Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta pool från JF storpool till Rubinpool  (läst 7204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nejo

Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« skrivet: maj 16, 2011, 13:46:30:30 »
Hej! Behöver lite expertråd från alla ni som kan det här med pool!  ;)
Köpte nyligt ett hus med en nergrävd JF Fritid storpool (9.1 x 4,5 x 1.32). Vid tillträdet hade poolen gått sönder och totalt kapsejsat. Det går på gamla ägarnas försäkring men vi är tveksamma till att anlägga en ny likadan pool. Det känns inte helt schysst kvalitet så att säga..Vill inte hamna i samma sits snart igen.

Vår ide var att byta upp oss till Rubinpool som verkar vara lite robustare (sant?)för nedgrävning i altanen.
Har tittat på oval pool 4,2 m bred, 9,5 m lång & 1,35 m djup. Den är alltså 30 cm smalare, 40cm längre och 3 cm djupare.

Alt. 8 formiga 5,0 m bred 7,70 m lång & 1,35 m djup och som jag förstår är självbärande och inte behöver stödmurar.

Det jag behöver nu är att få ett begrepp kring om det är genomförbart, hur mycket extraarbete som krävs och vad det kan kosta att anlita hjälp för markarbetet. Har själv noll koll på sånt här...

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2011, 15:54:55:55 »
Hej, välkommen!

En nedgrävd pool är en nedgrävd pool oavsett fabrikat och fungerar likadant... så att ersätta befintlig med ny så spelar fabrikatet ingen roll, det blir samma jobb ändå...

Jag har en RubinPool åtta och är riktigt nöjd. De har haft bra service och bra priser. Nu har de erbjudit en värmepump på köpet p.g.a. deras tio-års jubileum eller nåt...

En åtta är ju trevlig på det sättet att den just är självbärande, plus att jag tycker den blir lite "piffigare", speciellt med kantsten...  ;D

Ska mest vuxna och större barn bada skulle jag rekommendera 1,5 meters djup dock. Jag har iofs bara testat 1,2 och vår på 1,5 och med 1,2 slår man i tårna ibland när man "simmar" utan att man vill göra det...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad nejo

SV: Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2011, 16:36:39:39 »
tack!
Monterade du din pool själv? Anlitade du någon för markarbetet?
Vi är bara osäkra på vad vi ger oss in på om vi så att säga "tar över" återställningen av poolen...Är som sagt novis i ämnet men mellan maken och mig så är vi hyfsat händiga med en schysst beskrivning i handen.

Det verkar iofs vara skillnad på pool och pool.. Det finns idagsläget ingen stödmur eller liknade för den ovala pool som vi har idag. Inte heller isolering, tydligen bara stenmjöl, sand och filt. Det var lite det jag menade med att Rubinpool verkare "robustare".

Har du en 8-pool eller en dubbel 8? Och vilken storlek (förutom djupet alltså  :))
Håller med om att det ser snyggt ut med kantstenen.. den går att sätta på även om man har träaltan i övrigt, eller hur?


/A-L


Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2011, 16:44:35:35 »
Jag monterade själv men hade en firma här som grävde och gjorde markarbetet. Här kan ni se hur mitt bygge artade sig:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5431.0

En åtta behöver ingen stödmur eftersom den har "midje-balken". Ni ser detta rätt tydligt på mina bilder i tråden ovan.

Isolering under och på sidorna är väl en definitionsfråga om det egentligen behövs... Man brukar räkna att ca. 20% värmeförlust går neråt, 5% åt sidorna och ca. 75% uppåt så det är ju täckningen som är det viktiga.

Vi har rätt knepig plats på vår bakgård så de måste köra ca. 150-200 meter med dumper innan de kunde lägga massorna på lastbil så slipper man det och kan lägga massorna på egen tomt är ju grävningen lätt och snabbt gjord.

Pool-sten fungerar bra med altan, se bara till att få hem poolstenen först och se hur den ser ut... Annars går det som för mig att altanen blev 20 mm för högt upp så stenarna "hänger" ovanför poolkanten... :o

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad nejo

SV: Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2011, 17:09:00:00 »
tack för alla bra svar!

Hur många arbetstimmar tog markarbetet som du lejde bort?  Vi har ju det mesta gjort i och med den gamla poolen så det som behövs är ev fördjupning om vi ska ha en djupare pool. Finns det någonstans man kan hitta instruktioner för förberedelserna innan  man bestämmer sig så att det är lättare att ta ställning för vad vi ger oss in i?

/A-L

Utloggad nejo

SV: Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2011, 17:22:33:33 »
Du Awasen,

Bra bilder!! Och jag ser att du har precis den trappa som jag tittat på , weddingcake eller hur?
En fråga om den, det står på websidan att den passar till pool 1,20-1,35 cm men du använder alltså den till din 1,50s pool. Och den funkar bra, eller?

/A-L

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Byta pool från JF storpool till Rubinpool
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2011, 17:57:39:39 »
Oj, vad jag marknadsför mig själv nu men här har du ännu en av mina trådar om markarbete: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5214.0

Grävarna gjorde jobbet på drygt 14-16 timmar men då måste de som sagt köra bort alla massor (ca. 42m3 sand) med en 1m3's dumper till en väntande lastbil som tog rätt mycket tid.
Ska ni gräva ur för extra djup rör det sig nog om någon enstaka timme... Det är ju bekvämt att låta grävfirman leverera makadam, stenmjöl och markduk och dessutom fick jag bättre pris av dem än jag fick fram på egen hand.
Ett tips är annars att typ, Sortera, BigBag, etc. kör ut sten i sina smidiga påsar (=mindre spill och enklare att placera).

Ska ni göra det själva så hyr en laser för att få det plant och en rejäl padda, men fundera på hur ni får i och ur paddan om ni inte har grävskopan kvar!

Ja, det är en Weddingcake. Första steget blir rätt högt i en 1,5 meter djup pool men våra 6 åringar kliver ändå i och ur nu utan problem. Det enda med wedding-cake i en åttaformad pool är att den inte får fullt stöd mot väggen bakom så det blir en liten glipa i mitten på framkant under den. Det är i sig inget problem men man kan ju tänka sig att man kan klämma tån om man sticker in den under kanten samtidigt som någon annan hoppar från kanten ner på trappan... <dontkn>

EDIT: Tänk också på att sätta ett extra inlopp bakom trappan så vattnet inte blir stillastående under trappan. Det finns hål i "ryggen" på trappan avsett för inloppet...

//Anders
« Senast ändrad: maj 16, 2011, 18:02:49:49 av awasen »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan