VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolrobot  (läst 158114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Poolrobot
« skrivet: maj 15, 2010, 21:01:00:00 »
Funderar på en poolrobot som inte kopplas till poolreningen, utan en som är helt "frigående" med eget filter. Åsikter, är det onödiga pengar eller värt varenda krona? Har ju bara haft poolen en säsong men tror nog det skulle vara skönt att bara plumsa i roboten och så är man igång direkt.

Fråga nr 2 i så fall till ni som har en, vilken modell ska man i så fall köpa, och beskriv gärna det ni gillar och inte gillar med just er modell. Mycket tacksam för svar, för jag är fortfarande i valet och kvalet om man ska köpa en eller inte. Förra säsongen kunde jag låna en robot som man kopplar till poolens reningsverk, och den fungerade utmärkt och går på ca halva priset jämfört med de andra, men lite mer jobb ju...

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Poolrobot
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2010, 21:04:07:07 »
För övrigt, var är sommaren? 6 grader häromdagen i Skåne, 8 idag, 7 i förrgår. Och dessutom har man tidigt semester i år, så nu får det börja bättra sig!!! Vill ju kunna utnyttja poolen också...

Utloggad Linkan222

SV: Poolrobot
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2010, 22:12:11:11 »
Sommaren kom ju idag  <sol> 25 grader i Enköping.

Utloggad Freli

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höllviken
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2010, 11:00:28:28 »
Jag är inne på samma linje ang. poolrobot. Jag funderar på en Dolphin Easykleen, ngn som har en sådan och kan delge erfarenheter med den?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolrobot
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2010, 11:21:09:09 »
Jag har testa doplphin easyclean ett par gånger o är helnöjd med denna (jag har en granne som bedriver pool & spa verksamhet o det är väl lite därför jag inte köpt en, utan fortsatt låna)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3156.0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2010, 11:42:52:52 »
Jag valde en robot som både rengör väggar och golv pga att vi har trapp som jag hoppas kunna hålla ren med hjälp av denna.
Nu har jag hört lite olika uppgiftrer hur välvilliga dessa robotar är att klättra i trappor. Så om jag inte skulle ha trapp i poolen skulle jag satsa på en som bara tar golvet.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2010, 12:28:18:18 »
Funderar på en poolrobot som inte kopplas till poolreningen, utan en som är helt "frigående" med eget filter. Åsikter, är det onödiga pengar eller värt varenda krona?...........
"Onödiga pengar" enl. min mening - beror klart på om huvudsyftet är att enkelt och billigt automatiskt hålla rent eller man gillar "high-tech" mer och vill spendera lite extra pengar....  :D
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4196.msg31713#msg31713
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4196.msg31788#msg31788
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1692.msg22388#msg22388

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2010, 01:01:50:50 »
Beställde i helgen en robot från USA.

Har ägnat några veckor till att läsa på och mycket kort:

Robotar som kopplas med slang till breddavloppet och är totalt hopplöst (baserat på min egen samt alla frustrerade bloggar o inlägg jag läst)

Det skall mao vara en elektrisk med eget filter.
Eg så klarar man sig med en bottenrobot men det är coooolt med en som klättrar.
Robotar behöver servas och går sönder.
Störst på marknaden är Israeliska Dolphins och Amerikanska AquaBot. Båda kostar skjortan men är bra. Delfinerna har som en jättenackdel att du inte kan reparera den själv och det är inte många som har en Dolphin verkstad i grannskapet.

Själv valde jag en Nitro Wall Scrubber NC71. http://smartpool.com/website/scrubber.html

Orsaken var att jag vågade ta in denna var att Folkpool har tagit in Nitros instegsmodell i sortimentet (enbart bottenstädning) för 9000.
Många av reservdelarna är lika och wallscrubbern är "2 nivåer" över folkpoolsmodellen. (botten, vägg, trappor och sorgkanten vid vattenlinjen.)
I princip varje enskild detalj kan bytas själv  av alla som kan bygga lego.

Jag räknar med att den kommer kosta ung 7200SEK momsat,tullat och levererat till min ytterdörr. Billigast jag sett i Europa levererat o klart var visst 17000kr.

jag räknar med att även behöva skaffa en trafo hos Kjells för 500kr, men jag väntar och ser först vad den levereras med.

Onödiga pengar... tja kanske ..... men jag får en ren pool, spar kanske 15-20h jobb/år och slipper bakspola ut en massa varmvatten och återfylla med kallvatten samt att ungarna får något skoj att glo på.
« Senast ändrad: juni 02, 2010, 01:22:45:45 av Nimajneb »

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2010, 06:25:10:10 »
....Onödiga pengar... tja kanske ..... men jag får en ren pool, spar kanske 15-20h jobb/år och slipper bakspola ut en massa varmvatten och återfylla med kallvatten samt att ungarna får något skoj att glo på..
...
...jag har också ren pool, kan inte spara mer tid än vad jag redan gör med "snik-varianten", backspolar inte nämnvärt så det märks (håller 28-30 grader oavsett) och.....ungarna verkar har skoj med att "glo" på denna med...  <antman>
Som sagt, beror klart på om huvudsyftet är att enkelt och billigt automatiskt hålla rent eller man gillar "high-tech" mer och vill spendera lite extra pengar....upp till var och en... O0

Mvh. "Poolbadaren
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad peza

SV: Poolrobot
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2010, 22:56:10:10 »
Såg himla smidig ut. Vill oxå ha. Slogs med slangen för första gången i år. Vill inte göra det nå mer.
Varifrån beställde du din nya leksak?

Peza

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan