VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blue connect Plus  (läst 13824 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loskings

Blue connect Plus
« skrivet: maj 30, 2019, 17:31:14:14 »
Blev intresserad av en Blue Connnect plus för övervakning av min pool. Thermopool 3,5 x 7 med saltklorinator. Riktigt läcker liten pryl som jag valde att installera i teknikrummet (man kan ha den i poolen också).

Uppdaterar dig om hur poolen mår via en trevlig app (inklusive push notiser över värdena och om något avviker). Mäter bland annat pH, klor, temp, salthalt.
Kommunicerar via antingen bluetooth, wi-fi (kräver Blue connect dosa) eller iot nätet Sigfox.

Edit: lite fler bilder från appen.
« Senast ändrad: juni 01, 2019, 12:30:51:51 av loskings »

Poolgiganten

Utloggad kafa

SV: Blue connect Plus
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2019, 07:10:14:14 »
Funderar på att skaffa en Blue Connect Plus men är lite osäker på det här med ORP. Som jag förstått det så mäter inte Blue Connect Plus klornivåerna utan något annat som ger ORP-värde. Någon som kan förklara skillnaderna?

Måst man kanske ha både en Blue Connect och en separat klormätare?

Utloggad loskings

SV: Blue connect Plus
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2019, 08:20:38:38 »
Funderar på att skaffa en Blue Connect Plus men är lite osäker på det här med ORP. Som jag förstått det så mäter inte Blue Connect Plus klornivåerna utan något annat som ger ORP-värde. Någon som kan förklara skillnaderna?

Måst man kanske ha både en Blue Connect och en separat klormätare?

Som jag förstår det så är ORP- värdet en indikation på klor/aktivt klorin. Nedan ifrån Connects FAQ.

ORP/REDOX (measurement of active chlorine in mV): the ORP measure is reflected in milli-volts (mV). The measurement taken by the ORP probe of Blue is a voltage in milli-volts (mV), which represents the more or less oxidizing nature of your pool’s water.

Utloggad Erica

SV: Blue connect Plus
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2019, 14:35:55:55 »
Du mäter antingen ORP eller fritt klor, inte båda. Vårt autodoseringssystem mäter Redox, vilket bara är ett annat namn för ORP. Detta värde räcker för att se om poolen har tillräcklig klornivå för att desinficera ordentligt. Vårt system ger inget siffervärde på Redox utan har ett visarinstrument med en nål och en cirkel. Visaren skall ligga inom cirkel, när det faller under cirkeln går klorpumpen igång och pumpar in klor, tills visaren nått sin höga sida på cirkeln. När vi mäter manuellt för kontroll någon gång med tabletter brukar klorvärdet ligga mellan 0.5 och 1 ppm, vilket normalt räcker för vår inomhuspool. En skruvmejseljustering finns för att förskjuta börvärdet som man önskar. Men detta är alltså ett äldre system - nyare system är oftast digitala.

Lars G

  • Gäst
Lars G
SV: Blue connect Plus
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2019, 21:31:42:42 »
I förra veckan so köpte jag en Blue Conect plus för saltvatten från Rubin Pool i Åstorp
detta var det bästa tillbehör som jag investerat till min pool. Den visade att jag hade för hög salthalt och föreslog att jag skulle dränera bort 41 cm i min pool och fylla på färskt nytt vatten. Jag hade det på kän att salthalten var hör då jag badade. Jag gjorde som den sa och nu har jag ett verkligen behagligt poolvatten.
Jag vill verkligen rekommendera Blue conect plus för saltvatten

Utloggad chribban

SV: Blue connect Plus
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2019, 16:07:09:09 »
Fick vår Blue Connect Plus Salt för två veckor sedan.
Extremt nöjd!
Sigfox nätverket fungerar bra här i Mölnlycke utanför Göteborg så vi behöver ingen Wi-Fi extender.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Blue connect Plus
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2019, 17:13:43:43 »
För att sammanfatta är ORP/Redox ett mått på vattnets förmåga att decinficera. Mäts med enheten mV. Mitt autodos system mäter också det får att säkerställa rätt klornivå.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad pmk

SV: Blue connect Plus
« Svar #7 skrivet: september 13, 2019, 13:52:52:52 »
såg ditt inlägg på blue connect , har själv precis köpt en, ska monteras snart, men lite osäker på vilket rör den ska monteras på , är det lämpligt sätta den på returen från poolen ?

Utloggad loskings

SV: Blue connect Plus
« Svar #8 skrivet: september 15, 2019, 14:16:07:07 »
såg ditt inlägg på blue connect , har själv precis köpt en, ska monteras snart, men lite osäker på vilket rör den ska monteras på , är det lämpligt sätta den på returen från poolen ?

Kolla PM :)

Utloggad Cina

  • Pool Kungen rektangulär 4X8
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 2
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Blue connect Plus
« Svar #9 skrivet: september 23, 2019, 12:16:28:28 »
Hej,

Jag har kört med denna i sommar och tycker den är suverän!
Nu ska jag dock vinterstänga och börjar kolla upp vätskor både för vinterförvaring och kalibrering och de verkar dyra hos poolbutikerna och jag undrar om dessa kan fungera?
https://www.hydrogarden.se/tillbehor/phec-kontroll/kalibreringsvatskor/?fbclid=IwAR0sCTUJMHRnbo5W6YecTlK3CIbXqTmA6OVNvVPXbTxg-yqhbC7qS5nyJL4

Eller har någon ett annat tips?
Pool Kungen Rektangulär 4 x 8
Roman End, mosaikliner, rostfria detaljer, Värmepump PSA OnePac II.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag