VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!  (läst 10751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linuspålinjen

Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« skrivet: april 10, 2011, 21:16:47:47 »
Hej!
Är alldeles ny här och behöver all hjälp jag kan få av er experter  :). Vi ska bygga nytt hus på en sluttningstomt och planerar nu att bygga pool samtidigt. Vi tänker oss en pool i storleken cirka 4x8 och vill att det ska vara bra kvalitet så att den håller många år (dvs ingen plastpool el dyl).

Vi har bland annat varit i kontakt med pool store som verkar erbjuda en bra lösning i form av deras Thermopool. Vi har även varit i kontakt med Poolhuset.

Vad ska man välja för pooltyp på en sluttningstomt och vad har ni för erfarenheter av ovan nämnda leverentörer?

Tack för alla tips!  : ;D

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #1 skrivet: april 12, 2011, 21:46:20:20 »
Vi tittade också på thermo, men tror inte vi orkar med själva anläggningen. Men de lockar verkligen med sina egenskaper. Fick en bra och trevlig offert från Nettopool som jag spontant känner stort förtroende för efter kontakt över telefon, skulle gärna beställa därifrån.

Resonerar likadant som du vad gäller hållbarhet och så, men vi landar på det du dissar ;D  En väl anlagd, välisolerad upp-o-nervänd båt med tak.

Vad gäller hållbarhet så är min fulla och fasta övertygelse den att med rätt underarbete och kvalitet på kringdetaljer så har de flesta mid/high range alternativen man kan hitta ungefär lika goda möjligheter att överleva lika länge, utom att man vet att en liner kommer att behöva bytas, och då känns 'snap in' för mig som ett måste. För övrigt, ingen jätteskillnad. Men det är upp till en själv med att vara noga och inte dumsnåla eller slarva om man gör själv.

Varför 'gamlingarna' i forumet inte svarar är mig en smärre gåta, trådarna vi lagt ut blir ju lästa?! Vi som är nya får väl helt enkelt välkomna varandra själva. Så; välkommen! :)

Utloggad Fatpipe

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #2 skrivet: april 12, 2011, 22:31:07:07 »
Från en nybörjare till en annan, välkommen hit  :)

Vi  bygger just nu en 4X8 thermopool från just poolstore så jag rekommenderar såklart den  O0

Utloggad linuspålinjen

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #3 skrivet: april 13, 2011, 13:32:25:25 »
Halloj!

Och tack för era svar!!  <antman> Jag undrade faktiskt också varför ingen svarade på min fråga men tänkte att jag kanske formulerat mig på lite märkligt eller svårt sätt eller att ingen har några bra förslag... :( Men nu blev jag peppad igen i pooltankarna  ;).

Fatpipe: bygger ni poolen själva eller har ni någon som gjuter och bygger stommen åt er? Vi kommer inte att bygga själva, det har vi ingen möjlighet eller kunskap till. Har ni stött på några svårigheter ännu? Har du lust att delge vad ni tror att ni kommer att få lägga sammanlagt. Jag tror själv att vi kommer att få lägga strax under 300.000. Kan det vara rimligt?

Vi har nog bestämt oss för Thermopoolen, det känns verkligen som en bra konstruktion men å andra sidan har de inte funnits så länge på marknaden så det är ju inte för inte man är lite osäker. Det är ju mycket, mycket pengar det handlar om.

TeeOne: jag tror att det kan bli jättebra med en upp-och-nedvänd båt med tak   ;), men eftersom vi ändå håller på att bygga hus så känns det som en "enkel" lösning att gjuta en pool när man ändå har all utrustning på plats. Annars hade vi kanske funderat ytterligare på den upp och nervända båten (gillar jämförelsen  ;). Hur stor har ni valt?

Ser fram emot att följa er under era poolbyggen!
 <sol>

Utloggad zeta

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #4 skrivet: april 13, 2011, 20:16:06:06 »
Hej,
Nu bygger jag inte i en slät utan en nedgrävd Thermopool, blev lite försenad pga att vi stötte på berg. Jag kommer att lägga upp bilder på bygget och visa hur det fortlöper. Planen är att få makadambedden klar i morgon tordag och gjuta plattan på fredag. Då kan jag roa mig med att stapla blocken i helgen och gjuta stommen nästa vecka.

Här är min bygg tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6455.0
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #5 skrivet: april 13, 2011, 21:39:40:40 »
Varför 'gamlingarna' i forumet inte svarar är mig en smärre gåta, trådarna vi lagt ut blir ju lästa?! Vi som är nya får väl helt enkelt välkomna varandra själva. Så; välkommen! :)

Vet inte om jag är en gamling men välkomna er till forumet kan jag göra i vilket fall :)
Jag har byggt en pool men är på inget sätt någon expert!
Om jag skulle bygga en ny pool så skulle jag nog snegla åt thermopool eller vanliga skalblock. Verkar onekligen "ganska" smidigit att få till en sådan konstruktion utan allt för mkt förkunskaper, samtidigt som man får en stabil konstruktion. Jag kan inte prisbilden för dessa block men jag vet vad det kostar att gjuta och det är inte billigt.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Erica

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #6 skrivet: april 13, 2011, 22:38:12:12 »
Har man en sluttnnig måste man ju ta med detta i beräkningen vid konstruktionen. En hel del pooler klarar inte av något annat än att ha fullt mottryck på alla sidor. En gjuten betongpool fungerar givetvis men är inte så billigt. Jag har en bekant vars pool (enklare typ) totalhavererade just p.g.a. marklutning som den inte klarade av.

Hur mycket sluttar tomten ? Är det så mycket att en pool som är nära markytan på en sida hamnar helt ovan mark i den andra ? Skall poolen stå ovanför eller nedanför huset i sluttningen ? Är den ovanför måste man vara extra försiktig. Går det galet får man en flodväg som kan förstöra hela huset. Min bekant fick avsevärda vattenskador på sitt hus den gången deras pool inte höll för trycket.

Utloggad Fatpipe

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #7 skrivet: april 13, 2011, 23:30:53:53 »

Fatpipe: bygger ni poolen själva eller har ni någon som gjuter och bygger stommen åt er? Vi kommer inte att bygga själva, det har vi ingen möjlighet eller kunskap till. Har ni stött på några svårigheter ännu? Har du lust att delge vad ni tror att ni kommer att få lägga sammanlagt. Jag tror själv att vi kommer att få lägga strax under 300.000. Kan det vara rimligt?


Nej, vi bygger inte heller själva. Än så länge inga svårigheter som inte gått att lösa. Just nu ser det ut så här:
Och jaa, din prisbild är väldigt rimlig ;)

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #8 skrivet: april 14, 2011, 02:38:18:18 »

TeeOne: jag tror att det kan bli jättebra med en upp-och-nedvänd båt med tak   ;), men eftersom vi ändå håller på att bygga hus så känns det som en "enkel" lösning att gjuta en pool när man ändå har all utrustning på plats. Annars hade vi kanske funderat ytterligare på den upp och nervända båten (gillar jämförelsen  ;). Hur stor har ni valt?




Om jag skulle bygga en ny pool så skulle jag nog snegla åt thermopool eller vanliga skalblock. Verkar onekligen "ganska" smidigit att få till en sådan konstruktion utan allt för mkt förkunskaper, samtidigt som man får en stabil konstruktion. Jag kan inte prisbilden för dessa block men jag vet vad det kostar att gjuta och det är inte billigt.
Vi har inte egentligen valt än, står öppet för thermo fortfarande också  8) Men, är lite rädd för att arbetet springer iväg både i tid och deg, ungefär som porter antyder... Vet dock inte.

Alltså, sånt här börjar alltid i rimlig skala, och så tänker man (vi), men det skiljer ju 'bara' lite x kr här och lite y kr där och så vidare. Så nu har 8x4 i tanken vuxit till att ta in offerter på 9,5x3,5 ungefär (de är ju lite olika). Kanske nyktrar vi till om vi summerar ärligt innan vi beställer, blir rätt mycket mer om vi dessutom vill ha pooltak som står emot snö. Ett problem är väl att tomten inte hjälper till att sätta gränser.  ;D

Trevligt att bli tilltalad! Började tro att jag kanske blivit spöke eller glömt duscha eller nåt ^^  Det är ju konstigt; ett intresseforum fullt av folk man trodde ville hjälpa till att bolla de tankar man snöat in på och som i grunden är gemensamma...  Seriöst så begriper jag inte, ingen av oss kan väl misstänkas för att vara förklädda poolkrängare... Det är något annat.

Utloggad Guiness

SV: Hjälp med val av pooltyp på sluttningstomt tack!
« Svar #9 skrivet: april 14, 2011, 18:44:18:18 »
Hej och välkommen!
Jag är inte någon expert men jag "tänkte ut" och byggde min pool mha skalblock på en gjuten platta. Det var en del jobb men inte omöjligt. Resultaten är en synnerligen robust pool som är helt fristående och klarar att bottenfrysa på vintern. Skall jag bygga en till så blir det nog skalblock igen, inte minst med tanke på priset. Jag måste säga att jag är lite avundsjuk på er som har allt det roliga planerandet/byggandet kvar! Det är en skön känsla när det är färdigt. Om man har tillräckligt stor sluttning så blir det extra snyggt med en "infinitypool", min hemliga dröm. Tyvärr är min tomt platt och det passade inte, annars hade jag inte tvekat en sekund...

Lycka till!
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag