VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta ut ventiler och rör  (läst 14209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #10 skrivet: mars 12, 2008, 12:40:15:15 »
Hej,

Att hitta ngt som liknar kon/klämmkopplingar för dessa dimensioner tror jag inte riktigt är möjligt, det är nog lim som gäller. Sen är ju ventilerna delbara med gänga i sk unionskopplingar, men fortfarande limmas den delbara ventilen i rör/slang. Att använda CEPEX slang invändigt är ett bra alternativ tycker jag, den är böjlig och limbar vilket inte PEM slangen är på samma sätt.

Vad gäller antal ventiler så är det ju svårt att säga ngt uta att veta vad du har i din anläggning. Min anläggning har en massa ventiler enligt nedan:

På sugsidan i systemet:
1. Avstängning mot skimmern
2. Avstängning mot dammsugningsuttag (på poolens långsida)

På trycksidan i systemet:
1. Avstängning direkt efter pumpen (mellan pump och filter)
2. Avstängning mot avloppet
3. Efter filter "broms" eller fördelningventil för att få lagom del av flödet via VP
4. Avstängningsventiler på fram och returledning till VPn (för att kunna köra utan VP inkopplad)
5. Den dyraste pjäsen, en rostfri syrafast ventil för påfyllning av vatten.

Det blir lite prytlar hur man än vänder och vrider sig.

Sen ser jag på din bild att du har många 90 graders vinklar (väldigt tvär böj), om det finns plats när du gör om det hela så använd det som kallas böj istället för vinkel (större radie) vilket ger endast en bråkdel av strömningsmotståndet --> bättre flöde i systemet.

Lycka till

/Housedad

Inga problem att hitta klämkopplingar till dessa dimensioner. CEPEX som du nämde är också en annan tillverkare. Hitta en återförsäljare till Astrals produktsortiment av PP och PE produkter så kan du beställa dem därifrån om inte aqua-line har...

Se exempel på kopplingar i länken nedan. Finns även kulventiler osv.

http://www.cepex.com/download/catalogues/PP%20Compresion%20fittings%20TC%20v1.pdf


Poolgiganten

Utloggad Viper

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #11 skrivet: mars 12, 2008, 12:53:34:34 »
Hej steffe, tack för tipset

Vem säjer cepex prudukter i sverige?

Utloggad Steffe

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #12 skrivet: mars 12, 2008, 14:10:44:44 »
Alla Astrals ÅF kan sälja Cepex. Ring till Astral för att kolla vem som bor i ditt område. De har telefonnummer:031-99 41 00.

Utloggad Viper

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #13 skrivet: mars 12, 2008, 17:06:39:39 »
Gick igenom mitt rörsystem just för att få en bild av vad alla ventiler är för osv, konstaterade även att jag kan by-passa sandfiltret genom att vrida på mina ventiler och leda vattnet förbi sandfiltret, brukar man ha det så? Nog kör man ju alltid genomsandfiltret, kan jag ta bort detta så kan jag även ta bort 3st ventiler när jag byter ut dem mot nya + en massa rör också som jag slipper. Någon vettig orsak att man kan by-passa sandfiltet?

mvh

Tomas
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 19:41:29:29 av Viper »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #14 skrivet: mars 13, 2008, 08:25:16:16 »
Ikke mange her (forumet) som har by-pass utenfor sandfilter-ventilen, har ikke savnet det for min del heller. Men kran før og etter filter/pumpe er nok påkrevd.

EDIT: presisering av difus formulering som Janne så fint oppdaget  ;)
« Senast ändrad: mars 13, 2008, 09:15:45:45 av Bidda »

Utloggad Janne

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #15 skrivet: mars 13, 2008, 09:00:57:57 »
Hej,

Jag har bypass, på mitt Astral filter.
Men inte ett extrern bypass ventil.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Viper

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #16 skrivet: mars 20, 2008, 20:01:16:16 »
Har nu rivit bort alla gamla rör och ventiler i "maskin rummet" runt sandfiltret. Enda som jag har kvar nu är röret som går till inloppsmunstycket, röret som går till avloppet (till sjön när jag backflushar) , röret som kommer från pumpen.Tänkte beställa nya rördelar och ventiler, men hur många ventiler brukar man ha? finns det nån skiss eller bild hur man brukar ha? Kan nån av er gärna posta lite bilder på erat maskinrum.

mvh

Tomas

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #17 skrivet: mars 21, 2008, 00:11:21:21 »
Her er skiss over vårt røropplegg:




Utloggad Viper

SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #18 skrivet: mars 24, 2008, 20:53:28:28 »
Allt rörsystem med alla ventiler är nu rivna, det enda som jag har kvar är slangarna som går till inloppet, avloppet och slangen från pumpen. Skissade upp en lite simpel bild av mitt rörsystem med alla ventiler. Eftersom bottenventilen i poolen är pluggad sen gammalt så kan jag ju ta bort ett par ventiler, även by-passningen av sandfiltret behöver jag inte så där försvinner det ju några ventiler till, men sen, vilka ventiler måsta jag ha kvar? Behöver man ha ventiler överhuvudtaget? eller räcker det med unionskopplingar så att man kan öppna rörsystemet ifall att det behövs npn gång?

mvh

Tomas

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Byta ut ventiler och rör
« Svar #19 skrivet: mars 24, 2008, 23:35:11:11 »
Muligheter for å forenkle her  :)

Legger ved et forslag til løsning:

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag