CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Budgetpool i sommar  (läst 3778 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raffe81

Budgetpool i sommar
« skrivet: april 13, 2020, 18:10:23:23 »
Eftersom det kommer bli en hel sommar hemma i Sverige har vi börjat fundera på att skaffa en pool. Eftersom detta kommer bli vår första pool vill vi inte lägga för mycket pengar till en början.

Jag har läst genom mycket här på forumet men kände ändå att jag ville skapa en egen tråd. Ber om ursäkt om jag ställer frågor som redan besvarats många gånger.

Tanken är en ovanmarkspool som kommer "grävas ner" till hälften ungefär och täckas med brädor.
Jag är helt nybörjare när det kommer till pooler så det kommer säkert dyka upp många frågor i efterhand.

Det jag nu i ett första skedde undrar över är om poolerna jag tittat på verkar vettiga överhuvudtaget eller om man ska satsa på något annat.

Eftersom vår trädgård inte är alltför stor är maxmåtten på poolen ungefär 3.5m x 5.0m. De jag hittat än så länge är följande:

BestWay Hydrium 5.00m x 3.60m x 1.20m - https://www.bestway-europe.eu/en/1355-56586-hydrium
Priset i Sverige ligger på ungefär 17 000kr. Nackdelen är att djupet "bara" ligger på 1.20m.

J & F Fritid Budget pool 4.8m x 3.6m x 1.22m - https://www.jf-fritid.se/budgetpool-1-22/
12 000kr med ett djup på "bara" 1.22m.

Swim & Fun 5.00m x 3.00m x 1.32m - https://www.swim-fun.dk/se/sortiment-se/pooler-och-pool-tillbehoer/pooler/product/395-2746-swimmingpool-19-000l-5-0x3-5-1-32-meter
Cirka 22 000kr. Dessa måtten passar nog bäst och jag gillar att djupet är 1.32m men den är också dyrast.

Hade jag haft plats hade jag köpt en rund Intexpool på 5.5m som andra här har använt och kommit undan mycket billigare.

Är dessa värda sina pengar? Finns det någon pool/tillverkare jag missat titta på?

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Budgetpool i sommar
« Svar #1 skrivet: april 15, 2020, 11:26:20:20 »
Den från jf fritid ser väl vettig ut, riktig skimmer och sandfilter. En sån rund pool kommer väl antagligen endast användas till lite plask och lek och då är väl djupet av mindre betydelse? 1,33 m är ändå ganska djupt för att kunna hoppa i samt dyka.

Tror det är vettigt att inte köpa för dyrt från början för att prova på pool-livet. Det jag lärt mig efter att ha testat olika typer av pooler är att det inte finns någon genväg om man vill ha komfort samt en lättskött pool med bra vattenkvalitet. Undvik leksakstillbehör för sånt som stegar, pooldammsugare, överdrag, värmare etc. Riktiga grejor gör livet mycket enklare.

Det dyraste med pooler som grävs ner är säkerheten, pooltak och liknande är svindyrt. Det går att komma runt genom att bygga ett 1 meter högt staket med låsbar grind, men hur snyggt är det? Många struntar tyvärr i detta, vilket kan få tragiska följder.

Vi håller precis på att starta igång en intex ovanmarkare på 30 m2 med sandfilter, saltvattensystem, poolvärmepump och geobubble-överdrag. Det jobbigaste var helt klart att få grunden helt platt och stabil.

/H

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Budgetpool i sommar
« Svar #2 skrivet: april 15, 2020, 16:53:53:53 »
Hej,
Min åsikt är tvärtom. Jag köper inte riktigt resonemanget att vela med att köpa billigt första gången för att betala mer andra gången. Det kostar ju ännu mer att köpa två gånger.

Nu menar jag inte att föreslagna alternativ på något sätt är dåliga, det vet jag inte. Det finns iallafall många på forumet som har pool från J&F, de verkar nöjda och det är bra.

Jag var helt insnöad på storpool när jag gick i köpartankar och dreglade på forumet. När jag väl slog till blev det thermopool, och ångrar mig inte en sekund. Storpool är säkert bra det också. Men devisen "man får vad man betalar för" blev tillslut det som avgjorde. Oftast stämmer den devisen men inte alltid. Jag har lärt mig med åren att det brukar bli dyrare att köpa billigt, så att säga
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad raffe81

SV: Budgetpool i sommar
« Svar #3 skrivet: april 16, 2020, 19:08:54:54 »
Tack för era svar.

Just nu lutar det år någon pool från J&F. Kanske blir det en rund 3.6m med 1.32m djup. Det blir mest en pool för barnen att leka lite i och en själv att svalka sig i. Eftersom vi har så pass begränsat med plats tror jag aldrig det kommer bli aktuellt med någon "riktigt" pool.

Har ett uterum som skall rivas först. Sen kommer vi måtta ut ordentligt vad som får plats.

Jag var från början ganska insnöad i just en thermopool men priset rinner iväg ganska snabbt. Ska jag lägga de pengarna skulle jag vilja ha plats till en lite större pool och plats för mer trädäck så man kan få ett fint poolområde.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Budgetpool i sommar
« Svar #4 skrivet: april 16, 2020, 20:42:47:47 »
Tack för era svar.

Just nu lutar det år någon pool från J&F. Kanske blir det en rund 3.6m med 1.32m djup. Det blir mest en pool för barnen att leka lite i och en själv att svalka sig i. Eftersom vi har så pass begränsat med plats tror jag aldrig det kommer bli aktuellt med någon "riktigt" pool.

Har ett uterum som skall rivas först. Sen kommer vi måtta ut ordentligt vad som får plats.

Jag var från början ganska insnöad i just en thermopool men priset rinner iväg ganska snabbt. Ska jag lägga de pengarna skulle jag vilja ha plats till en lite större pool och plats för mer trädäck så man kan få ett fint poolområde.


Det tycker jag du gör helt rätt i. Grannen min har en jf som han byggt in i altanen. Funkar kanon och är skit fint. Enda är att man inte bör skjuta ifrån från väggen av poolen. I övrigt är det mycket pool för pengarna. Skulle ta en sån alla dagar i veckan istället för typ en intex. Inget fel på intex bara det att en jf känns ändå mer beständig och rejäl i sin konstruktion
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Budgetpool i sommar
« Svar #5 skrivet: april 17, 2020, 17:20:00:00 »
Hej,
Min åsikt är tvärtom. Jag köper inte riktigt resonemanget att vela med att köpa billigt första gången för att betala mer andra gången. Det kostar ju ännu mer att köpa två gånger.

Nu menar jag inte att föreslagna alternativ på något sätt är dåliga, det vet jag inte. Det finns iallafall många på forumet som har pool från J&F, de verkar nöjda och det är bra.

Jag var helt insnöad på storpool när jag gick i köpartankar och dreglade på forumet. När jag väl slog till blev det thermopool, och ångrar mig inte en sekund. Storpool är säkert bra det också. Men devisen "man får vad man betalar för" blev tillslut det som avgjorde. Oftast stämmer den devisen men inte alltid. Jag har lärt mig med åren att det brukar bli dyrare att köpa billigt, så att säga
Just det är min erfarenhet inom många områden  O0  J&F Storpool verkar dock vara ett vettigt alternativ i lågprissegmentet. Jag har ingen aning men många verkar ju vara nöjda med den. En närstående har trots mina "goda råd" köpt en sån så om några år vet jag mer.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pollyester

SV: Budgetpool i sommar
« Svar #6 skrivet: april 18, 2020, 13:58:11:11 »
Vi startade med en Intex Ultra 5,5 meter och den funkade perfekt i 7 år, sen flyttade vi. Det som kostar är som sagts tidigare värmare och godkänt överdrag. Vi tog bara bort gräsmattan, la ut plast, isolering, utematta och så poolen. Bilden är på den poolen.

För några år sedan flyttade vi till ett annat hus där det stod en JoF Storpool som var sliten (urblekt) men hel och vi räknade ut att den måste ha stått där i ca 27 år, dessutom på dåligt gjort underlag så allt hade glidit och lutade, men den stod där och var igång på visningen.
Nu är den och trädäcket den var inbyggd i nedriven och vi håller just nu på att ställa upp en ny JoF storpool 7,3 x 3,6 på ett annat ställe på tomten. Återstår att se om den håller lika bra kvalitet som den förra. Känns oavsett som ett riktigt prisvärt alternativ om man inte vill bygga en ”riktig” pool.

Utloggad TommyC

SV: Budgetpool i sommar
« Svar #7 skrivet: april 18, 2020, 16:05:41:41 »
Det blir snyggt när man bygger in en ovanmarkspool så att man slipper se utsidan. När man bara ser vattenytan så ser de flesta pooler ganska lika ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Budgetpool i sommar
« Svar #8 skrivet: april 21, 2020, 10:24:12:12 »
Det blir snyggt när man bygger in en ovanmarkspool så att man slipper se utsidan. När man bara ser vattenytan så ser de flesta pooler ganska lika ut.

Håller med! Vi har vår intex 30 m2 på baksidan, och det ser ut som en ful grå industribyggnad i en för övrigt välskött och fin tomt. Frun gav tillåtelse att ställa den där medan vi utvärderar om vi är några "poolmänniskor", men ska den stå där längre än i år, ska den grävas ner, eller bytas ut mot något proffsigare om budget tillåter. Kan bara hålla med. Det finns ju de som har bra ställen där poolen kan stå utan att den stör ögat, men för mig finns det nästan bara fördelar med en nergrävd pool, bortsett från att den är svårare och dyrare att skydda från drunkningstillbud. En ovanmarkare på 1,3 meter där stegen är borttagen är svår att drunkna i. En nedgrävd pool med bara en presenning över och några reglar som grannen med två småbarn har haft i två års tid kan vem som helst drunkna i.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag