VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 132226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #200 skrivet: maj 06, 2020, 12:28:26:26 »
Då har jag börjat min femte säsong med min betongpool av skalblock. Har överträffat alla förväntningar vad gäller hållbarhet, sedan jag efter första säsongen gjorde om underlaget (från ren skalblocksyta till cementspacklad yta) till färgen. Trodde epoxifärgen skulle gula något över tiden men ser ingen skillnad alls efter drygt 3 år. Var svagt skeptisk till skalblock istället för helgjuten betong, eftersom det fanns varnande inlägg på forumet om att det aldrig går att få en skalblockspool hel tät. Än har jag inte en enda spricka och vattnet har varit kvar och inte sjunkit något under vintern (har dammpump som genom varm luft håller poolen isfri under vintern).
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #201 skrivet: maj 11, 2020, 11:10:08:08 »
Kul att se att allt är finemang. Har tänkt att jag skulle höra med dig, innan jag såg inlägget, då jag själv haft lite kludd med färgen. Är nyfiken på om du upplever någon form av kritning eller pigmentsläpp från färgen? Jag valde själv en annan leverantör av epoxi än du och det visade sig inte vara så lyckat som jag hade önskat. Fick måla om efter 2 säsonger, blåsbildning och den kritade tokmycket. Fick dock ny färg på garanti, så jag gav det chansen en gång till. Nu får tiden utvisa...är spontant lite skeptisk.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #202 skrivet: maj 12, 2020, 08:52:29:29 »
Kul att se att allt är finemang. Har tänkt att jag skulle höra med dig, innan jag såg inlägget, då jag själv haft lite kludd med färgen. Är nyfiken på om du upplever någon form av kritning eller pigmentsläpp från färgen? Jag valde själv en annan leverantör av epoxi än du och det visade sig inte vara så lyckat som jag hade önskat. Fick måla om efter 2 säsonger, blåsbildning och den kritade tokmycket. Fick dock ny färg på garanti, så jag gav det chansen en gång till. Nu får tiden utvisa...är spontant lite skeptisk.

Nej, ingen kritning eller pgigmentsläpp alls. Den är hård och blank. Hade förmånen att uppleva färgen under några år innan jag byggde, eftersom kommunens stora utomhuspool vid Lysingsbadet haft samma färg under alla år jag varit där med barnen, så jag fick rekommendationen från dem rörande färgen.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #203 skrivet: maj 01, 2022, 21:25:24:24 »
Hur står det till med färgen inför sjunde säsongen? Jag själv är i full gång med slipning inför ommålning...igen. Denna gången blir det med ditt färgval, RustOleum. Hoppas att din pool fortfarande är som ny  :)

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #204 skrivet: maj 01, 2022, 22:15:05:05 »
Hur står det till med färgen inför sjunde säsongen? Jag själv är i full gång med slipning inför ommålning...igen. Denna gången blir det med ditt färgval, RustOleum. Hoppas att din pool fortfarande är som ny  :)

Alldeles utmärkt tack! Efter att jag målade om, från att ha målat direkt på skalblocken och istället helspacklat med Weber betongspackel och målat på det, har färgen suttit och är fortfarande lika vit och blank. Inte minsta sprickbildning eller läckage. Har vattnet kvar varje vinter för att skapa mottryck och haft en dammpump (300 W) som blåser in varmluft med bubblor när det var mer än tillfälliga minusgrader på vintern och ett lager cellplast 30 mm som flutit på ytan under pooltäcket.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan