CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljudnivå teknikrum  (läst 2604 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KGB

Ljudnivå teknikrum
« skrivet: oktober 14, 2019, 13:23:19:19 »
Hej!

Planerar pool och funderar över teknikrum. Tanken är just nu att bygga en isolerad friggebod och använda en del som teknikrum med placering av el, pump, reningsverk mm. Har hört hur mycket en pump kan låta och önskemålet är såklart att få det tyst framförallt då friggeboden kommer stå nära tomtgräns. Vad har ni för erfarenheter kring detta? Går det att få det tyst vid placering av pump i friggebod med isolering? Stenull? Något annat sätt som är att rekommendera? Är det smartare att gjuta ett teknikrum under mark? Eller kulvert bort till en del av tomten som inte är lika känslig för ljud?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ljudnivå teknikrum
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2019, 21:15:40:40 »
Problemet med ljud från teknikrummet är att du dels inte kan bygga rummet heltätt - ventilation fodras för att inte det skall bli för varmt där inne vilket skulle kunna förstöra pumpmotor och ev. elektronik, dels att om du skall värma poolen med en poolvärmepump som de flesta gör, så MÅSTE denna stå ute i det fria. Sätter du in den i en Friggebod blir det snabbt iskallt där inne och sedan får du ingen mera värme till poolen.

Ljudnivån från poolpumpen och från värmepumpen varierar mycket mellan olika fabrikat och modeller. Det finns verkligt tysta och det finns de som låter ungefär som om man hade dammsugaren igång dygnet runt. Börja med att välja modeller som har en låg ljudnivå om tomten är bullerkänslig.

Om du väljer modellen isolerad Friggebod så måste du ha ordentlig ventilation i den, men om inte bullret också skall komma ut genom ventilationen så får du ha ordentliga ljudfällor i luftstråket för ventilationsluften.

Utloggad KGB

SV: Ljudnivå teknikrum
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2019, 09:33:14:14 »
Tack för svar! Är med på att VP måste stå ute men jag upplever att dessa dock inte låter alls lika mycket som cirkulationspumpen gör. Ventilation är ett måste men då kan jag iaf öppna upp i riktning mot min egna tomt för att det inte ska låta för grannen.

I offert från Tjälldén ingår
  • Sena 0,61 KW (har inte ljudnivå på denna)
  • GULLBERG & JANSSON Q30 inverter 43 -54 db
Har ni någon uppfattning om dessa, eller rekommendation på andra som har låg ljudnivå? Är pump med variabel hastighet något att lägga pengar på?

Utloggad aromata

SV: Ljudnivå teknikrum
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2019, 13:17:02:02 »
Jag förankrade vår pump i ett tegelgolv i en ladugård men vibrationerna orsakade ljud lång väg. Sen dämpade jag ordentligt med gummi och ljuden försvann. I mitt fall skapade vibrationerna mer ljud än själva pumpfläkten. Hur du förankrar pumpen kan ha stor betydelse. Fläktljudet är kanske enklare att skärma av.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag