VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorhalten varierar beroende på mätmetod  (läst 21577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse

  • Gäst
Lasse
Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« skrivet: juli 04, 2005, 22:25:51:51 »
Hej,

Har en fråga om klormätning. Undrar om fler än jag har detta fenomen.

Har alltid använt stripes vid mätning men köpte nyligen ett testset med DPD och phenol tabletter.

Det luriga är att klorhalten skiljer sig "enormt" mellan mätmetoderna. Mätte med stripes och fick ett normalvärde men med DPD är värdet skyhögt, dvs minst 3.0.
Fyllde på lite vatten i veckan och efter några dagar mätte jag igen. Nu är DPD halten 2.0, dvs ok MEN på stripen är det så lågt det går att komma. Man blir ju lite konfys... ???

Vad beror skillnaden på. Någon som vet? Både PH och alkanitet är ok.

/Lasse

Poolgiganten

Utloggad Peter

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2005, 23:06:50:50 »
Jag kan inte svara på din fråga men det där med alkanitet, vad är det för något ??? Har läst om det men fattar ingenting.

Utloggad Fia

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2005, 23:15:01:01 »
Jag tror det handlar om vattnets surhetsgrad. Surhet och Ph hänger ju ihop. Det handlar om mängden alkaliska ämnen som finns i vattnet. Det basiska värdet, om nu jag har fattat det rätt.

Kan heller inte svara på varför det varierar så kraftigt. Jag har óckså båda metoderna men använder bara testremsorna. De är smidigast.
« Senast ändrad: juli 05, 2005, 23:17:04:04 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Lasse

  • Gäst
Lasse
Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2005, 13:43:10:10 »
Tack för svaren... och frågan  ;D
På Pahlens informativa hemsida -> http://www.pahlen.se/sve/poolguiden.php?page=alkalinitet står det att TA (Total Alkanitet) styr PH värdet. Vid lågt TA blir vattnet aggressivt med snabba PH-svängningar. Högt TA ger svårjusterat PH, grumlighet och kalkutfällning. Där hittar man även riktvärden för TA.

Fia, jag håller med dig om att stripsen är mer lättanvända men vad jag har hört ska det vara en osäkrare metod än "tabletterna". Det var väl egentligen därför jag testade för att se om det var någon skillnad... och det var det ju  :o

Kan det vara så att stripsen är gamla (2år) eller att dom har utsatts för kyla (som lägst +4º)?

Utloggad Beppo

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2005, 19:59:02:02 »
Ävenb jag har upplevt detta fenomen. Och jag testade för några år sedan att även ha en tredje metod, med ngn reagensvätska. Och alla 3 visade då olika.......

ANvänder nu bara stickorna..... Men jag skulle gärna ha ngt instrument att mäta med, som är mer exakt.
Viskan spa Lindö

Utloggad Fia

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2005, 20:06:00:00 »
Mina strips är köpta i år, och ger olika värden än vätskorna till det andra testet, dessa är från förra året. Funkar på samma sätt som tabletterna. Fem droppar-skaka och läs av.
Det kanske är bättre att gå över till dropparna, det var ju dessa som följde med poolpacket. Vad tror ni?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Beppo

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2005, 20:09:13:13 »
Det känns som att de andra metoderna är mer seriösa, men det visar ju väsentligt annorlund jmf med stickorna.
Och när jag har bra värden på stickorna verkar vattnet bra.
mMen jag skull vilja ha ngt som VISADE vad jag har för värden, nu är det svårt att läsa av tycker jag!
Viskan spa Lindö

Utloggad Fia

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2005, 20:24:47:47 »
Det finns en apparat som mäter Ph- och fritt klor digitalt på en display men den kostar 47 600:- hos Sv.Poolf.
Det finns säkert någon enklare variant hos någon annan också. Lite väl mycket pengar.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Lasse

  • Gäst
Lasse
Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2005, 22:44:21:21 »
47 600:-  :o :o :o :o
Fia o Beppo...
Jag har använt stripes i några år med gott resultat och kommer nog fortsätta med detta men även använda tabletterna då och då som en extra koll.
Men eftersom klornivån skilde sig så pass mycket kommer jag nog att försöka hålla mig på en lite lägre "stripes-klorhalt", sedan får vi hoppas att det fungerar. Det verkar ju vara svårt att mäta exakt.

På tal om klor. En granne köpte en upplåsbar pool på 5000 liter till sin familj. 500:- för pool med reningsverk va ju ganska billigt. Undrar förresten hur länge en sådan håller?
Sedan tyckte han att klortabletter var ganska dyrt så han fråga mig om jag brukade köra med klorin, han hade hört att det skulle fungera lika bra. Personligen skull jag inte vilja bada i klorin, har heller aldrig hört något om att det skulle fungera i en pool. Han såg dock lite blek ut senast jag såg han så man vet aldrig ;-)

Utloggad Fia

Re:Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2005, 23:05:52:52 »
Man kan undra om han vill ta död på de badande :o. Kan aldrig tänka mig att det är nyttigt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag