Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.  (läst 30059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolen

Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« skrivet: januari 04, 2010, 22:12:58:58 »
Hej!

Jag har tankar på att bygga en egen poolstomme i tryckimpregnerat trä och har lite frågor kring det. Storleken ska vara 4x8 m. 1,5 m djup.

Fungerar det att ha formplywood (brun flakplywood) i väggarna, eller måste man ha tryckimpregnerad plywood? Hur grova reglar bör man ha i under- och överliggare samt stående? Ska dessa vara i klass NTR-A? Bör man isolera sidorna? Hur tjockt?

Angående stöttningen av sidorna så finns, av vad jag förstår, gjutna ankare med stänger eller tvärstöttor ner mot underliggare. Vad är enklast/bäst. Kan man lägga mer reglar och slippa stöttningen?

Som jag förstår brukar man ha stenmjöl i botten. Borde inte singel vara mer dränerande? Ytan blir inte lika jämn men om man har golvisolering på så blir det slätt ändå. Hur tjockt lager grus bör man ha i botten?

Vi har morän i marken här som är väldigt hård och svårgrävd. Min tanke är att lägga altanen och med den poolen så högt som möjligt för att spara på grävningen (altanen ca 70 cm över mark). Man kan kanske "slänta upp" med singel mot poolen, eller inte? I detta fall kan jag tänka mig att man får ett ojämnt marktryck på sidorna. inte så mycket där uppe. Bör man sänka vattennivån till vintern så att inte poolen trycks ut upptill av isen i poolen?

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2010, 23:12:45:45 »
Jag kan inget om detta men jag visste att jag hade läst om ett liknande bygge på forumet.
så jag letade lite.
/Johan

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4402.0

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2279.0
« Senast ändrad: januari 04, 2010, 23:38:10:10 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2010, 23:15:20:20 »
Här är en intressant länk

http://www.poolprylar.se/index.html
« Senast ändrad: januari 04, 2010, 23:47:19:19 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad LUS

SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2010, 19:28:00:00 »
  Vilket C/C mått skall man ha mellan reglarna vid 4 * 8 meters tex? Tänkte bygga en som är 9 * 4 ca och undrar hur dragstagen ser ut, gärna en bild! man behöver inte stötta sidorna alls enligt de som byggt? Hade tänkt mig ca 30 cm frigolit i botten och 20 på utsidan. På insidan 10 mm frigolit mellan väggen & linern. Vilka pumpar, rening, VV osv låter jag vara öppet så länge. Det enda jag vet är att Saltikorinator (om det heter så) skall jag ha och i övrigt väl beprövade grejjer. Mina Heatpipe får värma poolen sommartid. Är jag helt fel ute i mina tankar? Gärnasynpunkter, tack!
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad rsjowa

SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2010, 21:33:33:33 »
@Poolen

- Endast NTR A tryckat virke i backen. Inget annat...

- Isolering är ju bra, tror man vinner mer på sidorna än i botten från ett värmeperspektiv. Dock bra med markisolering i botten som avjämnning (trots att alla på detta forum säger att det inte går att göra skarvarna osynliga...)

- Lägger du isolering i botten försvinner liksom behovet av stenmjöl. Satsa hellre på kross (8-12, 8-16 eller 12-16 sortering och padda rejält på detta). Och visst har du rätt, stenmjöl dränerar inte alls, såsom kross gör.

- Metallankare av nåt slag är ju toppen. Men med NTR A virke i rätt dimension måste man ju kunna bygga lite själv också... men har inte provat.

@LUS
- Våra reglar i vår poolstomme sitter med början från kortsidan:
| <- 1820 mm -> | <- 1461 mm -> | <- 1462 mm -> | <- 1461 mm -> | <- 1820 mm -> |   

Mellan långsidorna har jag bara en regel i mitten.

| <- 1972 mm -> | <- 1972 mm -> |       


- Möjligen att 30 cm markisolering (ej frigolit!) kunde vara bra att ha om man ska drifta poolen även på vintern. Annars är det tämligen bortkastat. Lägg max 10 cm hård markisolering (samma variant som man har under gjuten platta till hus).
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2010, 09:00:10:10 »
Ett annat tips.
Kolla vilka standardliners som är billigast, kanske skall du inte bygga precis 4 X 8 utan lite mindre eller större beroende på var du kan hitta bästa pris på linern. Kan säkert skilja ett par tusen om du väljer marknadens vanligaste mått.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2010, 20:08:54:54 »
Ett annat tips.
Kolla vilka standardliners som är billigast, kanske skall du inte bygga precis 4 X 8 utan lite mindre eller större beroende på var du kan hitta bästa pris på linern. Kan säkert skilja ett par tusen om du väljer marknadens vanligaste mått.

Rickard har en poäng här. Kolla standard-liner-storlek först.

Mina mått jag angav ovan bygger på folkpools 8 * 4 pool. Men om du summerar mina siffor (
| <- 1820 mm -> | <- 1461 mm -> | <- 1462 mm -> | <- 1461 mm -> | <- 1820 mm -> |   
*
| <- 1972 mm -> | <- 1972 mm -> | )

Så blir det en pool som inte riktigt är 8 * 4...  :)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad HarryPeter

SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2010, 19:01:19:19 »
Hej

jag byggde Pool i höstas och fick ett antal m3  (typ 130 kubik) som jag helt enkelt annonserade ut och det var många intressenter kan jag säga. Jag bjöd på frakt. Var ute i god tid och välj den som är närmast! För övrigt så grävde vi med en 2.5 tons maskin och det tog ca 10 timmar. För att inte köra upp tomten så tog vi en lastbil med skopa från grannens tomt och slapp därmed lervällingen :) Lycka till med bygget!
Folkpool, 4x8m, Saltklorinator 15, Roman End 300, Power Pac 2, Poolrobot Dolphin Dynamic plus 5, Poolen Isolerad runt om.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #8 skrivet: februari 01, 2010, 19:06:32:32 »
 O0 Hej!

Vi byggde en 4x8-pool 2007 i trästomme. Kolla gärna vårt bygge.
Sök i byggtrådar på Ebon. (Vet ej hur man länkar)

Vi är väldigt nöjda med vår pool och det var väldigt roligt att bygga den. Hör av dej om du har några frågor.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Bygga egen poolstomme i trä. 4x8 m.
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2010, 19:25:19:19 »

Här är länken till Ebon´s bygge

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1253.0

Mycket fint bygge med nivåerna och belysningen  O0
Jag hoppas att jag får till mitt pool-område lika bra  <antman>
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan