VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur sätta plintar i hård mark?  (läst 7649 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dajjes

Hur sätta plintar i hård mark?
« skrivet: juni 16, 2009, 22:06:52:52 »
Ska bygga ett trädäck runt poolen och måste får ner plintar i pool hålet,problemet är att det är stenhård mark där i.Hur göra?
Alltså ska sätta en bärlina i pool hålet till markplan,måste man ha plintar?
Hur har ni gjort?

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Hur sätta plintar i hård mark?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2009, 10:26:39:39 »
Beror på vad du menar med "plintar"?

Om marken är tillräckligt stabil och inte rör sig vid tjäle kan man lägga vanliga betongplattor under trädäcket. Nackdelen med plattorna är att dom inte hållar trädäcket "på plats". En plint sitter ju fast i marken och kan inte röra sig i sidled medans en stolpe som står på en betongplatta kan röra sig.

Vi har en del stolpar som står direkt på betongplattor och då har jag borrat ett 25mm hål mitt i som jag satt en stolpsko för fastgjutning i. Plattan ligger still och stolpen kan skruvas i stolpskon.

Utloggad dajjes

SV: Hur sätta plintar i hård mark?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2009, 10:12:29:29 »
Alltså ska gräva ner en 50cm betong plint som jag sedan fäster en 95x95 stolpe på.

Utloggad utopiazz

SV: Hur sätta plintar i hård mark?
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2009, 13:04:17:17 »
Du skriver inte vad det är för mark. Om det är hård lerjord kan man använda ett spett och göra ett eller flera hål som man spolar vatten i. Det brukar lösa upp lerjorden så att den blir grävbar.

Om du måste få ner plintarna är det bara att gräva. Antingen för hand eller med maskin. I maskinväg finns det stora jordborrar som kan användas men man bör vara ganska van för att köra med dom i hård mark. Man kör lätt fast och då kan det bli rena katapulten innan man får stopp på maskin. Sen finns ju naturligtvis traktorer i olika storlek.


Utloggad Pea

SV: Hur sätta plintar i hård mark?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2009, 21:47:51:51 »
finns grymma jordborrar att hyra hos dom stora maskinuthyrarna.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad dajjes

SV: Hur sätta plintar i hård mark?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2009, 19:00:21:21 »
Ok tack för tipsen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag