Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?  (läst 9041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sthlm

Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« skrivet: december 13, 2014, 17:40:55:55 »
Är nu redo att köpa ett spabad men står i valet och kvalet mellan ett fullskum bad eller inte. Det verkar finnas 2 läger här; De som säljer fullskum säger givetvis att det är bäst, att det endast är premium-märkena som fullskummar sina bad eftersom det är så dyrt samt att slangar och munstycken sitter fast i skummet vilket ger tystare bad och mindre slitage (då slangar etc. rör sig väldigt kraftigt när man pumparna går).

Andra sidan säger då att luft + deras "unika" väggisolering ger bäst isolering och när man behöver reparera ett fullskumbad så får man leta länge efter var läckan sitter, riva skummet och att det inte går att få tillbaka isoleringen i "fabrikskvalité" (dvs man sprutar på skum manuellt med annan utrustning än vad fabriken har).

Är det någon som har erfarenhet eller har hört andra som haft problem med fullskum-bad? Är det så illa som de säger (dvs de som inte förordar fullskum)? Jag kan förstå att det tar längre tid att hitta och reparera t.ex. en läcka, men å andra sidan borde grejorna sitta säkrare/fastare än icke fullskumbad där slangar hänger löst.

Tacksam för all återkoppling från de som har något att tillföra.

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #1 skrivet: december 13, 2014, 18:21:39:39 »
Är nu redo att köpa ett spabad men står i valet och kvalet mellan ett fullskum bad eller inte. Det verkar finnas 2 läger här; De som säljer fullskum säger givetvis att det är bäst, att det endast är premium-märkena som fullskummar sina bad eftersom det är så dyrt samt att slangar och munstycken sitter fast i skummet vilket ger tystare bad och mindre slitage (då slangar etc. rör sig väldigt kraftigt när man pumparna går).

Andra sidan säger då att luft + deras "unika" väggisolering ger bäst isolering och när man behöver reparera ett fullskumbad så får man leta länge efter var läckan sitter, riva skummet och att det inte går att få tillbaka isoleringen i "fabrikskvalité" (dvs man sprutar på skum manuellt med annan utrustning än vad fabriken har).

Är det någon som har erfarenhet eller har hört andra som haft problem med fullskum-bad? Är det så illa som de säger (dvs de som inte förordar fullskum)? Jag kan förstå att det tar längre tid att hitta och reparera t.ex. en läcka, men å andra sidan borde grejorna sitta säkrare/fastare än icke fullskumbad där slangar hänger löst.

Tacksam för all återkoppling från de som har något att tillföra.

Jag har ett fullskummat spa, men jag har aldrig haft några problem med det de 7 åren jag haft det så jag kan inte uttala mig angående om det är några problem vid problem.

Gällande isolering/ingen isolering så anser jag att det är självklart att det skall vara isolerat. Det är den stillastående luften i isoleringen som isolerar. Har man ingen isolering så kommer inte luften att stå stilla, dels eftersom den luft som kyls via den kalla ytterväggen kommer att bli tyngre och faller ned vilket medför luftrörelse samt att utrymmet inte är tätt (det är köldbryggor överallt i spabadet). Nu är jag inte expert på området, men det är mina "2 cent".

Utloggad Sthlm

SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #2 skrivet: december 14, 2014, 10:17:52:52 »
Tack för återkopplingen.

Jag menar inte att badet inte ska vara isolerat allt, men märken som Viskan, Hydropool m.fl. har en tjock isolering på ytterväggarna istället för isolering av själva karet. De menar på att väggisoleringen hindrar kyla från att komma in och att pumparna värmer upp luften mellan karet och väggisoleringen, vilket skulle vara bättre in fullskumisolering.

Vad som är bäst tvister de lärde om...

Utloggad Steffe

SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #3 skrivet: december 14, 2014, 12:20:02:02 »
Tack för återkopplingen.

Jag menar inte att badet inte ska vara isolerat allt, men märken som Viskan, Hydropool m.fl. har en tjock isolering på ytterväggarna istället för isolering av själva karet. De menar på att väggisoleringen hindrar kyla från att komma in och att pumparna värmer upp luften mellan karet och väggisoleringen, vilket skulle vara bättre in fullskumisolering.

Vad som är bäst tvister de lärde om...

Hur isolerar man t ex ett passivhus? Jo, med extra isolering. Det känns ganska självklart att desto mer isolering, desto bättre i och med att man får mer stillastående luft. Har du väggisolering, men ändå ett stort utrymme där luft kan röra sig så kommer ju den totala isoleringsförmågan att vara sämre. Man skall ju komma ihåg att det är ganska stort delta T vi pratar om då du har +38°C i spat och kan ha -20°C. Det finns alltså en stor drivkraft för värmetransport.

Givetvis blir det ju dock jobbigare att laga läckande rördragningar om rören sitter i skum. Dock så låter det mer som att resonemanget pekar mer mot kvaliteten på installationen (i England har man ju t ex rören på utsidan av husen, något vi aldrig skulle ha i Sverige). Det blir ju billigare för en servicetekniker att åka ut på ett garantibad som inte är fullskummat. Är det kanske p.g.a. detta vissa tillverkare inte fullskummar eller är det p.g.a merkostnad för själva fullskummet? Vågar inte vissa tillverkare leverera fullskummat med rädsla för bökigare garantijobb? Jag förutsätter att de "provtrycker" karen innan de säljs.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #4 skrivet: december 14, 2014, 15:09:16:16 »
När det gäller effektiviteten på isoleringen och driftskostnaden så tror jag inte att det skiljer speciellt mycket mellan ett fullskummat bad och ett riktigt heatlock isolerat bad typ Hydropool och Arctic Spas när det är i drift.

Däremot om man tittat på de enklare varianterna av reflections isolering som sitter i många bad idag så kan man snabbt se att läckaget kan bli stort då det finns många ställen där det inte finns någon isolering alls att tala om.

Man måste ju vara medveten om att det är inte kylan som tränger in och kyler badet utan det är den varma upphettade luften som i alla förekommande  fall söker sig ut mot den kalla omkringliggande luften.

Den stora skillnaden mellan dessa isolerings tekniker är då det blir ett strömavbrott eller att något går sönder i badet och det slutar att cirkulera och värma. Då går det betydligt fortare att tappa värmen i ett bad med sk heatlock isolering jämfört med fullskummat . Och det är väl inte speciellt konstigt om man ser på uppbyggnaden i isoleringen.

En annan sak som talar för fullskummat är ju det stöd och support som det ger till rörsystemet, varje liter vatten i slangarna väger ju ca 1,2 kg inkl slang och de rör sig fram och tillbaka varje gång som du slår av eller på en pump. Den stressen kommer ju att till slut göra att det börjar att läcka någonstans i systemen och då är det klart att om slangarna inte är fastskummade så är det lättare att hitta felet, men sannolikheten är också större att det börjar att läka i ett bad utan Fullisolering .

Varför väljer då tillverkarna att inte fullisolera baden?

Jo den frågan är nog ganska enkel att svara på, det är billigare att inte fullisolera baden, det krävs mer utrustning i fabriken, mer ventilation, långsammare produktlinjen, specialutbildad personal m.m. samt att vid ev läckage så blir garantikostnaden billigare för tillverkaren om deras garanti täcker arbetskostnaden för återförsäljaren.

Jag tror att de fabrikat som håller fast vid Fullisolering är beredda att ta denna kostnad för att hålla en högre kvalitet och säkerhet på sina bad ut mot slutkunden. Givetvis med en något högre prislapp, men det är ju upp till oss kunder att avgöra.

De tester som görs på fabrikerna idag av rörsystemet är av enklare slag, man vattenfyllda baden innan de isoleras och körs i någon timme för att se att det inte läcker någonstans. Det är inga avancerade tryckbelastingar av systemet utan man hoppas på att om det inte läcker på fabriken så ska det inte läcka hos kund heller. Men tyvärr så kan ju en dålig limning släppa efter några dagars drift hos slutkunden.

Därför är det nog så viktigt att titta på hur rörsystemet är monterat hos de olika tillverkarna för att få en produkt som motsvarar dina krav. Är slangarna bara limmade, prisade och limmade eller är alla kopplingar och skarvar prisade, limmade och säkrade med ett klammer vid varje skarv och förgrening ?

Hoppsan, nu hamnade jag lite utanför ämnet men det är en sak som skiljer mellan de bra och mindre bra produkterna på marknaden.

Till sist så måste jag ta upp den allra viktigaste delen av isoleringen när det gäller spabad, nämligen locket.

Ca 85% av alla värmeförlusterna i ett spabad går ut genom locket idag, hett vatten bildar ånga som stiger uppåt och enklaste vägen är då genom locket.

I vårt klimat så är denna förlust större än i t.ex Mellan Europa då klimatet är varmare där.  Många av de standard lock som levereras med baden idag är bara 7,5 till 10 cm tjocka på mitten och tunnare ute i kanterna dessutom med en låg densitet på skumkärnan, dessa lock är inte tillräckligt bra för att uppfylla de krav som vi bör ställa här i Norden . 

Ofta finns det alternativ att uppgradera locket hos de seriösare tillverkarna, vilket jag definitivt rekommenderar att man ska göra. De tillverkare som levererar sina bad med tjockare och mer välisolerade lock (12,5 - 15 cm och densitet 1,5-2 Lb) har förstått detta och bör ha en eloge. Men tyvärr så är det ett lågt pris till slutkunden som ofta kommer i första hand, som du sedan får betala på elräkningen varje månad.

Ja ja nu blev det ett ganska lång inlägg men detta är saker som man bör ha i åtanke då man ska investera i ett spabad.

Tack & Hej
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Telekiter

SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #5 skrivet: december 15, 2014, 10:37:17:17 »
En följdfråga jag ställer är hur bra (eller dåligt) de olika isoleringstyperna funkar om strömmen fallerar till badet? Jag kan tänka mig att "heatlock"-varianten har ett inbyggt skydd mot att pumpar osv fryser sönder pga att allt ligger uppvärmt av vattnet i badet. Det är ju en stor mängd vatten som är varmt och det kommer att ta en rätt lång tid innan det fryser. Ett fullskummat bad har väl ett "pumphus" (givetvis inne i badet) där alla pumpar ligger relativt oisolerade och riskerar att frysa snabbare om strömmen är borta. Rätta mig om jag har fel  :) . Vidare tycker jag att det numer är väldigt svårt att särskilja bra kvalitetsbad (Hotspring, Arctic spa, Viskan osv) från sämre bad utan att se dem "live" och även om jag kan "känna och klämma" vet jag inte vad jag ska kolla på  :( . Många av de nya baden har ju väldigt välskrivna produktbrochyrer där man hävdar en massa goda saker i sina produkter.

/Urban.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #6 skrivet: december 19, 2014, 17:12:01:01 »
Många av de standard lock som levereras med baden idag är bara 7,5 till 10 cm tjocka på mitten och tunnare ute i kanterna dessutom med en låg densitet på skumkärnan, dessa lock är inte tillräckligt bra för att uppfylla de krav som vi bör ställa här i Norden . 

Mitt bad har ungefär den tjockleken du beskriver på locket, vet inte om jag håller med om att det måste vara tjockare. Har förvisso bara haft badet ett par månader men när det är  under nollan så märker jag inte att badet drar nämnvärt mer el och locket blir det frost på (har separat elmätare till badet). Nu är förvisso mitt lock ganska tungt, om jag inte använder locklyftaren krävs två personer för att baxa bort det. Ingen aning om vad det är för densitet på kärnan, vart ser man det?

Utloggad Sthlm

SV: Fullskum eller inte? Har någon haft problem med fullskum?
« Svar #7 skrivet: januari 21, 2015, 20:08:13:13 »
Här kommer en återkoppling, om än lite sent. Till slut blev det ett fullskummat bad, Sundance Chelsee (780-serien) från Poolkungen. Har bara haft det igång i en vecka men är helnöjd med det (vore kanske konstigt annars efter så kort tid).

En aspekt på det här med vad det är för isolering är just hur mycket vattenslangarna rör på sig, och vilka ryck det blir i dem, när pumparna startar. Jag tänkte inte på det från början men när jag kollade innanför skalet på olika bad senare och har sett hur det rör sig när pumparna går igång känns det självklart att det blir mindre risk för läckage om allting sitter fast i skum istället för att hänga löst i luften.

Mest avgörande var dock massagen, det utomordentliga utrymmet för fötterna, sittkomforten (som givetvis är personlig) samt närhet till återförsäljaren och deras hjälpsamhet. Hittills har de varit mycket bra att ha att göra med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag