VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!  (läst 5516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« skrivet: juli 19, 2013, 21:02:35:35 »
Har en inomhuspool som nu är tömd och ska få klor istället för baquacil. Vad jag har förstått ska vi ha utan cyanursyra men gäller det även om vi har stora fönster med förmiddagssol som ligger på? Vill helst inte springa och lägga i klor varje dag men vill heller inte ha pumpen på dygnet runt hela tiden för att koncentrationen av veckoklor inte ska bli för hög? Hur fasen löser jag detta? Är såååå tacksam för all hjälp och ni ska veta att det är här jag lärt mig saker. Har haft oturen att alltid råkat kontakta okunniga eller stroppiga försäljare inom poolvärlden :-(. Tack för allt ni snälla poolmänniskor!!!! :-* <love>
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2013, 22:30:43:43 »
Jag har inte inomhuspool så min erfarenhet är begränsad, men jag kan ge några allmänna råd om klor så får andra fylla på :)

Några skillnader för inomhuspool jmf med utomhuspool:
- Vattenomsättningen är mindre, pga färre backspolningar, och ingen tömning av vatten över vintern. => klormetoder som anrikar "biprodukter" skall man vara försiktig med
- Ingen UV-strålning från solen som bryter ner kloret => inget behov av klorstabiliserande cyanursyra. (oftast rekommenderas 0 cya i inomhuspool, jag tror dock att det ofta är bra med en låg halt cya även inomhus).

Med detta i bakhuvudet kan man generellt säga om olika klorsorter för inomhuspool:
- Stabiliserat klor med cyanursyra (veckopuckar och "snabbklor" m.fl. sorter): Cyanursyran kan lätt ackumuleras över tid till för höga nivåer, därför ej lämpligt som huvudmetod för klorering.
- Kalciumhypoklorit ("actionchock" m.fl. namn): Bör fungera bra, men lite mer omständligt att lösa upp pulver i varmvatten ganska ofta. Kalcium ackumuleras dock, och så småningom kan man få hårt vatten. Torde dock praktiskt inte vara något problem om man inte har hårt vatten från början.
- Natriumhypoklorit, flytande klor: Fungerar bra, särskilt med automatisk doserare.  (även här ackumuleras en biprodukt: vanligt salt, men mängden är lite och utan praktisk betydelse så vitt jag vet).
- Saltgenerator: Fungerar bra om poolen tål saltvattnet.

Om veckopuck utan att pumpen är igång:  Det avråds ofta från det pga hög koncentration i skimmern. Jag gör dock så utan problem - jag har inget i närheten av skimmern som tar skada, och när pumpen går igång så späs det ut mycket fort.  Tror de flesta gör så, men andra får bekräfta...

Jag har som sagt ingen praktisk erfarenhet av inomhuspool, så jag hoppas andra fyller på med vad som fungerar i praktiken för dem.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2013, 22:38:24:24 »
Vad jag har förstått ska vi ha utan cyanursyra men gäller det även om vi har stora fönster med förmiddagssol som ligger på?
Missade den frågan :) 
Vi har haft en intressant diskussion om nästan just detta nyligen:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9100.0
Jag gissar att du inte kommer att få några problem med nedbrytning av kloret pga solen. Erica kanske kan fylla på, eller så kan du ju prova - mäta klorhalten på morgonen samt vid middagstid en solig sommardag när ingen har badat.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2013, 23:51:43:43 »
Citera
Jag gör dock så utan problem - jag har inget i närheten av skimmern som tar skada, och när pumpen går igång så späs det ut mycket fort.  Tror de flesta gör så, men andra får bekräfta...

Jag har utomhuspool, jag har pucken i breddavloppet (skimmer) och min pump står stilla hela natten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2013, 10:56:49:49 »
Är det någon som kan rekommendera någon cyanursyra fri klor? Har hittat Saniklar som är utan stabilisator men det är granulat och efter vad jag läst mig till funkar flytande bättre. Nått märke eller butik på nätet ni kan tipsa om???
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad TommyC

SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2013, 12:26:02:02 »
De jag tipsade om tidigare är veckoklor utan cyanursyra d v s du behöver bara lägga i det en gång per vecka. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9093.msg68527#msg68527

Det är nog det enklaste du kan hitta om du inte investerar i en automatisk doserare. Då blir det bättre (och dyrare).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2013, 13:25:59:59 »
Tack då kör jag på det!!!!
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad TommyC

SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2013, 13:36:59:59 »
Det som kallas "dagsklor" brukar ofta men inte alltid vara utan cyanursyra. Tyvärr är många företag dåliga på att tala om vad deras klor innehåller. Det här http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolkemi-desinfekterande/dagsklor-sma-tabletter-3-kg-for-dagsklorering-5007100 är troligen utan cyanursyra men det framgår ju inte. Det står dock att det passar både utomhus och inomhuspooler. Du får fråga försäljaren och läsa noga på förpackningen. Dagsklor blir ju jobbigare att hantera men är förmodligen enklare att köpa till bättre pris än Saniklar  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: HJÄLP!!! Klor och inomhus pool!!!!
« Svar #8 skrivet: juli 22, 2013, 00:50:28:28 »
Nej oberoende av hur era fönster är vad det gäller storlek och läge så skall ni klara er bra utan cyanursyra. Vi har gott om fönster åt nästan alla håll i vårt poolrum och det fungerar bra utan cyanursyra. Det är inte heller så att du måste springa och fylla på klor titt och tätt bara för att du inte har cyanursyra i poolen. Cyanursyran påverkar bara den nedbrytning av kloret som i en utomhuspool uppstår när solen skiner på vattnet. Men i en inmhuspool har detta ingen praktisk betydelse. Det som avgör hur fort din klor förbrukas är i stället badfrekvens, hur mycket smuts som tillförs poolen och hur hög temperatur som ni har i vattnet. Dess mer badande, desto mer smuts i poolen (Duschar ni alltid före bad eller inte ?) och desto högre temperatur, desto snabbare förbrukning av kloret. Speciella tillfällen som t.ex. poolpartyn kan ge lite extra belastning.

Om du inte vill lägga i klor så ofta så finns det hjälpmedel att köpa. Det finns mekaniska klordoserare och det finns system som vårt med full automatik, d.v.s. både mätning och dosering av kemikalier. Det blir en avvägning mellan bekvämlighet och kostnad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag