VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?  (läst 13424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dawwa76

Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« skrivet: september 01, 2016, 20:50:03:03 »
Hej,
Drar snart igång mitt poolbygge som består av Poolkungens 5m runda plåtpool.
Enligt Poolkungen skall man endast gjuta med torrblandad cement,20cm brett runt om hela vägen upp.samt ha 20mm isolering ovanför stenmjöksbädden.
Min fråga är bör man isolera poolväggarna med typ isodrän eller liknande, är det försvarbart ekonomiskt?
Som pooltäcking har jag beställt Plastmans ribb top.
Ser fram emot era kommentarer 😃

Poolgiganten

Utloggad Pooljanne

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borensberg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • En pool kan aldrig vara för liten
    • Visa profil
SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #1 skrivet: september 01, 2016, 21:04:23:23 »
Hejsan Jag gjorde det vet inte om det har någon effekt men vinden är nog kylande mot poolväggen  om den är "naken"
Ovanmarkpool i stål 350x120 med Welldana värmepump
5kw

Utloggad TommyC

SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #2 skrivet: september 01, 2016, 21:35:09:09 »
Isolering är ganska billigt. Ökningstakten för energipriset kommer nog inte att minska.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #3 skrivet: september 02, 2016, 07:35:37:37 »
Runda pooler är ju lite knepiga att isolera.
Att sätta styva skivor mellan magerbetongen och plåten kan göra att "rundningen" inte blir perfekt så det skulle jag nog akta mig för.
Jag skulle nog fundera över att svepa in det som eventuellt är ovan mark typ betongtäckmatta.
Funderar du på något mellan poolväggen och magerbetongen så måste det vara så pass hårt att det inte kollapsar med tiden, som betongtäckmatta gör.

Kanske:
poolvägg - 20 cm magerbetong - ett par varv betongtäckmatta/markskiva - singel/återfyllnadsmassor ?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #4 skrivet: september 02, 2016, 08:48:11:11 »
Jag isolerade utsidan på min pool med frigolit i två lager så att det gick att böja och tejpa fast med silvertejp. Jag har också en ribbtopp från Plastman som fungerar utmärkt. Den är transparent och det är extra bra för poolens uppvärmning.

Poolen blir snabbt uppvärmd av solen på våren och jag tappar max en grad på natten då jag har värmepumpen avstängd. Viktigast är förstås täckningen uppåt men jag tror att isoleringen gör en del också.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Dawwa76

SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #5 skrivet: september 03, 2016, 02:38:17:17 »
Tack Rikard för tipset.
Får fundera på denna lösning.🤔

Utloggad Dawwa76

SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #6 skrivet: september 03, 2016, 02:45:00:00 »
Hej Onsalabo, tack för tipset👍
Har kikat på din pooltråd tidigare och beställt en ribb top tack vare det😃
Två frågor:
Har du fått rosa fläckar på din ribb top?, talade med Plastman och de verkar ha problem med den transparenta duken, då vissa kunder får rosa fläckar på duken där det bildas vattensamlingar.
Vet du vilken styvhet på isolering du valde?

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #7 skrivet: september 03, 2016, 11:20:21:21 »
Hej Onsalabo, tack för tipset👍
Har kikat på din pooltråd tidigare och beställt en ribb top tack vare det😃
Två frågor:
Har du fått rosa fläckar på din ribb top?, talade med Plastman och de verkar ha problem med den transparenta duken, då vissa kunder får rosa fläckar på duken där det bildas vattensamlingar.
Vet du vilken styvhet på isolering du valde?

När jag skulle beställa ribbtoppen från Plastman ville de inte längre leverera transparent presenning då de hade fått klagomål på rosa fläckar. De friskrev sig mot detta på beställningen och jag accepterade. Plastman sa att de misstänkte att höga klorhalter var orsaken.

Jag har fått några små rosa fläckar där duken ligger mot luckan i trädäcket som går till skimmern. Förmodligen har jag skvalpat ut klorerat vatten med hinken när jag har chockklorerat och hält lösningen i skimmern.

Fläckarna är inte större än att jag kan leva med det. Fördelen med en transparent täckning överväger tycker jag. Dels att solens strålar går igenom och ner i vattnet och dels för det fina utseendet bär man tänder lampan i den den täckta poolen. Se min profilbild med täckningen över.

Som isolering under poolen valde jag XPS-plattor. Som isolering på sidorna valde jag vanlig mjuk frigolit i en tjockare och en tunnare variant.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #8 skrivet: september 03, 2016, 11:27:45:45 »
Ursäkta den smutsiga täckningen idag men så här ser de rosa fläckarna ut. De sitter längst i i hörnet av pooldäcket så man tänker inte på dem där vi vanligen vistas på pooldäcket.

Det har hänt att regnvatten har blivit liggande på täckningen och inte dränerats ner i hålen då de var fulla med blad och barr på den. Då har pooltäckningen till och med lagt sig på vattenytan i poolen men det har inte resulterat i några rosa fläckar. 

Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Dawwa76

SV: Isolera poolväggarna på en plåtpool eller ej?
« Svar #9 skrivet: september 04, 2016, 08:43:22:22 »
Tack Onsalabo för bilderna.
Det får bli transparent skydd, så får jag vara försiktig med
kloret
Får fundera på din lösning med frigolit, det är mycket man skall  hinna innan schaktmassorna rasar mot poolväggen, med tanke på att jag måste återfylla med magerbetong runt Och det tar sin tid förmodligen.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan