VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i silen?  (läst 3636 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #20 skrivet: maj 10, 2023, 13:33:09:09 »
Om vattnet inte sjunker undan i pumphuset när du stänger den , så du inte har problem eller  kör den torr när den startas igen ,
Om du har cirkulation på vattnet , om filtret gör vad det ska , om du får bra vattenvärde.

Kör som det är , då får man ju ändå säga att allt funkar även om det bubblar en luftbubbla under locket

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #21 skrivet: maj 12, 2023, 06:57:58:58 »
Man kan ju fundera över varför du haft 8-12 olika pumpar under årens lopp, vi har haft pool i 22 år och är inne på pump nr 2?

För att luften som ligger under locket skall försvinna måste flödet i silkorgen bli så turbulent att det sugs ned till botten av silkorgen, jag tror helt enkelt att vissa pumpar med stor silkorg inte skapar den turbulens som krävs för att luften ska kunna lämna pumphuset.
Luft är som bekant lättare än vatten och vill samlas på högpunkter, som under locket på pumphuset.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #22 skrivet: maj 12, 2023, 08:56:34:34 »
Nu känner jag iofs inget behov över att behöva "bevisa" eller förklarar varför jag kan skriva att jag haft eller haft erfarenhet av så många pumpar .

Men eftersom jag inte vill att du ska behöva sitta o fundera på detta, du har säkert bättre saker för dig , kan jag berätta .

Min första pool byggde jag 1970-71 , då såg en pump lite annorlunda ut så den kan vi räkna bort , den bytes efter några år ut till en bättre av typ dagens utseende ( 1)
Under 70 talet gick den flitigt och den hade väl några års livslängd , jag ersatte den 2 eller gånger innan vi kom till 80 talet ( 3-4)

Under 80 talet flyttade vi 4 gånger, 3 gånger av dessa flyttade vi till hus, 2 av husen hade pool med pumpar som sett sina bästa dagar köpte nya ( 5-6)
I det 3.dje huset fanns ingen pool , jag byggde en pool ( 6-8)

Där bodde vi till 2008 , under denna period vill jag minnas att jag ersatte punpen 1 gång ( 7-8)

2010 flytt till nytt hus med pool där pumpen iofs var ny med hade missköts av ägaren , så jag köpte ny ( 8-9 )

Sedan 2010 har våra vuxnas barn o deras familjer byggt pool , naturligtvis med mig som "rådgivare" och till viss del installatör , så där har jag erfarenhet av 3 pumpar till ( 11-12)

Inte en enda av dessa pumpar , och det är olika storlekar o fabrikat har haft en sån stor bubbla o turbulent under locket som trådskaparens video .

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #23 skrivet: maj 12, 2023, 14:40:46:46 »
Gjorde en ny upptäckt häromdagen jag tror är relevant på något sätt.
Jag körde bottensug för första gången med den nya pumpen. Fungerade utan problem tills jag såg att det började spruta luft i inblåset till poolen. Stängde direkt av pumpen och gick in och kikade i teknikrummet.

Då var pumpen bara halvfull med vatten, så den har tydligen tagit in luft från någonstans när det varit jobbigt att suga genom bottensugslangen.
Igen tänker jag att O-ringen är en ganska bra gissning, jag ska dubbelkolla den idag. Men om det inte är den, så känns det ju som att det är något på sugsidan som någon tidigare i tråden sa, men att det bara uppenbarar sig vid när det är "jobbigt" att pumpa vatten.
Igen, tror ni att en pool-fackman kan hjälpa till att felsöka detta?

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #24 skrivet: maj 12, 2023, 16:00:54:54 »
Ja , har varit övertygad hela tiden att den tar in luft , särskilt som det har kommit efter att den funkat tidigare , o det ska inte bli sämre när du köper en bättre pump.

Du har ett läckage på sugsidan , man kan hoppas att det är locket då detta är enklast , se till att o-ringer ligger rätt, ta ut den och gnid in den med vaselin eller liknande och dra åt locket ordentligt .

Hjälper inte detta då är du i ett läge jag varit några gånger, dvs mellan skimmer och inlopp pump har du ett läckage , lättast  om det beror på kopplingarna , har du dragit åt slangkopplingarna rätt ? där ligger ofta även där en o-ring , man ska dra dem hårt för att pressa in ringen .

Hjälper inte detta kan du ringa en poolfirma men jag vet vad dom gör ! man kopplar en ny slang på pumpen som man lägger i poolen , blir det bättre då så vet man att slangen som ligger i marken ? har ett läckage .

Hur vet man då var slangen läcker ? här kommer man till det tråkiga .. det vet man inte ...  har man en väldigt lång sträcka kan man ta en chans på att gräva upp den halvvägs och limma på en ny slang där , då får man svaret om det läcker på halva första sträcka eller andra .

Har man inte väldigt lång slang , vilket jag inte haft då är det bara att sätta spaden i marken och gräva upp hela längden o ersätta med ny slang .

Sist jag grävde upp o hade frilagt slangen då såg jag vart det läckte så jag skulle kunnat limma en skarv där , men jag hade svettats i flera dagar med att gräva upp så byta jag så klart hela längden

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #25 skrivet: maj 12, 2023, 16:27:38:38 »
Precis kikat o-ringen, den ser perfekt ut.. fick knappt av locket till silen så bra fastsugen va den...

Ja, nästa steg är väl att kika på slangen.. är fruktansvärt osugen på det dock!  :-\
Ganska kasst med utrymme mellan trall och marken slangen ligger i...

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #26 skrivet: maj 12, 2023, 18:18:08:08 »
Börja med att köpa slang o en limkoppling mot pump sen ned med andra änden i vattnet, kanske har Rickard rätt, din pump kanske inte skall fylla locket , även om jag tror så.
Oavsett så har du slang sen hemma och är det hål så kan du räkna med att det inte lagar sig själv , det blir bara värre till en punkt där du inte alls kan använda poolen

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #27 skrivet: maj 12, 2023, 18:25:18:18 »
om din slang ligger relativt ganska nära markytan ?

Om du har en helt tät plugg till din skimmer ? plugga där skruva av inkommande slang på pumpen och täta i slangöppningen stoppa in en kraftig vattenslang där och fyll slangen med vatten , alltså slangen som ligger mellan pump o skimmer försök skapa ett övertryck i slangen är där ett litet hål sjunker vattnet kanske undan och har du tur kan du ev höra eller se en vattenstråle beroende på vad du har "grävt" ner den i ?

Finns även färg som man använder för att hitta utlopp från avlopp i en sjö, fyller du i sådan färg kommer marken efter ett tag att färgas underifrån dvs över läckan

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #28 skrivet: maj 25, 2023, 19:46:46:46 »
en intressant sak är ju just att om pumpen är avstängt så läcker inget vatten. alls.
Efter jag backspolat och fått ner trycket i sandfiltret så är det även betydligt mer vatten i pumpen, har fortfarande en lite luftbubbla, men som jag förstått det så är det inte helt ovanligt.
Nu går pumpen på timer och stänger av sig på natten och går lite av och på på dagen (poolen är inte uppvärmt så det badas knappt i den just nu), och inget vatten försvinner, nivån har inte sjunkig, och som sagt så är det mycket mer vatten i pumpen.

Problemet verkat uppså när pumpen behöver jobba hårdare.. t.ex. bottensug, eller om sandfiltret är "fullt".

Så jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska felsöka. Jag antar att jag får maxa trycket i filtret tillden nivå där vattnet i pumpen sjunker och sen ligga på mage under trallen och jaga slang..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #29 skrivet: maj 26, 2023, 12:05:57:57 »
Om det inte kommer in luft i insprutarna så hävdar jag fortfarande att du inte har nåt läckage, utan att det där är en funktion av din pump i just din installation, att all luft inte drar iväg från pumphuset.
Allt verkar ju dessutom fungera normalt, så varför felsöka nåt som är helt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan