CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...  (läst 45343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #20 skrivet: juni 12, 2012, 10:11:16:16 »
Wow, det ser jättefint ut! Får jag trådkapa och ställa en fråga som inte alls har med staket och pooltäckning att göra?
Har ni barn som härjar i poolen? Vi har nämligen tänkt att bygga in vår nya Intex, men jag är orolig för att bygga trädäcket så nära som du har gjort. Vår lilla Intex svajade en del när det röjdes som mest, men jag vet inte hur det är med den större som vi köpt nu (och inte monterat än). De stora rör sig kanske inte så mycket...
Hur har det funkat för er?

//A

Tidigare hade vi en 92-centimeters 4,55 meterspool. Den svajade rejält när ungarna hoppade i den, men den höll ställningen ändå.

Nu är det stabilt till tusen trots mycket hopp och så. Det finns ju inte en chans att det kan röra på sig tack vara sargen.



Men det är väl inga problem att fästa en pooltäckning nu när du har trädäck runt om??

Nej, det är det inte. Jag har ringt och pratat lite med några som tillverkar pooltäckningar, så det är på G.

Poolgiganten

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #21 skrivet: maj 08, 2013, 11:31:38:38 »
Kan tillägga här att jag har kompletterat värmeanläggningen (om jag nu får kalla den spartanska solfångararrangemanget så) med en temperaturvakt.

Jag har installerat en liten brytarfunktion till strömbrytaren för hjälppumpen (som ser till att vattnet pumpas upp på carportstaket där solfångarna ligger). Jag tejpade  fast givaren på den första solfångaren med silvertejp.
Givaren är inställd på 30 grader vilket betyder att det bara pumpas runt vatten i solfångaren om vattnet är varmare än 30 grader.

Går solen i moln (eller ner för dagen) så kyls solfångaren ner och brytaren slår ifrån vid 30 grader.
När solen tittar fram och värmer upp solfångaren och temperaturen i solfångaren överstiger 30 grader så hoppar pumpen igång igen.

Tidigare fick jag slå på strömbrytaren manuellt när jag åkte till jobbet och hoppas på att det skulel bli sol den dagen. Blev det regn eller alltför mulet så var det kallare i vattnet än när jag åkte till jobbet.

Skitbra helt enkelt. Jag gjorde den här installationen i slutet på juli förra året så den han bli testad ordentligt.
Jag har en känsla av att medeltemperaturen är mycket, mycket varmare i poolen med den här funktionen än tidigare.

Utloggad scaniacruiser

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #22 skrivet: maj 21, 2013, 20:22:03:03 »
 O0 Gillar det jag ser!

Likte løsningen med temperaturmåler på solfångeren. Hur fungerar det i praktiken? kan komme til å kopiere den løsningen dersom det viser seg at fungera.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #23 skrivet: maj 23, 2013, 08:44:20:20 »
O0 Gillar det jag ser!

Likte løsningen med temperaturmåler på solfångeren. Hur fungerar det i praktiken? kan komme til å kopiere den løsningen dersom det viser seg at fungera.

"Likte løsningen med temperaturmåler"?

Vänligen förklara lite närmare  :)

Utloggad TommyC

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #24 skrivet: maj 23, 2013, 09:29:31:31 »
Gillade lösningen med termometer

Du får träna på din Norska (eller fuska med translate.google.com)  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #25 skrivet: maj 23, 2013, 11:14:01:01 »
Gillade lösningen med termometer

Du får träna på din Norska (eller fuska med translate.google.com)  O0

Tack för det  ;D

Men "hur fungerar det i praktiken?"

Beskrev jag inte tillräckligt bra, eller missade jag något?

Utloggad TommyC

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #26 skrivet: maj 23, 2013, 20:29:40:40 »
Du beskrev det väldigt bra tycker jag  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #27 skrivet: maj 24, 2013, 08:46:15:15 »
Snyggt!  O0
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad scaniacruiser

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #28 skrivet: maj 24, 2013, 18:44:01:01 »
Beklager dårlig språk, nordmann som prøver seg på svensk...... >rulla<

med hvordan det virker i praktiken, menade jag om det fungerar slik du ville. At det bare er sirkulasjon på vatnet når det er over 30 grader på taket. Men jag reknar med at det gjør det. 

Stå på!  O0


Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #29 skrivet: maj 27, 2013, 07:15:14:14 »
Beklager dårlig språk, nordmann som prøver seg på svensk...... >rulla<

med hvordan det virker i praktiken, menade jag om det fungerar slik du ville. At det bare er sirkulasjon på vatnet når det er over 30 grader på taket. Men jag reknar med at det gjør det. 

Stå på!  O0

Ja. Jag har installerat en termostat och givaren har jag tejpat fast på den första solfångaren (på översodan). Att det blev den första berodde på att sladden inte räkte längre.

När vattnet / solfångaren kommer upp till 30 graders temperatur så slås spänningen till i termostaten och startar hjälppumpen som i sin tur trycker upp poolvattnet till solfångarna på taket och sen ner i poolen.

När sen solen går i moln (vad konstigt det låter på svenska  :) ) eller det närmar sig kväll och temperaturen understiger 30 grader i solfångarna så slås spänningen ifrån i termostaten och vattnet slutar cirkulera. Jag har även satt dit en magnetventil ("sluten spänning = stängd" kopplat till termostaten) för vatten så det inte "efter-rinner" något.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag