CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag  (läst 10422 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingvar

Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« skrivet: juni 12, 2009, 00:09:23:23 »
Bakgrund:
Byggde pool våren 2007, men den linerduk vi fick var inte perfekt. Det blev veck i tre av hörnen som inte gick att få bort. Enligt återförsäljaren från Folkpool fanns det en risk för att dessa veck så småningom skulle leda till läckage efter kanske bara fem år. Folkpool gick med på att det var konstruktionsfel på linern och att leverera och montera en ny på garantin. Eftersom det inte var någon direkt brådska, drog det ut en del på tiden, men till denna säsong kom återförsäljaren äntligen med den nya linerduken och bytte. Dessutom var det en "long-protect" i stället för den vi hade tidigare. Detta skedde för en och en halv månad sedan. Poolplåtarna var fortfarande på den kvällen de ringde och sa att de ville komma och börja med bytet av linerduken nästa dag. Under plåtarna låg en skyddspressenning och sedan poolöverdraget, som går i skenor. Återförsäljaren frågade om jag hade möjlighet att ta bort överdraget och tömma poolen till nästa dag, för att underlätta, vilket jag lovade.

Sedan gjorde jag mitt stora misstag: Trots att jag fått höra flera gånger från återförsäljaren att man inte får sänka vattennivån för mycket med vatten på överdraget, så var det precis vad jag gjorde. Jag tyckte inte att jag hade tid att lyfta bort plåtarna för att sedan dra tillbaka överdraget. Samtidigt bedömde jag att det var relativt lite vatten ovanpå överdraget. Jag kopplade in en dränkpump och tömde poolen under natten. Några hundra liter vatten på överdraget + marktryck var dock tyvärr tillräckligt för att få långsidorna intryckta, så att poolen blev 2-3 centimeter smalare på mitten. Detta ledde i sin tur till att det inte gick att skjuta in eller ut poolöverdraget. Jag frågade sedan Folkpool-återförsäljaren om råd, och uppmanades då att gräva ut till 60cm djup längs med sidorna och fylla på så mycket vatten som möjligt. Jag började gräva och fyllde vatten så mycket det gick; efter 55cm kunde jag inte mäta någon skillnad, men sedan när jag närmade mig 60cm djup började plötsligt sidorna ge med sig. Jag mätte och testade överdraget, och det funkade bra, så jag fyllde sedan igen.

Problem:
Efter en kort tid började poollöverdraget gå märkbart trögare över mitten av poolen. Det verkade som att sidorna börjat ge med sig tillbaka något. Nu en dryg månad efter, så är det svårt att överhuvud taget få av överdraget. Det går ryckigt och stannar på vägen. Friktionen blir för stor i och med att det inte finns någon flexibilitet i "bommen" som leds längs med spåret på överdraget. Jag antar att detta är ett problem som kan uppstå för alla som har poolöverdrag i skenor över pooler som är flexibla?

Jag vet inte riktigt vad som är lämpligast att göra. Antingen sätter jag igång och gräver längs med långsidorna en gång till, men går ned ännu djupare. Problemet är att om jag gräver för djupt, så blir poolens bredd för stor, och jag vet inte hur mycket som går tillbaka när jag återfyllt och det gått en tid. Borde jag i stället söka någon annan lösning? T.ex. modifiera själva bommen på poolöverdraget och dess fäste i skenorna? Min känsla är att det är en ganska tveksam lösning att ha en pool som är flexibel för markrörelser och ett överdrag som är väldigt känsligt för minsta avvikelse på poolens bredd. Även om poolen är noggrannt monterad, så är väl risken ändå rätt stor att den efter 10 år avviker några cm på vissa ställen?                                 
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2009, 08:05:26:26 »
"Flexibel pool" låter lite skrämmande?  :o  :-\
Tydligen en markpool men har du inte förankringsjärn, eller motsvarande, runt om som skall garantera dig din stabilitet?  <dontkn>
För egen del var det en av de viktigare momenten i bygget sett till att om man nu behöver tömma inte skall riskera få en kollaps av väggarna (....min fasa! Vilket jobb att reda ut)  :'(  :P
Har aldrig funderat på att väggarna ens skulle kunna flytta sig det minsta efter förankringsjärnsmontage och fastgjutning men har respekt för massorna och trycken.
Mitt spontana råd blir att när du stabiliserat måtten exakt så se över ev. bef. förankringar på alla sidorna och komplettera med stag och gjutning om det behövs så slipper du långsiktigt problem.
Lycka till!  O0
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ingvar

SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2009, 12:13:45:45 »
Mitt uppfattning är att poolen är rätt byggd, och har naturligtvis förankringsjärn i enlighet med hur en Folkpool Classic skall bygga. Poolen är byggd för att kunna tömmas på vatten. Däremot är det inte byggd för att klara att man tömmer den, samtidigt som det ligger ett överdrag på, fastspännt längs poolsidorna och med vatten på, vilket var mitt stora misstag.

Med "Flexibel" menar jag att alla träpooler, stålpooler, glasfiberpooler m.fl. typer, har viss flexibilitet för evenutella markrörelser, till skillnad mot betongpooler som är statiska.

Om poolöverdragskonstuktionen däremot inte tillåter att det uppstår avvikelser på någon enstaka centimeter, ser jag ett möjligt problem. I takt med att poolen åldras, vatten töms i och fylls på, så är det väl inte orimligt att en från början perfekt poolsida kan börja bukta en aning?
« Senast ändrad: juni 12, 2009, 12:17:58:58 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Pea

SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2009, 19:16:47:47 »
varför är poolöverdraget fäst i poolen undrar jag?
det borde vara fäst i trallen eller vad du har runt poolen.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2009, 19:36:41:41 »
Kollat så att skenorna till poolsafen fortfarande är raka och att det är samma mått mellan dom överallt? 342cm mellan insida av skenorna vid 3.5m pool. 392 vid 4m ochn 492 vid 5m. Kanske kan vara läge att smörja skenorna med medföljande "Super-Flow"?

Utloggad Ingvar

SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2009, 21:51:51:51 »
Skenorna är fästade i poolen under stensargen, vilket jag tror är vanligast i samband med att man monterar överdraget i samband med poolbygget. Skenor i trallen vid sidan om, är det alternativ som brukar förekomma på pooler som inte är fyrkantiga, eller där överdraget monteras i efterhand. Men det ser ju inte lika snyggt ut som att ha skenorna dolda under sargen.

Vad är "Super-Flow" för någon produkt? Jag har prövat med silikon-spray för att få bort gnissel och minska friktionen. Men det kanske finns bättre produkter?

Jag ska mäta upp de exakta avstånden mellan insidan av skenorna. Som det verkar, så är det ca 2cm mindre mellan skenorna på mitten av poolen än i kanterna, vilket är nästan lika illa som det blev efter mitt klantiga tilltag för en dryg månad sedan. Det som känns osäkert, är att om jag gräver upp igen och rätar ut sidorna, hur då vara säker på att de fixeras rätt när jag fyllt igen, och inte hamnar 2 cm snett efter en månad igen?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Fia

SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2009, 23:09:57:57 »
Eller så är skenorna skruvade i träsargen som är fäst i poolen. :)
Vi har så.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ingvar

SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2009, 14:52:28:28 »
Jag har nu mätt längs med sidorna, och det visade sig inte vara så stort problem som jag befarade. Istället upptäckte jag att jag sprayat med siliconspray på fel sätt. Att spraya i skenorna som sitter längs med poolsargen som jag gjort tidigare, visade sig vara helt verkningslöst. Däremot löste sig hela problemet när jag sprayade på skenan till poolöverdraget som löper i de i sargen fastgjorda skenorna.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2009, 23:28:27:27 »
Jag har nu mätt längs med sidorna, och det visade sig inte vara så stort problem som jag befarade.....
Det var ju glädjande och där mitt statement om "att jag aldrig funderat på att väggarna ens skulle kunna flytta sig det minsta" verkar hålla.  O0
Det skulle ju däremot vara intressant att få veta mått på din avvikelseuppmätning men som ev. troligen funnits redan från början?  <dontkn>
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ingvar

SV: Problem med flexibel pool och oflexibelt poolöverdrag
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2009, 21:29:25:25 »
Att väggarna trycktes in 3cm på grund av min klantighet är ett faktum, se bilder som visar glipan som uppstod i stenläggningen runt. Det var först efter att jag grävde ned till 60cm djup (se bild) som väggarna återgick till ungefär rätt läge igen. Helt perfekt blev det inte, ca 5mm skiljer nu. Men tack och lov så har de inte ändrat sig under den en och en halv månad som har gått.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag