VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepump temperatur skillnad  (läst 4282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Värmepump temperatur skillnad
« skrivet: juni 08, 2009, 19:15:14:14 »
Ni som kör med VP, hur stor skillnad har ni mellan inkommande vatten o utgående vatten i poolen?!?

I detta väder som råder just nu så har jag 1.5 graders skillnad på vattnet mätpunkt skimmer vs mätpunkt inlopp. Är detta normalt?

Käns lite trögt att få upp temperaturen just nu <hmm>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2009, 19:35:06:06 »
Det verkar helt normalt. 1-2 graders skillnad tror jag det ska vara på ingående och utgående vatten.
J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2009, 19:48:52:52 »
Nu när jag kört igång systemet igen så efter en ca 1h har jag 2 graders skillnad, 19.3 grader ut o 21.3 grader in. 12 grader i luften (50% regn/50% moln+lite sol)

Vilken temperatur klarar ni av att håla i poolen med de vädret som varit de senaste dagarna!?! Min målsättning har varit min 25 grader just nu o börjar bli lite osäker på ifall jag når dit. Min pool är helt oisolerad o halvt begravd under trädäcket.

Men å andra sidan, detta skitväder kan väl inte hålla i hela sommaren.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad William

SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2009, 04:40:09:09 »

Vilken temperatur klarar ni av att håla i poolen med de vädret som varit de senaste dagarna!?! Min målsättning har varit min 25 grader just nu o börjar bli lite osäker på ifall jag når dit.

Men å andra sidan, detta skitväder kan väl inte hålla i hela sommaren.

/ronson
Jag har ju ingen VP, men förra helgen hade jag 22,5° bara med hjälp av tre solpaneler men efter det kyliga vädret som varit sista veckan har det sjunkit till 15 så inte lär det bli något bad på midsommarafton med lovade väderutsikterna. Förr hade jag en 6 kWh elpatron som hjälp, men med nuvarande elpriser blev det för dyrt så den demonterade jag.  Hoppas du har rätt ang. vädret!
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2009, 16:23:48:48 »
Min ligger på 24 grader just nu, men den tappar under de kalla nätterna så jag kommer inte högre än så i det här vädret.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2009, 22:26:30:30 »
Vilken temperatur klarar ni av att håla i poolen med de vädret som varit de senaste dagarna!?! Min målsättning har varit min 25 grader just nu o börjar bli lite osäker på ifall jag når dit.
Men å andra sidan, detta skitväder kan väl inte hålla i hela sommaren.
/ronson
Jag har ju ingen VP, men förra helgen hade jag 22,5° bara med hjälp av tre solpaneler men efter det kyliga vädret som varit sista veckan har det sjunkit till 15 så inte lär det bli något bad på midsommarafton med lovade väderutsikterna. Förr hade jag en 6 kWh elpatron som hjälp, men med nuvarande elpriser blev det för dyrt så den demonterade jag.  Hoppas du har rätt ang. vädret!
Kör med bergvärme som jag börjar se verkar ha varit rätt val  O0
I mitt fall presteras med det systemet ca. 42-44 grader i framledningsrör (innan värmeväxlaren) och ger ca. 33-37 grader i returrör (efter värmeväxlare) och ger slutgiltigt ca. 29-30 grader uppmätt i utloppsmunstyckena = 28-30 grader i vattnet i perioden maj tom. oktober (stängde poolen dagarna innan november månad förra året)
Några av "kiddsen" badade ikväll i 29-gradiga vattnet med endst 8,5 i luften (och rejält med blåst och regn, huva..  :o ) och imorse var vi nära att skrapa bilrutor så trots låga temperaturer klarar systemet att hålla graderna.
Tittar jag till driftläge står VP mycket i stängt läge och går endast då och då, har dock inte riktigt kollat timmarma per dygn men det är låg kWh-drift totalt sett summerat.  <dontkn>
Vill också minnas "tumregler" att om det inte ligger under +5 grader nattetid och under +10 dagtid längre perioder klarar jag att hålla 29 grader utan problem - och vi talar om öppen utomhuspool endast täckt med bubbelplast  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3177.msg23736#msg23736
Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juni 09, 2009, 22:31:41:41 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2009, 22:51:41:41 »
mycket bra info poolbadaren O0

har haft lite problem med den ena av mina VP, verkar som om den slagits av eller hamnat i kylläge. Men just när jag tänkte ringa min kylmontör så verkar det fungera. <hmm>

Tror att min största bov är oisolerade slangar o pool. Förra helgen när det var lite varmare ute så fick jag stänga av den för den for iväg över 30 grader.

Tror faktiskt att det rör/kulvert som du dragit dina slangar i fungerar som isolering. Detta eftersom luften är stillastående o blir uppvärmd. Isolering är ju i princip stilla stående luft.

Min framledningstemperatur på gasen ligger på 41 grader ca. Kör jag fullt flöde (15m3/h) så har jag 2graders ökning av poolvattnet i inloppet jfm med skimmern.  Får se hur mycket det här ändras när det blir varmare ute o mindre avkylning genom rören.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Värmepump temperatur skillnad
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2009, 22:57:43:43 »
.....
Tror faktiskt att det rör/kulvert som du dragit dina slangar i fungerar som isolering. Detta eftersom luften är stillastående o blir uppvärmd. Isolering är ju i princip stilla stående luft.
..../ronson
Håller delvis med dig men eftersom det är placerat/dragits genom väl ventilerad krypgrund kyls röret ner sas. "utvändigt" som jag då tänkte isolera för - men det kan vara en overkill...  <dontkn>
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan