VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?  (läst 5405 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?
« skrivet: oktober 01, 2006, 10:10:49:49 »
Hej alla glada kunskapare !

Håller på att fästa upp mitt överdrag/täcke av den nätiknande typen dvs genomsläpp över allt.
Det var det som följde med pool-kitet.
Just nu ligger bubbelplasten kvar under för att hålla kvar kemikalierna tills tempen sjunkit lite mer.

Hur upplever bubbelplasten en vinter i poolen ?, dvs tycker ni den skall ligga kvar under vintertäckningen eller rullas upp
och ställas undan över vintern. Tänkte att den kunde kanske ligga där och samla på sig den skit som ramlar igenom nätet.

Tacksam för erfarenheter, kanske är det så att nätet är värdelöst som vintertäckning i så fall får jag väl tänka om.

PS. Bor i Helsingborg så det blir normalt inga vargavintrar med massor av snö och is. DS
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2006, 10:49:53:53 »
Hej Housedad.
Jag skulle inte använda något av dessa som vinterskydd pga att det kan frysa fast och gå sönder. Jag skulle använda mig av en presening istället. Kostar betydligt mindre än de andra skydden om den skulle sönder. Plåtar är kanske det bästa men en press är bra också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad henjo

SV: Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2006, 00:53:21:21 »
Hej.
Jag ringde Sv.Poolfabriken och frågade hur och när man kan vinterstänga poolen för jag har 22gr i poolen än.
Dom sa att det går bra att vinterstänga poolen när man vill bara att klorera och stanna pumpen,men låta pumpen sitta kvar tills det blir kallt ifall klorhalten sjunker så man kan dosera lite mer klor.Bubbelfolien tyckte dom man skulle vinterförvara i garaget eller dyligt.

Utloggad aromata

SV: Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2006, 19:04:47:47 »
Jag lät min solfolie ligga kvar på poolen i vintras. Inte bra. Flera bubblor har frusit sönder.

Solfolien är några år gammal och var kanske "avskriven" ändå (det var väl därför jag tog risken) men en vinter på poolen skyndade definitivt på processen. Har tidigare förvarat den inomhus i ladugård ock kommer att göra så med min nya folie som jag måste köpa till nästa säsong.

Eller också köper jag den poolkudde som Rickard kommer att sälja snart (?)  ;)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2006, 20:37:36:36 »
Hej

Tror vi kan avsluta den här tråden... det blir ingen solfolie under nätet.
Richard om du läser detta så vill jag gärna ha bilderna på din kudde via mail housedad@tele2.se så kan tänkte
jag visa dem för "skräddarna" här i sydsverige. När de snackas kudde annars är det alltid utan
kjolen och stropparna som gör att den verkar funka fint även som vintertäckning.
Hoppas jag har rätt när jag skriver så...
Även om den kanske inte funkar över vintern i Pite så skulle jag tro det funkar i Helsingborg.

Tacksam

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Masse

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Miami 6 x 3 m med solvärme + Pahlens värmepump
    • Visa profil
SV: Bubbelplas/Solfolie = vinterfolie ?
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2006, 21:49:12:12 »
Hej.

Jag tycker ni skall ta bort solfolien - vad skall den göra för nytta där......

Vad jag lärt mig så växer algerna ner till 10 grader så jag låter pumpen
gå tills dess i alla fall.

Sen vill jag rekommendera plåtar över allt. Inget skit och en mörk miljö
som inte direkt gynnar tillväxt m.m. - alltså en kristallklar pool i maj !

Täta plåtarnas glipor i kanterna med därför avsedd cellgummilist.

Lycka till !

mvh / Mats
mvh / Mats

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag