VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool i fd. växthus  (läst 42216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
Pool i fd. växthus
« skrivet: oktober 04, 2006, 15:49:33:33 »
Hej alla. <antman>
Jag håller på och monterar en Europool "Mallorca" som jag hämtar i Tyskland på fredag.
Detta efter att ha grävt 20 m3 för hand , (pust) i mitt fd. växthus som är 6x6 m.
Detta har isolerglas i väggar och bred kanalplast i tak med U-värde 3 resp 2.1 enl tillverkaren.
Jag funderar på att sätta dit 12 m2 solfångare från Primastar på insidan av växthuset för att värma poolen.
Dessutom har jag tänkt mig en luft/luft värmepump som skall gå in när solfångarna inte räcker till.
Att jag funderar på luft/luft beror på priset 4400:- plus montering 2500:-. En luft/vatten kostar väl fyra gånger så mycket.
Sedan har jag en gasolvärmare på 4 kW,som skall gå så lite som möjligt.

Min pool är på 17 m3 är åttaformad och har en yta på 14.5 m2. Storlek 540x350x120.
Kan någon tala om för mig hur mycket mitt värme behov kommer att bli om jag vill värma poolen till 30 C från Maj till och med September och dessutom hålla frostfritt under vintern.
Jag är också väldigt tacksam för synpunkter och funderingar kring mitt sätt att värma poolen.
Tänker jag rätt eller finns det bättre lösningar?? :D
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Poolgiganten

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2006, 18:54:26:26 »
Hej.
Ni brukar ju vara så allerta med att svara, så kom igen.
Här kommer rykande färska bilder från mitt bygge.
https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=56ba1e22-4eb8-44dd-9a61-f2c2216dbf28
Bara att följa länken.
Lars
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Fia

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2006, 19:01:38:38 »
Hej och välkommen. :)
Skulle jätte gärna svara dig men är urusel på det du frågar. >ohno>
Jag kan ändå säga att du troligtvis inte kommer att förlora så mycket värme då största delen värmen försvinner uppåt.
Din idé däremot att ha den i växthuset var mycket smart! <sol> Inglasat och klart!
Ser fram emot fortsättningen! <antman>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2006, 19:40:57:57 »
Hej,

Jag antar att tanken är att varm luft stiger och där finns solfångarna som också kommer att fånga värmen i luften.
Hur effektiv en solfångare är som värmeväxlare luft till vatten är ju en del av gissningen, skulle tro att den är bättre på
att fånga strålvärme. Jag vågar mig inte på ngn gissning på energiförbrukningen för att hålla 30 grader i poolen, tveksam till
att luft/luft pumpen ger så mycket extra för badtemp.

En bra benchmark torde vara ngn med Termatec etc, klara de att hålla hygglig temp med solfångare så blir det säkert minst lika bra i ditt växthus. Är din gasolvärmare en luft eller vattenvärmare ?, direkt i vatnnet med 4kw låter lite men kan kanske räcka inomhus. Om ngn har innepool vilken storlek har ni på värmare, kan ju ge en fingervisning om detta är möjligt eller inte.

För att hålla frostfritt skulle jag täcka poolen med bubbelplast och/eller frigolit och sen hålla frostfritt med luft/luft pumpen vilket inte borde dra stort mer än att hålla varmt i huset utan poolen. Det borde luft/luft säljarna kunna ge en hint om yta eller volym att hålla temp på.

Vet inte om det är ngn hjälp men det är i allafall mina tankar, sen ser det ju helcool ut med en pool i att glashus  O0

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2006, 22:59:06:06 »
 O0 Godt igang, vi følger med, husk å fore på med bilder.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2006, 10:28:34:34 »
Här kommer lite nya bilder på bygget.
https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=56ba1e22-4eb8-44dd-9a61-f2c2216dbf28
Följ länken.
Tack för svaren, alla synpunkter är bra synpunkter. Det är alltid bra att få en "second opinion" på det man håller på med.
Jag har köpt solfångare från Primastar och tänkte bygga det innanför glaset 2x6m då långsidan är 6m. Är det någon som har en bra ide hur man kan bygga det i mitt fall?
Jag har även funderingar på att köpa en solfångar styrning från Bestbuy i Californien. Jag har sett att det är någon som har köpt därifrån men kommer inte ihåg vem det var. Jag har tänkt att köpa den här:
Goldline®’s GL-235.
Är det någon som vet något om denna eller har någon erfarenhet av Bestbuy så är jag tacksam för att få veta.
Lars


En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2006, 15:41:44:44 »
Tack för synpunkterna "Housedad".
Min gasolvärmaren är en vanlig kamin för gasol som även har en värmefläkt på 2kW. Tillsammans el/gasol kan den ge 6 kW.
Jag köper en värmepump luft/luft för 6000:- installerad och klar. Därför har jag valt den lösningen.
Men bubbelplast över poolen är kanske ingen dum ide.
I reglercentralen som jag tänker köpa finns även en anti freeze funktion som startar solfångarpumpen när tempen i solfångarna närmar sig kritiskt värde.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2006, 15:59:22:22 »
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Poolnicke

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #8 skrivet: oktober 11, 2006, 21:39:43:43 »
Här kommer lite nya bilder på bygget.
https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=56ba1e22-4eb8-44dd-9a61-f2c2216dbf28
Följ länken.
Tack för svaren, alla synpunkter är bra synpunkter. Det är alltid bra att få en "second opinion" på det man håller på med.
Jag har köpt solfångare från Primastar och tänkte bygga det innanför glaset 2x6m då långsidan är 6m. Är det någon som har en bra ide hur man kan bygga det i mitt fall?
Jag har även funderingar på att köpa en solfångar styrning från Bestbuy i Californien. Jag har sett att det är någon som har köpt därifrån men kommer inte ihåg vem det var. Jag har tänkt att köpa den här:
Goldline®’s GL-235.
Är det någon som vet något om denna eller har någon erfarenhet av Bestbuy så är jag tacksam för att få veta.
Lars




Ello, tänk på att dimensionen på ventilen inte följer europeisk standard utan måste svarvas om till rätt dimension.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #9 skrivet: oktober 12, 2006, 08:48:17:17 »
Vad menar du med svarvas om? Kan man inte bara sätta en slang på och sedan en slangklämma.
Vad är det för dimension på ventilen?
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan