VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump  (läst 5210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sundancer

Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« skrivet: juni 28, 2016, 23:44:22:22 »
Hej, sitter och skissar på om man ska använda bergvärmepumpen som värmekälla. (eller ska jag göra det enkelt för mig och köpa en luftvärmepump?)

Anledningen till att jag funderar är att jag vill slippa en "ful brummande låda" och att jag har "reservkraft" i bergvärmepumpen.

Har en CTC EcoHeat 308 som är förberedd med utgång för värmning av pool. Hålet är 160m och vi ska ha ett pooltak (förmodligen Nova Comfort). I huset har vi även värmeåtervinning (FTX) av frånluften så det avlastar bergvärmepumpen en del. Enligt "säkra källor" ska den klara av att värma poolen.

I min skiss har jag tänkt dra poolvattnet, via en PEM 50mm, till en värmeväxlare som jag placerar i närheten av bergvärmepumpen. Det blir ca 25 meter från teknikrummet till värmeväxlaren. Sedan blir det mellan 20-25 meter för värmen åter till poolen. Anledningen är att det känns mindre riskabelt att dra frosttåliga rör en längre sträcka! Ska försöka få till en lutning fram till poolen så det går att tömma för vintern.

Antar att isolering av PEM slangen är att rekommendera, har ni några tips?

Blir det för långa stäckor? Ska man köpa en lite extra stark pump?
Funderar på denna pump. http://yapool.de/Speck-Badu-ECO-Touch-pro-Filter-Pumpe-27-ml/h-230V

Utgången från bergvärmepumpen blir en egen slinga som jag styr med en egen cirkulationspump. Då kan jag reglera värmetillförseln med hjälp av värmepumpen.

Tänker jag fel på ordningen av prylar... Dvs att värmningen kommer sist? Här är den enkla anledningen att jag slipper dra varmvattnet till teknikrummet, utan går direkt in i poolen en kortare väg. Fick höra att saltklorinatorn helst ska vara sist.

Vänligen ös på med feedback varför detta är en bra eller dålig ide.
/Johan
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2016, 00:21:38:38 »
Så skall det vara. Fortfarande frosttåliga PEM-rör mellan teknikrum och hus fast saltklorinator efter TITANvärmeväxlaren.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2016, 00:24:47:47 »
Man kan undra varför vi du ha ett separat teknikrum överhuvudtaget... Vill du inte ha allt varmt och fint i huskroppen och slippa dränering vid vinterstängning?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Sundancer

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2016, 01:16:57:57 »
Så skall det vara. Fortfarande frosttåliga PEM-rör mellan teknikrum och hus fast saltklorinator efter TITANvärmeväxlaren.

/Dimi
Skulle ju kunna flytta saltklorinatorn till tvättstugan där bergvärmepumpen står. Det skulle få plats tillsammans med värmeväxlaren.
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Utloggad Sundancer

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2016, 01:18:44:44 »
Man kan undra varför vi du ha ett separat teknikrum överhuvudtaget... Vill du inte ha allt varmt och fint i huskroppen och slippa dränering vid vinterstängning?

/Dimi

Får inte plats i tvättstugan, där bergvärmepumpen står.
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Utloggad Jontis

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2016, 20:17:40:40 »
Så skall det vara. Fortfarande frosttåliga PEM-rör mellan teknikrum och hus fast saltklorinator efter TITANvärmeväxlaren.

/Dimi
Jag kommer bygga som dig fast utan saltklorinator. Kommer dock inte ha fullt lika långt till värmeväxlaren men kommer gå upp på 63mm för att vara på den säkra sidan med eventuellt tryckfall om det blir mycket böjar för att få till allt där värmepumpen står.

Just nu står allt på samma ställe men kulverten ut till garaget är 50år och för att säkerhetskälla lång livslängd så flyttar jag värmeväxlaren istället för att dra en ny kulvert vilket var mycket dyrare.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2016, 13:25:11:11 »
Du har ritat ventiler inne i huset före vvx för bypass men jag skulle se till att jag kunde "bypasa" huset helt, dvs att du inte är tvungen att köra in vattnet efter uv-lampan utan kan gå direkt till salt-klorinatorn. Generellt oxå, snåla inte med antal ventiler. Hellre för många än för få. Väl värda sin kostnad (kika dock var du besätller för kvaliteten på kulventiler skiljer inte sååå mkt men priserna gör det verkligen)

Utloggad Sundancer

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2016, 11:02:40:40 »
Är det någon som vet om man bör isolera PEM-slangarna från och till poolen? Samt vad det ska vara för isolering. Har googlat runt lite och priserna varierar stort.
/Johan

Hej, sitter och skissar på om man ska använda bergvärmepumpen som värmekälla. (eller ska jag göra det enkelt för mig och köpa en luftvärmepump?)

Anledningen till att jag funderar är att jag vill slippa en "ful brummande låda" och att jag har "reservkraft" i bergvärmepumpen.

Har en CTC EcoHeat 308 som är förberedd med utgång för värmning av pool. Hålet är 160m och vi ska ha ett pooltak (förmodligen Nova Comfort). I huset har vi även värmeåtervinning (FTX) av frånluften så det avlastar bergvärmepumpen en del. Enligt "säkra källor" ska den klara av att värma poolen.

I min skiss har jag tänkt dra poolvattnet, via en PEM 50mm, till en värmeväxlare som jag placerar i närheten av bergvärmepumpen. Det blir ca 25 meter från teknikrummet till värmeväxlaren. Sedan blir det mellan 20-25 meter för värmen åter till poolen. Anledningen är att det känns mindre riskabelt att dra frosttåliga rör en längre sträcka! Ska försöka få till en lutning fram till poolen så det går att tömma för vintern.

Antar att isolering av PEM slangen är att rekommendera, har ni några tips?

Blir det för långa stäckor? Ska man köpa en lite extra stark pump?
Funderar på denna pump. http://yapool.de/Speck-Badu-ECO-Touch-pro-Filter-Pumpe-27-ml/h-230V

Utgången från bergvärmepumpen blir en egen slinga som jag styr med en egen cirkulationspump. Då kan jag reglera värmetillförseln med hjälp av värmepumpen.

Tänker jag fel på ordningen av prylar... Dvs att värmningen kommer sist? Här är den enkla anledningen att jag slipper dra varmvattnet till teknikrummet, utan går direkt in i poolen en kortare väg. Fick höra att saltklorinatorn helst ska vara sist.

Vänligen ös på med feedback varför detta är en bra eller dålig ide.
/Johan
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2016, 11:11:48:48 »
Ja, du ska isolera. Tubolit är ett alternativ, annars gör som MathiasS och bygg en låda och isolera med vanlig frigolit. Lite mer jobb, men betydligt billigare.

http://www.vvstorget.se/tubolit-roerisol-tj20mmm-p-1022.html

pris per styck, men de är 2 meter långa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Sundancer

SV: Värmning med hjälp av befintlig bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2016, 11:17:33:33 »
Ok, tack för snabbt svar! Det var ju ett överkomligt pris i alla fall.
/Johan

Ja, du ska isolera. Tubolit är ett alternativ, annars gör som MathiasS och bygg en låda och isolera med vanlig frigolit. Lite mer jobb, men betydligt billigare.

http://www.vvstorget.se/tubolit-roerisol-tj20mmm-p-1022.html

pris per styck, men de är 2 meter långa.
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan