Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterpluggar-hur och var  (läst 13372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carjoh

Vinterpluggar-hur och var
« skrivet: december 10, 2009, 07:42:21:21 »
Hej!
Har en plåtpool, nedgrävd. Att vi ska sätta vinterplugg i inloppet har vi förstått och bestämt. MEN min fråga är - VAR hittar vi dom! Och hur ska de sitta. En dum fråga såklart, men vi har varit och inhandlat en i gummi med vingmutter - kallas väl expanderplugg. Skulle passa enligt försäljaren. Men det gör den inte om man ska ha i den innefrån, alltså innefrån poolen.

Försäljaren var inte helt klar över hur den skulle sitta...

Hittade ett annat försäljningställe i närområdet. Där hade han en i plast, utvändig gänga, med o-ring. Men den skulle sitta i skimmern (!!!). Där har vi dock tömt, lagt i frigolit och slagen är bort tagen så det är öppet för ev regnvatten att rinna ut. Anledningen var bl a för att skräp typ maskar och annat skulle ta sig IN.

Han rekommenderade verkligen inte att ta bort ögat i inloppet, och plugga där. Känns som om vi får ytterligare ett svar om vi frågar på en firma till...

Så hur ser era vinterpluggar ut och var inhandlar ni dom??

Mvh Carina

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #1 skrivet: december 10, 2009, 17:02:03:03 »
Jag har klippt till remser av ett liggunderlag 10cm långa och 2cm breda.jag har stoppat in dom i inloppen så dom sticker ut ca 2 cm. Då får isen ingen sprängverkan i inloppen. Mina inlopp ligger ca 15 cm under vattennivån nu under vintern.Vattennivån ligger under skimmern som jag har tömt på vatten och stoppat frigolit i.
Hoppas detta skall fungera.
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad carjoh

SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #2 skrivet: december 11, 2009, 07:47:28:28 »
Hej Johan! Tack för att du tog dig tid att svara.

Men hur gör du med slangen till filtert då?  Vårt filter står inte isolerat och ska därför tömmas. Och stoppar vi något i inloppet så måste det ju täta helt annars far vattnet ut.....

Mvh Carina

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #3 skrivet: december 11, 2009, 09:42:01:01 »
Johan L.

En undran:
Varför stoppar man frigolit i skimmern när det inte finns något vatten där?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #4 skrivet: december 11, 2009, 13:03:42:42 »
Man brukar lägga frigolit/petflaska som säkerhets åtgärd
Det händer att vattnet stiger i poolen och når upp till bräddavloppet.

Även om man har plåtar så är det ofta som de inte täcker över öppningen till bräddavloppet och regnvatten kan då leta sig dit. Har man inte öppet i andra änden eller att pumphus ligger ovan poolen så kan bräddavloppet fyllas med vatten.

// Jonas

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #5 skrivet: december 11, 2009, 17:14:52:52 »
Hej min pump och mitt sandfilter står högre än poolen så det står vatten i slangen till tilloppen men det skall inte vara något problem för slangarna skall klara att vattnet fryser och pump och filter är tömt på vatten. Men jag misstänker att du Carin har ditt under vatten nivån och då måste du täta inloppen för att inte få vatten till filter och pump. eller sänka nivån under tilloppen.Och varför jag stoppar frigolit i skimmern är för att det eventuellt kan komma in lite rengnvatten för idag går inte taket över hela luckan till skimmern.
Jag tror den kritiska punkten för sönderfrysning är i tilloppen och i skimmern. Och givetvis i pump och sandfiler jag tror att slangar och rör i marken klara sig.
Vad tror ni???
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #6 skrivet: december 12, 2009, 11:51:41:41 »

I år gjorde jag en ny grej vid vinterstängningen.

Efter att ha tömt poolen under skimmerkant startade jag upp pumpen en sista gång så att den sög ut allt vatten i markslangen..brrrrrrschlöörp!! sa det och så tvärstannade jag pumpen. Allt gick rasande snabbt, är helt överytygad om att pumpen inte tog minsta skada att gå torr en mikrosekund.
Ffg är nu markslangen tömd på vatten.
Det känns skönt tycker jag, finns t ex inget vatten som kan tränga upp från den in i skimmern nu.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #7 skrivet: december 12, 2009, 12:30:13:13 »
Jag tog grov/vatten dammsugaren och stoppade ner i skimmern och sög upp det vatten som stod i slangen mellan skimmer och pump vid vinter stängningen. så den slangen är torr och fin. men mina inlopp ligger under ytan så dom slangarna är vatten fyllda. Men om du Carin får dina pluggar att fungera kan jag tänka mig att prova nästa vinter.
Stoppa in pluggarna i inloppen och suga med grovdammsugaren i pump sidan för att tömma slangarna.
I år har jag plockat in pump och filter för det stod provisoriskt ute i år (vår pool säsong var 3 veckor) nästa år skall det stå kvar i en uppvärmd friggebod som sakall fungera som teknik/pump rum. Med vinterpluggar och frigolit i skimmern samt torr sugna slangar skall man väl vara på säkra sidan
Eller?
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #8 skrivet: december 13, 2009, 17:31:37:37 »
Ibland tror jag det oroas en massa i onödan...

Även mina inlopp ligger under vattenytan, men poolföretaget som byggde poolen (och vinterstängde första säsongen) skruvade bara bort munstyckena ur inloppen...i övrigt lät dom allt vara. Inga pluggar eller töckena...(däremot frigolit i skimmern m.m.)

Jag vet inte om det beror på inloppens olika konstruktion men jag har i 6 vintrar gjort precis så, bara skruvat bort de vita plastmunstyckena (och vi har haft tjock is varje vinter) och inloppen har aldrig tagit någon skada.
« Senast ändrad: december 14, 2009, 18:55:42:42 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad carjoh

SV: Vinterpluggar-hur och var
« Svar #9 skrivet: december 14, 2009, 11:08:54:54 »
Hej!
Nu blev det klart. Använde pluggen med o-ring, och den skulle skruvas i från utsidan. Gängtejp på så var det tätt.

Tack för hjälpen alla!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag