VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd ! Börjar bli färdig.  (läst 21710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseEd

Hej alla pool-älskare !
Fick möjligheten att köpa en begagnad med "oöppnad" Capripool från bauhaus. Poolen ligger alltså kvar bandad på sin pall samt med pump sandfilter och täckskydd.

Nu till frågorna:
Eftersom monteringsreglarna har legat inne och torkat hela vintern är jag lite orolig för passformen, vissa reglar har fått lite torrsprickor. Vad bör man göra innan man börjar montera den ? skall man ta ut den och låta den anta lite fukt ute under en press innan montering ?

Har grävt ur 20-30 cm för jämna ut gräsmattan där den skall stå. Tänkte köra markduk först och sedan grusbädd samt någon sorts markisolering sedan. Vilken markisolering fungerar bäst/billigaste? hade funderingar på den blå hårda skivan.

Har läst någonstans att en del lägger fint grus/sand i bottenkanten för att få en mjukare övergång mellan sida och botten, kan jag ha detta ovanpå markisoleringen och vilken typ av material kan man använda ?


Alla tips är välkomna, även saker som jag inte hunnit fundera på än  ;D

Mvh Hasse
« Senast ändrad: juni 08, 2012, 12:27:18:18 av Fia »

Poolgiganten

Utloggad HasseEd

SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2011, 20:33:19:19 »
Ingen som byggt en Capripool som har några bra tips innan bygget drar igång??

Utloggad TeeOne

SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2011, 21:10:20:20 »
Utan bilder är det svårt att förstå hur mycket det har spruckit och slagit sig. Men i värsta fall måste man väl kunna tillverka friskare kopior hos sågen? Om det behövs.

Vad gäller markarbetet så har du väl fått med en instruktion som gäller just din pool? Men titta vad som dök upp när man googlade lite ;D : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1603.0

För övrigt måste du kunna vända dig till bauhaus eller pooltillverkaren (borde framgå av kartong) med frågor som uppkommer.

Och, lägger du upp en projekttråd med bilder här i forumet så tror jag att du har lättare att få svar under gång :)

Lycka till!

Utloggad HasseEd

SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2011, 20:23:44:44 »
Vilken katastrof !!! >:(
Har hållit på hela dagen och lyckats få upp fyra plankor på höjden. De flesta brädor har slagit sig och ser ut som korkskruvar.....
Den som var värst fick jag glipa på 5 cm på mitten när jag satte ner den. Varje knut har jag fått filat och vridit med tvingar för att få ihop,kan medge att jag var nära att ge upp ett tag.
Kan det bli enklare om reglarna får ligga i blöt innan man monterar. Vet inte riktigt hur jag skall lyckas med detta, två stycken har redan spruckit för mig för att det var en massa torrsprickor i knutarna.

Hjälp.........

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2011, 20:34:16:16 »
Ser ut som det gjorde för mig med min timmerpool. Har du fått med skruvar så att du kan skruva ner dom i varandra?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad HasseEd

SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2011, 22:05:31:31 »
Ja, jag fick med skruvar som jag har använt flitigt. Hur fick du ihop din pool "Lundberg" ??  Var det en capripool ??

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2011, 11:43:43:43 »
Ja, jag fick med skruvar som jag har använt flitigt. Hur fick du ihop din pool "Lundberg" ??  Var det en capripool ??

Hej,

Nej det var en stor timmerpool från Svenska poolfabriken. Men jag hade otur och fick ett måndags exemplar. Dock så har jag fått massor av hjälp av Svenska poolfabriken som körde ut nytt material som specialsågades.

Jag använde massor med kompisar, ett överflöd av tvingar och en massa skruvar. Sen la vi in skyddsskivor mot väggarna så att inte de spruckna skulle kunna ge träspliter ut mot linern.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad HasseEd

SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2011, 20:33:34:34 »
Nu är poolen äntligen ihopsatt. Tog en chansning och hörde av mig till bauhaus och hör och häpna så hade dom en hög kvar med plankor som passade och till råga på allt var dom spikraka. Så vi slog ihop resten av poolen på 2 1/2 h.  ;D

Nu är det bara resten kvar !!

Funderar på att köpa en värmepump till poolen, räcker en 3,5 kW pump till 12 kbm vatten ?

/H

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2011, 20:43:30:30 »
Snyggt, hmm gällande värmen. Hur ligger poolen är det väldigt soligt etc? Jag hade en liknande storlek på min gamla pool och en Pahlens maxi35 och jag tyckte inte den räckte till riktigt.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad HasseEd

SV: Ovanmarkspool modell Capri från Bauhaus, tips och råd !
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2011, 22:36:53:53 »
Kanske är den i underkant men vad jag har hört skall man inte ta för stor pump heller. Det är inte gångtiden utan starterna som sliter på kompressorerna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan