CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuten grundplatta eller ej  (läst 3246 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jesper P

Gjuten grundplatta eller ej
« skrivet: maj 09, 2007, 23:37:02:02 »
Jag sitter nu i valet och kvalet i att välja om jag behöver gjuta en grundplatta. På fredag startar sprängaren sitt arbete med att spränga bort 9X5X1,8 m med trappa på långsidan. Jag tänker bygga med Dorocell metoden och botten kommer att ligga direkt på berggrund+isolering,dränering mm. Poolstore tror att det skall gå bra men rekomenderar ändå gjuten bottenplatta. Det är ju ändå säkert 40 000 kr en Dorocellbottenplatta kostar. Vad tror ni, vad bör jag välja.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gjuten grundplatta eller ej
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2007, 08:40:57:57 »
Svårt att svara på, problemet är att en sättning i grunden till en betongpool kan ge "fatala" skador på poolen, så jag förstår att tillverkaren rekommenderar gjuten bottenplatta.
Vet inte hur jag själv skulle gjort om jag varit i dina kläder men kan väl säga att detta med risken för sättningar och skador på en gjuten stomme var det som avgjorde vårt val av stomme, det blev rostfri plåt istället, här i piteå finns det ju dessutom rätt stor risk att tjälen kan spränga sönder en gjuten pool, i vart fall antar jag det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad tobbe

SV: Gjuten grundplatta eller ej
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2007, 20:18:15:15 »
Jag har en Dorocell-pool och jag kör utan gjuten botten.   Fick ny liner idag och håller på och fyller på med vatten just nu  ;D
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad Jesper P

SV: Gjuten grundplatta eller ej
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2007, 22:54:20:20 »
Hej va kul
Var den lätt att bygga, gjorde du det själv och hur lång tid tog det?
Jag har slutat räkna men var hamnade du?
Det känns som man är på BB........
Jesper

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag