VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kalkproblem....eller ?  (läst 11836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
Kalkproblem....eller ?
« skrivet: juni 12, 2008, 18:11:13:13 »
Hej på er alla i detta fina forum !  O0

Behöver er hjälp i ett par frågor ang. kalk i poolvattnet. Fyllde vår pool, år 2007 med ca. 2/3 kommunalt samt 1/3 från egen brunn, sammanlagt ca. 50 m3, efter ca. 1 1/2 månad blev det lite kalkavlagringar på den rostfria ytan mellan vattennivån och poolkanten.

Återfyllnaden runt poolen, fixa halva tomten och plattsättningen gjordes över en helg, enorma mängder återfyllnadsmaterial, makadam, singel, betongkross och jord gick åt, eftersom vi i princip ändrade den delen av trädgården (800-900 kvm) totalt. Poolen stod vattenfylld och utan täckning under den helgen samt i ca. 2 veckor till innan vi fick tid, att montera pooltaket.

Allt detta damm som uppstod, lade sig som en hinna på vattenytan, och även på allt annat i trädgården, just den helgen var det över 30 grader i skuggan, dammet hängde liksom kvar i luften också, vi tyckte därför inte att det var konstigt att det blev
kalkfläckar på den rostfria plåten ovanför vattenytan. Vid påfyllnad av poolen efter mycket plaskande och ett par backspolningar använde vi till 75% kommunalt vatten förra året resten från egen brunn.

Vi vill kunna använda vattnet från vår egen brunn till vattenpåfyllnad av poolen varje gång det behövs, så vi skickade i år in ett vattenprov på analys, det visade att hårdheten var 15 >ohno> ska vara under 8 grader dH (tyska grader), det kommunala är 5,6. Alkaliniteten var 195, ska vara över 60 mg/l, pH 7,5, järn 0,01 ska vara under 0,05 mg/l.

Förmodligen är det väl så att kalkavlagringarna redan från början kom sig av, att vi använde brunnsvatten också, alltså inte från allt damm som uppstod.

Nu till mina frågor;

Är hårdheten och alkaliniteten så höga, att vi helt enkelt ska strunta i att använda brunnsvattnet till poolen  <dontkn>

Om man använder flockningkuddar, som man lägger i skimmer, hjälper det även mot kalk, de vi har är köpta på Folkpool, består av aluminiumsulfat, heter super-flock, ska enligt förpackningen binda även mineraler...är kalk en mineral  <hmm>

Vi hade aldrig använt flockningskuddar förut, började för 2 veckor sedan, märkte en stor skillnad på "klarheten" i vattnet, syns mest när poolbelysningen är på.

Kan det löna sig att investera i ett kalkfilter ? i förhållande till, att kommunalt vatten kostar ca. 6 Kr/m3.

Den sortens rengöringsmedel som säljs för att fixa till "smutsranden" vad innerhåller de, är det någon form av slipmedel i ?
Är det slipmedel i de poolsvamparna, som Rickard säljer ? Alla dessa medel är till för om man har plastliner, kan de ändå fungera på rostfritt ?

Har provat den vinröda typ scottesvamp vi fått från Steelpool, all rengöring måste ske i den riktningen som plåten är slipad, annars blir det repor, den fungerar ganska bra, har även provat att gnugga lite med vanlig citron, skulle behöva något som även löser fett, det känns när man drar med fingrarna i smutsranden, att det är en liten fet hinna på plåten.

På vilket sätt påverkar kalk, de mätvärden på poolvattnet, som man kollar hela tiden, bl.a  PH, klor, Alk ?
Vi har alltid haft perfekta värden på vattnet, men man undrar ändå.

Nu fick ni lite att bita i.......och medan ni gör det, och funderar på era svar, tar jag ett dopp  >rulla<.....i två dagar har det varit molnigt och regnat, just nu är lufttemp ute ca.15 grader, lufttemp poolhus 26 grader, vattentemp 29 grader  <antman>

Tack på förhand  O0

LOTTERÖD











 

En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2008, 02:53:23:23 »
 ............................:-\ :-\ :-\

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2008, 09:12:37:37 »
När det gäller dina kalkfrågor kan jag inte svara, tyvärr, men när det gäller rengöringsmedlen så är de nog i regel starkt alkaliska - typ soda/lut.
De poolsvampar jag säljer fungerar bra på rostfritt, använder den själv på vår diskbänksplåt med mycket bra resultat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2008, 11:16:01:01 »
Ditt brunnsvatten är kanske hårt i överkant, men eftersom du blandat med kommunalt vatten så borde det inte ge några problem.
Rekommenderad hårdhet i pool brukar vara runt 100 - 300mg/l, vilket motsvarar 5-15 tyska grader.

För hårt vatten kan ge kalkutfällningar på väggarna, och i värmeväxlare mm. För mjukt vatten ger "aggressivt" vatten, som kan orsaka korrosion mm.
Hårdheten tror jag inte påverkar övriga mätvärden för vattnet, men det är kombinationen av hårdhet, alkalinitet, pH och temperatur som avgör om vattnet är i balans, eller risk för kalkutfällning.

Läs mer på www.pahlen.com eller i någon av trådarna här om vattenbalans, t.ex.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2611.msg21502#msg21502
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2008, 22:42:51:51 »
Tack för era svar, men har fler frågor, som jag kommer att återkomma till...........2 spontana frågor till Rickard, soda & lut på plastliner....frätande  <dontkn>, blir då linern blekt ???? Innehåller poolsvamparna du säljer slipmedel ?

Till Singingsailor undrar jag om man nu hela tiden har haft "klockrena" värden i poolvattnet, oroar vi oss i onödan, ska vi fortsätta att fylla på poolen med kommunalt vatten istället i från brunnen, just för att bli av med kalkfläckarna ?

 <love> detta forum

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2008, 23:12:34:34 »
Linern bleks inte av rengöringsmedlet, men man sköljer ju bort det direkt, vet inte vad som skulle hända om man lät det ligga kvar dock.
Gissar att linern fixar det, har för mig att det varnas för lågt ph, inte för högt ph.

Poolsvampen har inte slipmedel i sig, men den är uppbygd av ett materiel som har en slipande verkan, har dock inte sett några "repor" på de rostfria saker jag rengjort med den.
Skulle man använda den på bilen kan jag tänka mig att det skulle kunna synas på klarlacken?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2008, 22:45:30:30 »
Jag vet inte varför du får kalkfläckar. Tycker inte att de värden du beskriver på brunnsvatten och kommunalt vatten borde ge problem, men jag har ingen erfarenhet av kalkfläckar.
Om du tror att vattnet är problemet, så rekommenderar jag att du mäter hårdheten. Sätt sedan in värdena i Pahlens formel för att se om vattnet är i balans.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2008, 22:57:01:01 »
  O0 Tack till er båda, Rickard & Singingsalior, för att ni är på "hugget" Funderar över era svar, återkommer ev. med fler frågor.

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad blinformation

SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2008, 09:30:04:04 »
Jag har använt vatten direkt från brunnen i år. Tidigare har jag använt vatten efter avhärdaren, dvs mjukt vatten. Nu har jag fått kalkavlagringar över hela botten, det känns som sandpapper. Måste jag tömma poolen för att åtgärda det? Vad tror ni?

mvh
Börje
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad aromata

SV: Kalkproblem....eller ?
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2008, 09:54:33:33 »
Jag har använt vatten direkt från brunnen i år. Tidigare har jag använt vatten efter avhärdaren, dvs mjukt vatten. Nu har jag fått kalkavlagringar över hela botten, det känns som sandpapper. Måste jag tömma poolen för att åtgärda det? Vad tror ni?

mvh
Börje

Frågan är om man överhuvudtaget måste åtgärda det, om det inte spelar någon roll för de badande eller om det inte förfular.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag