VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m  (läst 2206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hackeman

Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m
« skrivet: mars 20, 2018, 00:36:06:06 »
Hej,

Mitt första inlägg, har bara varit flitig läsare tills nu. Mycket bra info här, tack för det!

Vi har bestämt oss för att bygga pool på vår innergård till ett U-format hus. Vi har mer tomtutrymme på framsidan av huset, men det är på innergården vi hänger på somrarna och har bäst insynsskydd. Nackdelen är att vi inte får plats till mer än en rektangulär pool på 5,5 x 3 meter, men hellre en mindre pool vi nyttjar mycket än en större vi nyttjar mindre.

Ett alternativ jag har är Tjälldéns pool, gillar deras konstruktion. Nackdelen är att jag endast kan få gaveltrappa (insida) vilket jag oroar mig ska äta för mycket av badutrymmet. Så vill därför helst ha utanpåliggande trappa och helst en romersk trappa för att runda av de för övrigt kantiga formerna. Men detta kan jag inte få från Tjälldéns.

Ett annat alternativ jag övervägt är en Styropool från Poolkungen. Men där är problemet att de inte har romersk trappa mindre än 3 m i bredd i sitt sortiment (längre) vilket kräver en pool på minst 3,5 m i bredd och det får vi inte plats med på innergården (inte utan att det blir för trångt på någon sida av poolen).

Så undrar om någon har tips på leverantör och bra poolkonstruktion där man kan få en rektangulär pool på 5,5 x 3 m med en romersk trappa på 2,5 m i bredd?

Hoppas någon ids svara, har fastnat i beslutsprocessen.... :)


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2018, 20:17:33:33 »
Ska barn leka och hoppa i poolen eller är det vuxen-sim som gäller? 3m är smalt. Min personliga uppfattning är att det är *för* smalt för en pool där barn ska leka och hoppa från kanten. Sitter man på flytleksaker är man alltid nära en kant att slå huvudet i. Hoppar man från kanten är man också nära motstående sida.

Hitta en meter till, prioritera om utrymmet på ena sidan.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2018, 22:32:22:22 »
Hej,
Vill först nämna att det bör gå att välja Poolkungens thermoppol och sedan ta en trappa från annan leverantör. Varken Poolkungen eller någon annan har ju en så passs unik poolkomstruktion  att det bara går att använda ”egna” tillbehör.

Söker du en Romantrappa så har Chemoform en som är 225cm bred. Denna funkar då med Chemoforms poolpaket, men med 99,9% säkerhet även med andra Thermopooler/Linerpooler.

Se bilaga för detaljer.

Med vänlig hälsning,
Martin

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad hackeman

SV: Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2018, 22:27:39:39 »
Ska barn leka och hoppa i poolen eller är det vuxen-sim som gäller? 3m är smalt. Min personliga uppfattning är att det är *för* smalt för en pool där barn ska leka och hoppa från kanten. Sitter man på flytleksaker är man alltid nära en kant att slå huvudet i. Hoppar man från kanten är man också nära motstående sida.

Hitta en meter till, prioritera om utrymmet på ena sidan.....

Hade det gått hade jag gjort det, men tyvärr. Pga hur brett det är mellan huslängorna så blir det för tajt med bredare pool. Har dock läst på här på forumet och de som har 6x3m verkar nöjda med det.

Utloggad hackeman

SV: Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2018, 22:32:19:19 »
Hej,
Vill först nämna att det bör gå att välja Poolkungens thermoppol och sedan ta en trappa från annan leverantör. Varken Poolkungen eller någon annan har ju en så passs unik poolkomstruktion  att det bara går att använda ”egna” tillbehör.

Söker du en Romantrappa så har Chemoform en som är 225cm bred. Denna funkar då med Chemoforms poolpaket, men med 99,9% säkerhet även med andra Thermopooler/Linerpooler.

Se bilaga för detaljer.

Med vänlig hälsning,
Martin

Ja, PoolKungen nämnde också det som ett alternativ, och i samma mening var han tydlig med att dom dock inte kan ge några garantier eftersom dom inte kan stå för kvaliteten i tredjepartsprodukter. Såklart. Kanske inget att oroa sig för men det fick mig ändå att rygga lite... hade hellre köpt paketlösning från samma leverantör med helhetsgaranti.

Tack för tipset om Chemoform!

Utloggad PA56

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • En gång pool, alltid.....
    • Visa profil
    • Poolprylar
SV: Val av leverantör till markpool 5,5 x 3 m
« Svar #5 skrivet: april 01, 2018, 16:37:48:48 »
Hej, är du händig kan du bygga poolen själv som jag gjort, jag byggde en 3x6 m markpool i tryckt virke och en gaveltrapp som bara tar ca 80 cm (tre steg) och lät svetsa liner, hela bygget med pooltak gick på ca 120.000 varav pooltak 51.000, svetsning 40.000 och resten material, pump etc.
Mvh
Per
En gång pool, alltid.......

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan