CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blir nog pool i leca istället, armering?  (läst 10134 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Blir nog pool i leca istället, armering?
« skrivet: februari 16, 2009, 19:24:33:33 »
Ja, då har vi nog ändrat oss igen, och istället för färdigt paket så ska vi gjuta en platta och sen mura upp poolen med leca-block och även bygga en grunddel med trappa liknande Happy Diggers. Behövs det armering som sticker upp från plattan till de första 2-3 lagren eller kan man "strunta" i detta. Vissa säger att det inte behövs och andra man pratar med menar att poolen rasar samman om man tömmer den efter några år om man inte gör det.

Om det behövs, hur gör man detta rent praktiskt? Är leca det rätta att bygga med?

Sen en sista fråga, vi har inte riktigt bestämt om vi ska bygga 8x4 eller 9x4,5, men behöver en sådan här murad konstruktion någon förstärkning på långsidan (läste något om detta här) och hur i så fall är det smartaste att göra en sådan?

Hoppas på många konstruktiva svar, sen är vår tanke att dra igång detta projekt i Mars, sen får vi se om det hinner bli något dopp till sommaren...

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2009, 20:17:37:37 »
Här kan du följa Jannes bygge.  :)

http://hem.passagen.se/famrock/pool-2007/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad pool09

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2009, 20:29:05:05 »
Snyggt bygge, men det svarar inte på frågan om det behövs armering från plattan upp i stommen?

Utloggad Pea

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2009, 21:26:25:25 »
nej du behöver inte armering upp i lecastenen. det skall till ett otroligt marktryck för att pressa sönder väggarna, det sker inte över en natt precis, den kan förmodligen stå utan vatten nåt år innan det händer nåt, minst. du ställer ju inte lecastenen löst på plattan, murbruket biter ordentligt. däremot skall du armera noga med dubbla järn i varje lager och absolut göra en stödmur på mitten, rekomendationen är att längre än 6m så ska man göra ett stöd, antingen gjuter man ett stöd men det funkar lika bra att vika ut lecastenen på mitten. se min ritning.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2009, 00:00:59:59 »
Hej Pool09,

Helt rätt med stödmuren. Jag missade det helt på ena långsidan (den andra har en slags avsats med stöd nedåt) men den står fortfarande. Jag gjorde något mellanting med armering från plattan till första varvet leca. Kapade 25 cm bitar med armeringsjärn och borrade uppifrån ned i plattan, bara som en extra försiktighetsåtgärd ::). Sedan dubbel armering i varje varv.

Lycka till, du kommer verkligen ha glädje av poolen och njuta när den är klart. Hemlagat smakar extra gott ibland  <love>

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Janne

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2009, 09:23:58:58 »
Hej,

Vi har två stödben "stödmur" på 6 meter.
Vet inte om det är överdimensionerat, men tror inte heller det skadar.  ;)

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pool09

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2009, 09:59:10:10 »
Tack för svaren och ritningen. Det här forumet är suveränt! Återkommer med bilder när vi drar igång, men just nu känns det avlägset (snö i skåne just nu).




Utloggad Jarlen

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2009, 12:39:19:19 »
Enligt min mening så bör man förankra lekas tenarna i bottenplattan. Det är mycket stora krafter som påverkar murarna i botten. Tyvärr så är detta inte alltid ett nollsummespel, d.v.s att krafterna tar ut varandra. Speciellt vid en tömning av poolen, så kan jordtrycket flyttar på på muren. Ponera att du av någon anledning måste ha polen tömd på vatten, då kan beroende på årstid jordens densitet öka p.g.a vatten eller kyla. Du behöver inte göra någon komplicerad förankring, det räcker med att borra hål i plattan vid varje vertikal skarv, och sticka ner en armeringsbit som du låter gå upp i fogen, gärna till första horisontal skiftet där du najar ihop den med dess armering.

Lycka till // Jarlen

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2009, 14:37:55:55 »
Hej!
Jag vill nog hålla med Jarlen, den sämsta vidhäftningen har man mellan Lecan och stålglättad betong. Vad det gäller tryck och mottryck vill jag bara säga att förra sommaren så skulle vi byta några plattor på landskrona badhus baddjup 1,8 m  på det stället. Efter 2 veckor torrlagd så sköt plattorna upp 1/2 meter i luften, de poppade upp runt muraren och hur han än skar med vinkelslip i fogarna så sköt dom på andra ställen.
Där är 250 mm dubbelarmerad betong i botten. Ta hellre det säkra före det osäkra beroende på dina markförhållande.
MVH Micke

Utloggad Pea

SV: Blir nog pool i leca istället, armering?
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2009, 11:34:17:17 »
Hej!
Jag vill nog hålla med Jarlen, den sämsta vidhäftningen har man mellan Lecan och stålglättad betong. Vad det gäller tryck och mottryck vill jag bara säga att förra sommaren så skulle vi byta några plattor på landskrona badhus baddjup 1,8 m  på det stället. Efter 2 veckor torrlagd så sköt plattorna upp 1/2 meter i luften, de poppade upp runt muraren och hur han än skar med vinkelslip i fogarna så sköt dom på andra ställen.
Där är 250 mm dubbelarmerad betong i botten. Ta hellre det säkra före det osäkra beroende på dina markförhållande.
MVH Micke

ang vidhäftning så ruggade jag upp ytan i kanten på plattan runt om efter att jag var klar med slodan, och fick bort "cement vattnet" (vet inte vad det heter) just för undvika problemet med dålig vidhäftning.
sen är det viktigt att inte använda för torrt bruk.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag