VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med rör i breddavlopp  (läst 850 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svanlund

Problem med rör i breddavlopp
« skrivet: maj 21, 2023, 19:45:13:13 »
Vi köpte ett nytt hus förra sommaren som hade en pool på baksidan som ej varit använd de sista åren 4-5 åren. Förra ägaren är död och hans fru som sålde huset hade noll koll på hur poolen fungerar. Den var avstäng och hade överdrag på och eftersom vi flyttade in i början av Augusti och kände att vi hade annat att fokusera på så valde vi att låta poolen stå till denna säsong.

Nu har jag försökt få igång poolen under våren men har stött på patrull. Det är en nedgrävd pool med liner, inte säker på vilket material bakom. Poolgrejerna står ovanför ytan i en bod som ej är isolerad och frostskyddad. Pumpen är ganska gammal och när jag försökte sätta igång den efter att ha fyllt upp poolen med vatten så gav den ifrån sig ett skrikande ljud som dock la sig efter ett tag. Men, jag fick inte cirkulationen att fungera. Skimmer/breddavlopp suger inte och inloppet sprutar inte ut vatten.

Efter några försök och lite sökande på forum hittade jag förslaget om att stoppa ner en vattenslang i skimmern och spruta vatten. Jag försökte med detta men det kom ändå inget vatten till pumpen. Jag testade då köra med en dränkbar pump för lite mer vattentryck och den slangen passar perfekt i hålet. Det verkar som att vattnet sprutar ner i breddavloppet men det kommer fortfarande inget vatten till pumpen, vilket får mig att tro att röret i marken är av någonstans då vattnet ju tar vägen någonstans.

Vi har två separata insug och när jag testar köra dränkpumpen i det andra så kommer vattnet fram. Samma om jag sprutar vatten från vattenslangen i röret som går till insprut, då kommer där vatten. Men från skimmern får jag det inte att fungera alls.

Jag övervägde ett tag att det kunde vara en istapp i röret då vi bor norröver så jag testade fylla röret från andra änden med lite vatten och T-röd men det står helt stilla. Jag har använt en sån stålvajer som man leder elsladd i rör för att se om jag kommer hela vägen men det tar helt stopp kanske 40 cm in i röret.

Jag är som sagt rädd för att röret är sönder och att vattnet sprutar rakt ut i marken men det är märkligt att det är helt stopp från andra hållet. Eftersom ett inlopp fungerar och utloppet fungerar så tror jag att jag kan få igång cirkulationen i poolen men utan skimmer så kommer ju poolen vara smutsig och dammsugning av botten blir svårt. Eftersom rören är nedgrävda och dessutom under trall så vill jag helst inte börja gräva upp för att felsöka och jag har två barn som inte kan vänta på att få börja bada

Är det någon som har någon bra idé på vad som skulle kunna vara fel? Finns det något sätt att felsöka utan att gräva upp halva trädgården och altanen? Har funderat på en sån fiberkamera för att få en bättre idé om vad som är fel men skimmern verkar ha backventil så det blir svårt att få ner kameran där. Kanske satsar på att köra poolen utan skimmer denna sommaren och sen renovera ordentligt nästa säsong


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Problem med rör i breddavlopp
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2023, 20:32:00:00 »
Oj de va mkt på en gång. Jag känner att du måste få ett besök av någon som kan pool
Men jag kan svara på en sak. Du får inte pumpen att suga vatten av sig själv. Den behöver vara vattenfylld både pumphuset och röret bort till skimmern annars går den torrt och skriker. Har du kört den så en stund har du troligen bränt axeltätningen.
Men plugga utloppet i botten på skimmern. Öppna pumplocket fyll på vatten i pumpen o fortsätt fyllla när vattnet fyller slangen till skimmern. När de inte sjunker mer skruva på pumplocket hårt och tätt. Ta sen bort pluggen i skimmern då ska inte vattnet i pumpen sjunka undan .starta sen pumpen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med rör i breddavlopp
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2023, 08:02:15:15 »
Jag tror du har en ispropp, det löser sig inte med lite T-röd - du måste spola med varmt vatten.
Det får jag lov att göra de flesta åren, vi brukar starta vår pool mellan den 5 och 18 maj och då måste vi smälta isen med varmvatten som spolar hela tiden, jag har en smal plastslang av lite styvare modell som jag kopplar till kranen i tvättstugan och spolar bakvägen från pumpen med. (Vi bor i Piteå)

Är det en ispropp så borde du kunna fylla pumphuset i cirkpumpen utan att det rinner efter?

Du skriver att du har två separata insug, Om så är fallet så är de sammankopplade, så det du spolar i skimmern rinner nog in i poolens andra utlopp.

Kan du meddela om du kan fylla pumphuset fullt utan att det rinner undan?
Ser du om det finns någon backventil på sugsida pumpen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan