VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gult vatten.  (läst 4762 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alekar

Gult vatten.
« skrivet: juli 08, 2013, 08:09:18:18 »
Startade upp en liten pool på 5 kubik igår. Då var vattnet kristallklart. Vi har en egen djupborrad brunn men har inte märkbara problem med tex. järn. Har läst på en massa och kom fram till att man ska chockklorera när man startar och därför gjorde jag så igår  kväll, men i morse såg jag att vattnet var alldeles gult. Gjorde jag fel? Hade det räckt med att veckoklorera? Enligt provstickorna låg ph och Alk värdena bra medan Cl låg på ca 0,5. Vad kan det bero på och vad ska jag göra för att få det klart igen? Kan man bada i vattnet ändå?

Mvh Alekar

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gult vatten.
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2013, 08:12:35:35 »
Jag skulle chockklorera igen.
Sen behöver du nog flocka din pool, så att alla små partiklar som färgar vattnet klumpar ihop sig och fastnar i filtret.
Backspola/rengör filtret varje dag tills vattnet är klart.
Flockningsmedel som funkar bra är folkpools flockningskuddar.
I så liten pool kanske du kan ta bara en del av kudden när du flockar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Alekar

SV: Gult vatten.
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2013, 08:23:41:41 »
Tack för snabbt svar. Här kommer då nästa fråga.
Kan man använda flockmedel när man inte har en sandfilterpump? Jag har en patronfilterpump.

Mvh Alekar

Utloggad suezen

SV: Gult vatten.
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2013, 08:45:29:29 »
Normalt sett används flockmedel bara när man har sandfilter och såvitt jag vet så finns det inget som är lämpat för patronfilter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gult vatten.
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2013, 09:07:38:38 »
OK, det där vet jag inget om, men jag har svårt att se vad som skulle vara problemet med att använda det till patronfilter?
Alternativet är annars att låta "skiten" sjunka till botten och sedan dammsuga det till avlopp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Gult vatten.
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2013, 13:00:36:36 »
Vatten från djupborrade brunnar innehåller nästan alltid järn, mer eller mindre. Vi har massor i vårat vatten. Vi fick efter uppstart en grön-brun fällning som gjorde att vi inte ens såg botten. Det klarnade efter några dagar. Vi satte till flockningsmedel, men troligtvis hade det klarnat ändå, det hade bara tagit lite längre tid. Problemet har aldrig återkommit (eftersom vi har en inomhuspool så blir det inga vintertömningar eller liknande).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag