VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rickards byggtråd för poolbygget.  (läst 121621 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #20 skrivet: augusti 10, 2009, 07:31:39:39 »
Ja, vi är nöjda med spabadet, men jag tycker att det drar lite väl mycket el.
Sedan starten den 27 maj har det förbrukat i snitt nära 10 kWh/dygn trots att hela perioden avser sommarmånaderna.
I mina ögon bör det peka på runt 6000 kWh/år i elförbrukning.

Nu har det ju iofs använts en hel del, vilket gör att elförbrukningen blir lite högre, men ändå, jag tycker att det känns mer än vad man hade önskat sig.

Massagen man får är mycket bra, och till skillnad mot andra spa jag testat så behöver man absolut inte önska att det fanns mer att köra med, utan tvärt om så finns det mer "krut" än vad som är nödvändigt, de flesta tycker att maximal effekt på massagen blir lite för mycket.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #21 skrivet: maj 21, 2016, 16:12:30:30 »
Så var poolen startad för i år, vi brukar alltid starta så snart isen gått, men i år väntade jag två veckor extra för att slippa tina upp ispluggarna i slangarna med varmvatten.
Uppstart med 11 grader i vattnet, startade solfångarna några timmar senare och temperaturen har stigit från 11 grader till 12.5 grader på 5.5 timmar.

Kan inte starta värmepumpen ännu då det är så kallt ute att huset skulle bli kallt, fick skrapa rutorna på bilen i förrgår när jag skulle på jobbet...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #22 skrivet: maj 21, 2016, 20:44:30:30 »
Så var poolen startad för i år, vi brukar alltid starta så snart isen gått, men i år väntade jag två veckor extra för att slippa tina upp ispluggarna i slangarna med varmvatten.
Uppstart med 11 grader i vattnet, startade solfångarna några timmar senare och temperaturen har stigit från 11 grader till 12.5 grader på 5.5 timmar.

Kan inte starta värmepumpen ännu då det är så kallt ute att huset skulle bli kallt, fick skrapa rutorna på bilen i förrgår när jag skulle på jobbet...
Men va fan Rickard, jag har ju startat och bor 10 mil norrut från dig :) , jag slår oxå av värmen i huset när jag startar poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #23 skrivet: maj 23, 2016, 07:52:39:39 »
Mmm, men i takt med att ungarna blivit äldre så är det inte lika brådis att få varmt i poolen.
Och det är för kallt ute för att stänga av värmen i huset...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygge.
« Svar #24 skrivet: juli 17, 2017, 09:14:27:27 »
Nu kommer lite uppdaterade bilder efter en helrenovering med lite tillägg och uppgraderingar.
Bakgrund:
I vår (2017) så noterade jag plötsligt hur vattennivån sjunk i samband med att det började bli varmt ute, efter någon dag upptäckte jag att isen i samband med detta slitit sönder pool-linern i två av hörnen.
Linern fick sig en rejäl smäll för ett par år sedan då vi fick algblommning på hösten innan vintern kom ordentligt (slut klor - orkade inte köpa mer) - så vi hade väl ändå tänkt byta liner då den var rätt ful av grönbruna alger som vi aldrig riktigt fick bort missfärgningen på linern.

Orsaken till att nivån sjunk visade sig i alla fall vara att jag glömt !!! ta in cirkulationspumpen för solfångarna förra hösten, den hade frusit sönder, och när isen i slangarna tinade så rann det ur 30 cm vatten ur poolen den vägen.

Vad lär vi oss av detta?
1. Slarva inte med kloreringen när det är dags att stänga för säsongen.
2. Se till att vintra poolen ordentligt.

Så var det då dags för renovering och byte av liner.
Vi har i några år pratat om en trapp med "sitthylla" som dels kan vara skön att sitta på, men som även gör det möjligt för lite mindre barn att få vila.
Vi bestämde oss för att mura upp en trapp med "GT-hylla" invändigt i poolen, och köpa en armerad tjock (1.5 mm) platssvetsad liner med förhoppningen att inte behöva göra om det igen så länge vi skall inneha huset och poolen.
Trallvirket närmast poolen började också se lite sunkit ut så här 16 år efter bygget, så vi bestämde oss dessutom för att byta till träkomposit på den delen som ligger närmast poolen.
Det blev mycket mer än så, totalt har vi lagt ca 74 m2 träkomposittrall, folkpool hade ett erbjudande på sin trall, 9500 kr/25 m2 paket komplett med rostfria bleck och skruv.

Förra sommarn blåste dessutom ett av våra tre segel sönder, så det har ersatts med ett tak, pergola 3600 heter det om jag inte minns fel, köpt på CDON.com för 13.000 kr.

Så lite bilder.
Förklaring till bilderna:
Först ser man över poolen mot vår avdelning för relax: biljard, grill + utespa, vid SPA-badet finns en entre in till dusch och bastu med ett litet omklädningsrum för våra gäster.
Uteplatsen som ligger mot huset och har två segeltak över sig ligger rakt i söder, så där ha vi sol till ca 18.00 då rummet med många fönster som syns i bild skymmer.
VI har därför byggt en uteplats till (för ca 5 år sedan) utanför poolen, samtidigt som solen försvinner från uteplats 1 så kommer den till uteplats 2 där vi ersatt ett segeltak med ett nytt tak "Pergola 3600" för kvälls-sol de dagar som detta bjuds.
I framkant på segeltaken mot huset ser ni en upprullad transparent plast som vi normalt har nerrullad när vi inte använder poolen, den skyddar mot vind, regn, skräp som blåser in, och mot myggen som annars kan bli besvärande lite senare på kvällen.
Dessa väggar håller också inne lite mer av värmen som våra IR-värmare ger när vi kör dem.
Segeltaken kan höjas i framkant med hjälp av de två stolparna, så när vi vill kan vi höja dessa ca 70 cm och få in solen längre in på uteplatsen.
« Senast ändrad: juli 17, 2017, 09:41:28:28 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #25 skrivet: juli 17, 2017, 09:19:53:53 »
Snyggt  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #26 skrivet: juli 18, 2017, 07:31:11:11 »
Kan tillägga att anledningen till att vi succesivt gått från "tryckimpregnerat" som färgskala, till mörkt grått - beror på att vi vill fånga värmen, förlänga säsongen helt enkelt, det är dessutom rätt vilsamt för ögonen när solen skiner från en klarblå himmel.
Nackdelarna är att det kan bli nästan för varmt om det samtidigt är riktigt varmt i luften (flera år sedan nu), och att man kan bränna sig under fötterna om man går barfota på trallen.
Den grå "uterumsmattan" som ligger från huset och 5 meter ut mot poolen blir aldrig för varm, det är bara trallen som blir det, men det var å andra sidan ett problem även innan vi bytte till träkomposit, det har bara blivit lite mer påtagligt nu, behöver inte vara lika varmt i luften innan det börjar bränna under fötterna.

Idag skriver vi 18 Juli 2017, och vi har fortfarande inte haft varmare ute som varmast än 23,3°C (2 Juli), medeltempen senast 2 månderna ligger på ca 13.5 grader och idag har vi ca 12 grader varmt och väntar på upp till 30 mm regn.

Att välja färgen mörkt grå i dessa tider av växthuseffekt känns helt rätt.  :'(

I dagens deppinlägg är det kanske inte mer än rätt att berätta att jag lessnat på att hoppas på fina somrar.
För 5 år sedan la vi om vår privatekonomiska strategi, numera har jag lägre lön, men sparar så mycket som möjligt i tjänstepension och i ISK för att kunna köpa en bungalow i utlandet när jag lägger arbetskläderna på hyllan om sisådär 8 år.
Vi håller väl tummarna för att börsen inte kraschar just innan.  ;)
Playa Ingles i närheten av San Agustin kanske...
Ingen terror och bra temp året om.
Drömma får man väl, vi får väl se hur det går.  <dontkn>
(Man kan driva forum därifrån också  ;) )
« Senast ändrad: juli 18, 2017, 07:40:04:04 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #27 skrivet: juli 18, 2017, 11:05:57:57 »
Det är ju värsta turistgettot. Kanske finns något lugnt hörn kvar i San Agustin. Det är mycket finare och lugnare i de små byarna uppe i bergen. Hyr en MC eller moppe vid nästa resa och åk upp och botanisera i alla små byar som ligger längs vägarna upp mot toppen Pico de las Nieves. Kör sen ner till Playa Ingles och fundera på var du vill bo.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #28 skrivet: juli 18, 2017, 11:13:20:20 »
JAg vill bo där det händer lite grejer, strandpromenad, cafeer, restauranger, och kanske möter man nån man känner.
Tror även att de som vill komma och hälsa på gärna vill bo där det rör på sig lite grann.
Men visst, jag kommer inte att sätta mig i en lägenhet, en bungalow med en liten täppa vill jag nog allt ha, gärna med gemensam pool, liten butik och en restaurang på området.  <sol>

Det är fint i byarna också, men då kan jag lika gärna stanna kvar i Hemmingsmark...
Om man nu skall bo där i månader i streck så vill man komma in i någon form av gemenskap, och det finns större möjligheter till sånt i San Agustin (Boule, t.ex) och närliggande platser än i en by i bergen.
Fast visst har tanken slagit mig, i ATVForum har vi ju en gubbe som köpt ute i bushen som kör UTV när han skall någonstans, men nog verkar det rätt ensligt...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nalle365

SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #29 skrivet: mars 29, 2018, 14:53:13:13 »
Kul att läsa och se bilderna. Kidsen verkade ha riktigt skojj!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan