du inte på ett smidigt sett koppla in Fjärrvärme så återsår bara
värmepump.

Personligen skulle jag försöka hitta en lösning för fjärrvärmen för smidighetens skull.

Kostnadsmässigt långsiktigt är solfångare bäst o elpatron sämst

kostnad VP vs fjärrvärme, räkna lite på det vet jag.

Fördiga kit fjärrvärme tvivlar jag på att det finns, VP o Solis finns, men du kan fortfarande behöva
elektriker. Till Fjärrvärmen kommer du behöva en röris om du inte känner dig hemma med sådany.

Utloggad utopiazz

SV: Det är en djungel därute
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2009, 09:25:08:08 »
När vi började med vår pool i våras så var planen att värma den med solfångare (typ mattor). Vi gjorde en tillfällig montering av dessa på gräsmattan eftersom det var enklast för att komma igång snabbt med värmen. Sen regnade det i två veckor och under den tiden så steg temperaturen i poolen med ungefär 00C. Det här var i skiftet maj/juni och efter den perioden har vi inte använt solfångarna alls.

Nu beställde jag istället en värmeväxlare och lite annat "skoj" och kopplade ihop det med vår värmepump (bergvärme). Till nästa sommar så ska solfångarna upp på taket men inte för att primärt värma poolen i början/slutet av säsongen. Vår och höst kommer vi fortsättningsvis att värma med bergvärme och sedan blir det solfångarna som får värma den tid som går under sommaren.

Det här är min erfarenhet:
Vill man ha det varmt i poolen på vår och höst så är inte solfångare det bästa.
Ska det vara billigt att värma så går elpatronen bort.

Sen om man ska välja fjärrvärme, pellets, poolvärmepump eller annan befintlig uppvärmning är väl en smaksak och sen får man väl ställa den mot kostnaderna (drift och investering)

En billig poolvärmepump får man för 10-15kkr, kvaliten är kanske därefter men det finns många som vittnar om att även de billiga fungerar bra. Lite frågetecken runt service och garantier har (är?) det

I ditt fall har du fjärrvärme tillgängligt. Räkna med att det kostar lika mycket som en billig poolvärmepump att koppla fjärrvärmen till poolen. Jag tror inte det är lönsamt att koppla fjärrvärmen till poolen men det beror natruligtvis på vilket pris du har per kWh.

Om det kostar 15kkr att köpa en billig poolvärmepump (med lite osäkerhet runt kvalitet och garantier ) och det kostar lika mycket att ansluta poolen till fjärrvärmen så kommer prisskillnaden i driftkostnad att bli rätt stora. Om du betalar 60-70 öre/kWh för fjärrvärmen så kommer varje kWh med poolvärmepumpen att kosta 20-25 öre.

Tycker man inte det är värt risken med en billig poolvärmepump så kan man gå upp en prisklass men det kommer ändå att bli billigare på sikt än med fjärrvärmen. Det förutsätter naturligtvis att priserna på fjärrvärme och el har ungefär samma prisskillnad som idag.

MEN jag har läst att vissa fjärrvärmebolag säljer varje kWh billigare på sommaren eftersom dom har överkapacitet på sommaren och vill hålla igång sina anläggningar. Om din leverantör har det så kanske det blir lönsamt ändå med fjärrvärme.


Miatamannen

  • Gäst
Miatamannen
SV: Det är en djungel därute
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2009, 12:41:17:17 »
Välkommen hit.

här får du några tankar att processa:

1. Vem ska bestämma när det ska vara varmt i Poolen, du eller vädret?
Är svaret du så går Solpanelen bort.

2. Hur tillgängligt ligger fjärrvärmen, skapligt eller "100m bort"?
Kan du inte på ett smidigt sett koppla in Fjärrvärme så återsår bara
värmepump.

Personligen skulle jag försöka hitta en lösning för fjärrvärmen för smidighetens skull.

Kostnadsmässigt långsiktigt är solfångare bäst o elpatron sämst

kostnad VP vs fjärrvärme, räkna lite på det vet jag.

Fördiga kit fjärrvärme tvivlar jag på att det finns, VP o Solis finns, men du kan fortfarande behöva
elektriker. Till Fjärrvärmen kommer du behöva en röris om du inte känner dig hemma med sådany.

Tack!
Det ska vara jag som bestämmer så ooops där försvann solvärme.
Det blir kanske inte det smidigaste att koppla in på fjärrvärmen så där blir det att tänka...
Ska kolla lite priser men hur i hela friden ska man kunna räkna fram kostnaden ?
Inköp av material (enkelt), inkoppling av grejerna (göra själv, enkelt), drift (svårt)


När vi började med vår pool i våras så var planen att värma den med solfångare (typ mattor). Vi gjorde en tillfällig montering av dessa på gräsmattan eftersom det var enklast för att komma igång snabbt med värmen. Sen regnade det i två veckor och under den tiden så steg temperaturen i poolen med ungefär 00C. Det här var i skiftet maj/juni och efter den perioden har vi inte använt solfångarna alls.

Nu beställde jag istället en värmeväxlare och lite annat "skoj" och kopplade ihop det med vår värmepump (bergvärme). Till nästa sommar så ska solfångarna upp på taket men inte för att primärt värma poolen i början/slutet av säsongen. Vår och höst kommer vi fortsättningsvis att värma med bergvärme och sedan blir det solfångarna som får värma den tid som går under sommaren.

Det här är min erfarenhet:
Vill man ha det varmt i poolen på vår och höst så är inte solfångare det bästa.
Ska det vara billigt att värma så går elpatronen bort.

Sen om man ska välja fjärrvärme, pellets, poolvärmepump eller annan befintlig uppvärmning är väl en smaksak och sen får man väl ställa den mot kostnaderna (drift och investering)

En billig poolvärmepump får man för 10-15kkr, kvaliten är kanske därefter men det finns många som vittnar om att även de billiga fungerar bra. Lite frågetecken runt service och garantier har (är?) det

I ditt fall har du fjärrvärme tillgängligt. Räkna med att det kostar lika mycket som en billig poolvärmepump att koppla fjärrvärmen till poolen. Jag tror inte det är lönsamt att koppla fjärrvärmen till poolen men det beror natruligtvis på vilket pris du har per kWh.

Om det kostar 15kkr att köpa en billig poolvärmepump (med lite osäkerhet runt kvalitet och garantier ) och det kostar lika mycket att ansluta poolen till fjärrvärmen så kommer prisskillnaden i driftkostnad att bli rätt stora. Om du betalar 60-70 öre/kWh för fjärrvärmen så kommer varje kWh med poolvärmepumpen att kosta 20-25 öre.

Tycker man inte det är värt risken med en billig poolvärmepump så kan man gå upp en prisklass men det kommer ändå att bli billigare på sikt än med fjärrvärmen. Det förutsätter naturligtvis att priserna på fjärrvärme och el har ungefär samma prisskillnad som idag.

MEN jag har läst att vissa fjärrvärmebolag säljer varje kWh billigare på sommaren eftersom dom har överkapacitet på sommaren och vill hålla igång sina anläggningar. Om din leverantör har det så kanske det blir lönsamt ändå med fjärrvärme.


bor i Västerås så det är hyfsat bra pris på fjärrvärmen.
Runt 37 öre för en kWh plus naturligtvis en årskostand.
Vilken pump kan rekommenderas?
Pris runt 15-20 tusen med en bra COP (som jag lärt mig att man ska kolla på)?

Utloggad utopiazz

SV: Det är en djungel därute
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2009, 15:32:07:07 »
Om du bara betalar 37öre/kWh och priset fortsatt kommer vara lågt så tror jag att fjärrvärme är den enklaste (bästa?)lösningen. Relativt enkelt att installera med få komponenter som kan strula. I princip behöver du bara en termostat, trevägsventil och en värmeväxlare plus naturligtvis lite rör och slangar.

Den fasta kostnaden har du ju oavsett om du värmer poolen med fjärrvärme eller inte så den tycker jag man kan bortse från. Säg att det går åt 10MWh att värma poolen varje år. Med en värmepump med att cop på 5 och ett elpris på 1kr så skulle det kosta 2000:- att värma poolen med VP. Motsvarande med fjärrvärme skulle bli 3700kr. En skillnad på 1700:-/år

Sen är det ju som så att när du som mest behöver värmepumpen är det som svalast ute och då kanske cop går ner till under 4  <dontkn> och då blir kalkylen lite annorlunda

Om du är händig och gör det mesta av installationen själv så kanske du kan landa på under 10kkr för fjärrvärmen. Om du köper en värmepump för 20kkr installerat och klart så tar det 5-6 år innan den blir billigare än fjärrvärmen. Lite osäkerhet här eftersom beror på vilken cop VP har i verkligheten, det brukar sällan stämma med databladen  <hmm>

Tyvärr har jag dålig koll på poolvärmepumpar så det blir ingen rekomendation från mig


Utloggad DNL

SV: Det är en djungel därute
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2009, 00:14:25:25 »
När det varit en kall period så solar det plötsligt upp sig, och då vill man bada! Om man inte har bergvärme (ev fjärrvärme) så är en rejäl VP det enda raka för att poolen ska vara badklar då. Gärna något större VP än vad tillverkarna säger behövs. Jag är mycket nöjd med min Brilix, den kostar ca 17'. Solfångare med reglerautomatik drar snabbt iväg i pris (även här tror jag att man ska ta till lite extra utöver de 50 procent av poolytan som sägs vara tumregel) men behöver ju sol för att ge värme ...
Ovanmarkspool J&F Droppen 27 kbm inbyggd med trädäck. Baquacil rening. Luftvärmepump Brilix THP-100, 29-30 grader under säsong. Värmdö.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Det är en djungel därute
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2009, 00:47:41:41 »
En riktig pool utan riktig värme (VP alt inkopplad på husets värmesystem) är som kräftor utan nubbe.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag