VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32  (läst 46801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #30 skrivet: april 30, 2013, 17:27:22:22 »
Marduk x 2 inhandlat, gärvaren står redo, makadam och stenmjöl kom nu också precis.

Imorgon drar grävlingen igång =) Härligt  :D

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #31 skrivet: maj 01, 2013, 12:23:32:32 »
 O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #32 skrivet: maj 02, 2013, 08:41:53:53 »
Det kommer mer bilder vid tillfälle, Men igår var i alla fall grävaren på tomten och gjorde ett mycket gott dagsverk. Han fixade inte bara poolgropen utan även c.a. 200 m2 tomt som var full med sten som han skyfflade bort 

Stenar var inget problem att flytta på men BERG är inte lika lätt   Så idag kommer de tillbaka och ska försöka knacka sönder biten som sticker upp...

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #33 skrivet: maj 03, 2013, 22:01:34:34 »
De lyckade inte att knacka bort bergknallen  :'( Sprängning är ända alternativet  :'(

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #34 skrivet: maj 03, 2013, 22:08:23:23 »
Men det varken orkade eller ville jag så grävarn fick gräva ut poolen på ett annat ställe...  <hmm> Är inte ett dugg förvånad att detta händer mig....

Men idag har vi fått ut både makadam och stenmjöl och plattorna som ska vara under rälsen så dagsverket känns gott...

Fick även hjälp av min far idag som var guld värd!

Utloggad TommyC

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #35 skrivet: maj 04, 2013, 09:05:31:31 »
Den lilla bergknallen behöver inte bli så dyr att ta bort. Det kan vara värt att tänkta igenom placeringen ordentligt innan det är försent. Blir svårt att flytta poolen senare om ni ångrar er.

Det finns ett sprängämne som heter simplex som inte kräver besiktning av närliggande grannhus. Det liknar vanliga dynamitgubbar och används på liknande sätt men explosionen är relativt långsam och ger därför inga skador på närliggande byggnader. Min granne fick en betydligt större bergknalle än er borttagen med den metoden för 7000 kr. Se demo här: http://www.stensprackning.se/video.html
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #36 skrivet: maj 04, 2013, 21:42:53:53 »
jo det är rätt TommyC men poolen hamnar nästan där den var tänkt från början trädäcket får bli en meter större inte värre än så, Det var en firma här i närheten som sprängde med krut, men han hade inte tid de närmaste veckorna. Då fick det helt enkelt bli att flytta gropen lite när ändå grävarn stod på plats  :)

Arbetet har flytit på bra idag, var och tittade efter altan matta i staden idag men på fyra meters längder fanns det bara med dränerings knoppar under. Åka 10 mil tur och retur till Bauhaus kändes inte motiverat vid så fint arbetsväder som det har varit idag, Så det fick helt enkelt bli en lösning som jag vet att många är emot. Men det fick bli vanligt frigolit i poolen... 3 cm. Vi la detta i min fars pool och visst blir det fotavtryck i botten men inget jag tycker man stör sig på, så det fick helt enkelt bli den lösningen. Nu är i alla fall alla plattorna nedgrävda för rälsen runt poolen och stenmjölet är vägt i våg... Imorgon börjar själva pool-resningen =)   Spännande värre... Bilder kommer vid mån av mer tid =)

Utloggad dl_4711

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #37 skrivet: maj 12, 2013, 21:45:47:47 »
Tja Zlat4n, hittade just din tråd och du bygger ju precis samma pool som vi har och på ungefär samma sätt - kul! Vi ligger ju lite före dig så det kanske kan vara värt att kolla in vår tråd. Rekommenderar tex verkligen de "skumvallar" (trekantslist i stabil skumgummi) som man kan hitta bla från Teges och numera även från JF Fritid, istället för att hålla på och mecka med sandvallar. Ett annat tips kanske kan vara att tänka över ifall du vill ha skimmerhålet så pass lågt som det är som standard på "vår" pool - hade jag gjort om projektet idag hade jag nog höjt det åtm 5 cm.

Det ska bli kul att följa din progress! :-)

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #38 skrivet: maj 13, 2013, 08:20:10:10 »
Tja Zlat4n, hittade just din tråd och du bygger ju precis samma pool som vi har och på ungefär samma sätt - kul! Vi ligger ju lite före dig så det kanske kan vara värt att kolla in vår tråd. Rekommenderar tex verkligen de "skumvallar" (trekantslist i stabil skumgummi) som man kan hitta bla från Teges och numera även från JF Fritid, istället för att hålla på och mecka med sandvallar. Ett annat tips kanske kan vara att tänka över ifall du vill ha skimmerhålet så pass lågt som det är som standard på "vår" pool - hade jag gjort om projektet idag hade jag nog höjt det åtm 5 cm.

Det ska bli kul att följa din progress! :-)

Hej dl_4711!

Självklart har jag kollat in ditt bygge! (Riktigt Snyggt)
Jag har inte hunnit att uppdatera min byggtråd men det kommer framöver, Poolen är påfylld och cirkulationen igång, 21,5 grader hade jag imorse så än blir det inget bad =)

Ja, jag ångrar mig nu att jag inte la skumvallar istället för sandvall, väldigt jobbigt och onödigt när det finns så bra alternativ.

Höja skimmern... Hade jag inte ens en tanke på, hade jag tänkt på det innan så hade jag nog gjort ett försök jag med. Det finns ju mycket att gå på och 5 cm extra baddjup hade ju inte varit fel =)

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #39 skrivet: maj 13, 2013, 20:14:47:47 »
Jaha Dags för en uppdatering.

Poolen är nu rest, och reningen är igång, VPn är också inkopplad och idag har vi 24 grader i poolen.

Nu börjas det fundera på vart man ska köpa allt virke till det 90 m3 stora poolområdet...  :D

Däremot upptäkte jag en lite tråkigare sak till poolen. Och det har med VPn att göra... In tempen står på 24 grader och samma med ut tempen.

Primastar sa till mig att jag inte skulle behöva någon bypass till min VP Primastar 15 http://www.primastar.nu/Poolvarmepump.htm
Pump motor: Micro 50 http://www.primastar.nu/Sandfilter%20Optima.htm

Men ni som kan detta, Visst måste det vara för stort flöde om in och ut tempen visar lika på värmepumpen? Eller kan det vara en annan faktor som gör att jag har mindre än en grads skillnad på in och ut?

Jag har en Gammal Bypassventil liggandes hemma som jag hade till min gamla intex Pool men då pratar vi dimensionen 32 mm och nu har jag 38, som ni ser på bilden nedan kan man koppla på 38mm slang på den bypassventilen, men det känns som lite halvkorkat att strypa ner det till 32mm? Är jag ute och cyklar?

Annars är jag tacksam för tips vart man kan få tag i en Billig bypass ventil till min VP  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag