CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bekymrad över testresultat.  (läst 14659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke34

Bekymrad över testresultat.
« skrivet: maj 04, 2015, 19:01:00:00 »
Hej alla glada. Skaffade mig en pool förra sommaren och allt har fungerat fint. Har aldrig haft något problem med vattnet på något sätt egentligen. Men nu är det så att jag skaffat en digital mätutrustning som gör mig lite bekymrad.
Stickorna som jag använt förra säsongen är aquachek, och köpte idag en färsk burk igen.
Med stickorna tolkar jag:
PH 6,8-7,2
Alk 40
Fritt klor 3
Stabilizer mellan 0- (30-50)

Och med scuba mäter jag :
PH 7,4
Alk 64
Fritt klor 2,5
Totalt 3
Cya 62.

Det som bekymrar mig mest är cyanursyran på 62 med scuban, och närmare noll på stickorna.
Har efter vinterstängning och våröppning med klorchock samt veckoklor utan att mäta värdet först så har jag haft ordentligt höga klorvärden i två veckor vilket börjar ordna upp sig nu.
Har förstått att veckokloret kan ge höga cya. Värden på sikt. Och kommer att minska klordosen denna säsong då jag har en uv-lampa och vad jag förstår så kan jag minska på kloret en del.
Om man utgår från att scuban mäter cyan rätt måste jag vidta någon åtgärd i detta nu eller kan jag bara slå igång värmen och köra på? (Med lite koll på att cyan inte ökar för mycket) ?

Med vänlig hälsning, Micke (nybörjare)

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2015, 19:23:06:06 »
Jag mätte också upp höga värden av cya i år, t.o.m. högre än dina. Även jag använde Scuba II och fick 89 ppm. Testade att spä en del poolvatten med lika stor del kranvatten och fick då 36 ppm. Min plan är att byta ut hälften av vattnet.
Tycker dock det är lite konstigt att jag har så höga värden. Tömmer under inlopp varje vinter så det blir ju en del nytt vatten varje år. Regn och backspolning späder ju ut också. Fyllde på med nästan 10 kubik med nytt vatten i år innan jag mätte. Kör med veckopuckar men kan inte påstå att jag överdoserar dom direkt.
Vad jag förstått så är Scuban lite osäker när det kommer till mätning av alkalinitet, frågan är om den är lika missvisande på cyanursyra?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Micke34

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2015, 19:44:34:34 »
Ja med tanke på att testremsorna visar nära noll så vore det intressant att veta vad som stämmer bäst. (Om nu PPM stabilizer är samma sak)

Utloggad Micke34

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2015, 20:45:45:45 »
Jag måste också tillägga att min pool blev klar vid midsommar förra året så jag har inte haft den i drift speciellt länge. Är det verkligen möjligt att bygga upp så hög halt av cya på så kort tid. Har dock ej tömt ut något vatten inför vintern.

Utloggad Erica

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2015, 22:07:35:35 »
Cyanursyra är inte så lätt att mäta exakt, lika lite som alkalinitet som verkar ännu knepigare. Så att värdena skiljer sig åt en del är nog inte så förvånande. Men värdet på cyanursyra är ju i vart fall inte alarmerande högt. Då är det nästan underligare att de båda instrumenten skiljer sig så pass mycket på pH som brukar vara den parameter som man kan mäta mest exakt.

Utloggad Micke34

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2015, 06:17:27:27 »
Ja det är sant. Men jag tycker att remsorna är svåra att läsa av just på pH. Men om jag bestämmer mig för att inte vidta någon åtgärd denna säsong och vi utgår från att scuban visar rätt värde på cyan. Kan det värde som den visar (62) påverka klorets funktion negativt eller kan jag få andra problem under denna säsong tro?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2015, 07:29:02:02 »
Vad jag läst mig till så är det väl när det närmar sig 80-100 som man börjar få problem. Jag hade ung. samma nivå som du nu innan vintern, jag lät det vattnet vara kvar under vintern (med vanlig sänkning under inlopp) men bytte ut ung. 2/3 av vattnet när det blev så varmt så att det var dags att dra igång cirkulationen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2015, 08:04:39:39 »
OM jag vore som dig skulle jag göra om testet med scuban och bifinna mig inomhus, jag vet med säkerhet att Aquacheck påverkas avsevärt om man använder den i starkt solljus/dagsljus, och jag misstänker att även Scuban kan påverkas även om den är bättre kapslad. Solen är oerhört mycket starkare än ljuset i ett väl upplyst rum...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2015, 09:13:19:19 »
Jag brukar ta ett dricksglas från poolen, sedan står jag vid diskbänken i köket och mäter med min Scuba. Lättare att skölja mellan mätningarna, och även blåsten slipper man så att alla tabletter inte blåser bort.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #9 skrivet: maj 05, 2015, 17:18:53:53 »
Slog på cirkulationen igår, chockade och idag var

klor 9,9
ph 7,5
alk 240

ska man vänta eller göra nåt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag