VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: pumprum ovan eller under mark?  (läst 5960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykelhandlarn

pumprum ovan eller under mark?
« skrivet: oktober 16, 2014, 21:25:08:08 »
har egentligen planerat för pumphus ovan mark. mot husväggen (10m från poolen)
sen värmepumpen ca 5m från pumphuset(över en befintlig luft/luft pump )
nu börjar jag fundera på om pump/reningsverk kan störa, eftersom vi har ett sovrum bakom väggen där jag tänkt  bygga pumphuset.

tips å trix mottages :)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: pumprum ovan eller under mark?
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2014, 21:41:17:17 »
Många cirkulationspumpar låter ganska mycket och illa (störigt vasst ljud). Den vi har skulle jag inte vilja ha gående nattetid i närheten av sovrummet. Det finns pumpar som är riktigt tysta. Vi kör pumpen på timer och den står oftast stilla på natten för att spara energi. Hela vattenvolymen bör omsättas minst 3-4 gånger per dygn och om pumpen inte är väldigt liten så brukar det räcka att köra den halva dygnet eller mindre.

Värmepumpen är effektivast när det är varmare och kan med fördel också vila på natten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: pumprum ovan eller under mark?
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2014, 22:01:58:58 »
Om du sätter två värmepumpar alltför tätt ihop så tappar du i effektivitet eftersom de sänker lufttemperaturen för varandra. Sedan gäller ju att du vid normal koppling (alltså inte en egen cirkulationspump för värmepumpen) MÅSTE ha igång poolcirkulationen när värmepumpen är igång.

Beträffande över eller under mark - båda fungerar men det blir lite krångligare med pumpstart / fyllning om du ligger över poolens vattenyta jämfört med om du är under. Man kan få använda backventil eller särskilda tekniker för att fylla upp vid start om pumpen ligger över poolens vattenyta.

Jo poolpumpar väsnas en del och det gör ju värmepumpar också. En placering direkt intill sovrummet låter inte så optimal. Poolpumpens ljud kan du dämpa en hel del med ett lämpligt byggt pumphus, isolering etc. men värmepumpen går ju inte att bygga in, då slutar den att fungera.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: pumprum ovan eller under mark?
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2014, 08:47:55:55 »
Hej!

Jag hade samma fundering som du hade när jag skulle anlägga min pool, men det blev till slut att jag hade ett delvis nedsänkt pumphus i bortre änden av poolen istället för att ha det vis sovrumsväggen.
Själva pumpen är inte så farligt högljudd, men värmaren låter en del.

Kolla min byggtråd nedan så ser du hur jag tänkte och gjorde.
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Utloggad cykelhandlarn

SV: pumprum ovan eller under mark?
« Svar #4 skrivet: november 10, 2014, 19:07:08:08 »
tja nu  man igång , !  blir teknikrum under mark  ,dock funderar jag på djupet .på gropen, samma som poolbotten dvs 150 lr ska man lägga det lite högre . för att lättare komma ner i gropen ? för/nackdelar tips å trix mottages tacksamt.

Utloggad TommyC

SV: pumprum ovan eller under mark?
« Svar #5 skrivet: november 10, 2014, 20:36:03:03 »
Du vill ha ståhöjd när du servar och installerar utrustning i pumprummet. Har du avlopp i botten av gropen eller hur dränerar du annars pump och filter inför vintern. Vikten av att inte bygga för litet teknikrum har många vittnat om.  Ventilation – finns det risk att pumpen går för varmt. Elsäkerhet – tänk igenom.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad cykelhandlarn

SV: pumprum ovan eller under mark?
« Svar #6 skrivet: november 10, 2014, 20:40:13:13 »
planen är att ha ett 2x1m i kortänden  sen en lucka över , kommer ha pooltaket
parkerat i den änden , golvbrunn som kopplas till dräneringen är väl tanken om det ska vara samma djup som poolen dvs 150cm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan