CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinter skydd  (läst 9582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keeper

Vinter skydd
« skrivet: oktober 28, 2008, 09:22:47:47 »
Jag har snickrat ihop en pool i trä stomme som mäter 4x8 med prylar från Pahlens.
Undrar vad ni använder och rekomenderar för vinterskydd till en 4x8 pool

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Vinter skydd
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2008, 17:35:28:28 »
plåt
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Vinter skydd
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2008, 23:00:39:39 »
Hej o välkommen.  :)

Samma här, använder plåtar. :)
« Senast ändrad: oktober 31, 2008, 18:18:03:03 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Uffe

SV: Vinter skydd
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2008, 23:55:19:19 »
Hej!
Självklart plåt

Ikväll kom första snön här i Sala

Mvh
Uffe

Utloggad zek

SV: Vinter skydd
« Svar #4 skrivet: november 02, 2008, 08:53:35:35 »
Hej jag kör med pressenningen med gummistroppar och sänker nivån under inloppsmynstyckena, det har fungerat jättebra än så länge, vad är det ni tycker är så bra med plåt ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Uffe

SV: Vinter skydd
« Svar #5 skrivet: november 02, 2008, 10:21:38:38 »
Det som är bra med plåtarna är att där vi bor brukar det komma "ganska" mycket snö och det blir tungt med tiden, det finns också en hel del större djur som passerar poolen. O0

//Uffe

Utloggad Ingvar

SV: Vinter skydd
« Svar #6 skrivet: november 02, 2008, 10:27:31:31 »
Plåt är naturligtvis det enda säkra valet. Förutom de rent praktiska fördelarna i form av mindre besvär med rengöring till våren, finns det en rad scenarier man kan tänka sig som kan leda till katastrofer med pressenning (beroende på pooltyp, hur pressenningen angörs mot poolen, hur mycket vattennivån sänkts, nederbördsmängd under vintern m.m.). Exempel:

Jag hörde om en person som fick sin pool förstörd av att sidorna hade tryckts in under vintern. Detta gick till på följande sätt: Efter att ha minskat vattennivån en god bit, var redan jordtrycket utifrån större än det motverkande vattentrycket från poolen. Pressenningen som låg över poolen var ordentligt angjort mot sargen. I och med att det var mycket nederbörd denna vinter, blev trycket mot pressenningen stort, som visserligen till stor del togs upp av vattnet som pressenningen vilade på, men en del tryck gick även ut mot sargen i form av dragkraft in mot poolen. Detta fick den poolen att haverera.

Man måste också tänka på att vattennivån i poolen kommer att stiga i samma takt som nederbörd faller under vintern (även om pressenningen är tät) i enlighet med Arkimedes princip. Detta kan leda till att (om det inte är alltför kallt väder) vatten  rinner ned i in-/utlopp och ger sprängskador, även om marginalen tycktes god vid höststängningen.

Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad mofajenko

SV: Vinter skydd
« Svar #7 skrivet: november 02, 2008, 17:17:14:14 »
Hej Keeper,

Det är ju alltid två sidor på ett mynt!
Tänkte själv köpa plåtar men har ingen plats för dom på sommaren.

Jag valde följande lösning. Vi har varit 6 st gubbar och hoppat på den, o då menr jag inga flugskitar ;D .
Den håller för mycket (där jag köpte den hade de varit 17 personer på en liknande), tur så är det få älgar där jag bor men stoppar de flesta gubbar och djur att falla igenom. Det bästa med allt är den lilla platsen det tar när man inte använder det. När jag hämtade täckningen så var den ihopvikt i 2 st paket som inte var större än 2 mindre resväskor (konstiga referens objekt men det var vad jag kom på :D).

/Fredde

Utloggad aromata

SV: Vinter skydd
« Svar #8 skrivet: november 02, 2008, 20:08:12:12 »
Mörk presenning som flyter på ytan. Gummistroppar/snören. Sänker inte vattennivån men tom plastflaska nedsänkt i breddavloppet (rostfritt).

Fungerat utan problem sedan 1995.

Utloggad Magnus.A

  • Magnus.A
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ca 100 m3 men gumman vill ha mer.
    • Visa profil
SV: Vinter skydd
« Svar #9 skrivet: november 05, 2008, 14:49:08:08 »
Kör med plåtar för vi har mycket älg och rådjur. Och dom vill man inte ha i poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag