VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool pump - Hur länge håller lagren?  (läst 1863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chribban

Pool pump - Hur länge håller lagren?
« skrivet: april 29, 2023, 12:58:32:32 »
Har en KORAL 0,75 hk 1-fas poolpump som gått i 4:a säsonger.
Dygnet runt ca 6 mån per säsong dvs 24 månaders driftstid.

När jag nu startar upp poolen denna säsong så "skriker" pumpen.
Misstänker slitna lager.

Någon som vet hur länge man kan räkna med att lagren håller?

Är 24 månaders kontinuerlig gång normal tid för att byta lager?
« Senast ändrad: april 30, 2023, 13:51:43:43 av chribban »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2023, 17:27:42:42 »
Lager håller betydligt längre än så , har aldrig byt lager på en pump kört pumpar i 10 -12 år utan lagerfel .

Mer troligt axeltätningen och hittar du vattenläckage eller vit "sörja" nånstans är det definitivt tätningen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2023, 19:37:15:15 »
Bakre lagret borde gå smörja utifrån, det skulle jag testa först.
Om det främre är dåligt borde axeltätningen vara dålig, och du ser ett litet läckage under pumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2023, 20:45:46:46 »
Lagren brukar hålla väldigt länge om det är en kvalitetspump. Vår pump har vi bytt lager på en gång, men det var mest för att vi ändå behövde byta axeltätningen. Men lagren har väl snurrat mer än 10 år nu och då har vi ändå en inomhuspool, så året-runt-säsong och pumpen har gått dygnet runt Om jag förutsätter att du har en kullagrad pump så brukar kullager inte börja skrika ens om de blir slitna - det kan bli andra missljud,mera av det rasslande slaget. Men vår pump började en gång skrika som en svårt plågad katt. Det visade sig bero på att en mycket liten glasbit, 3-4 mm och skarpkantad, lyckats kila sig in i axeltätningen och släpade mot axeln När vi fått bort glasbiten försvann ljudet direkt. Dock började en tid senare det att droppa från tätningen och därför bytte vi senare tätningen. Det ljudet som hördes var annars just skrikande, starkt och låg på hela tiden.

Vi har ingen aning om vart glasbiten kom ifrån. När vi har poolparty tillåter vi inte att någon tar ed sig riktiga glas i poolen, för glas är jättesvårt att få bort om det händer en olycka - det är för tungt för att åka med vid bottensugning, för osynligt och ibland även för litet för att tas med håven och det är stor risk att man skadar sig i fötterna. Plastglas ger inte alls de problemen.

Utloggad chribban

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #4 skrivet: april 30, 2023, 16:03:20:20 »
Lager håller betydligt längre än så , har aldrig byt lager på en pump kört pumpar i 10 -12 år utan lagerfel .

Mer troligt axeltätningen och hittar du vattenläckage eller vit "sörja" nånstans är det definitivt tätningen

Tack för info.
Förmodligen är det så. Pumpen verkar också läcka vatten, svårt att säga varifrån dock.

Utloggad chribban

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #5 skrivet: april 30, 2023, 16:03:57:57 »
Bakre lagret borde gå smörja utifrån, det skulle jag testa först.
Om det främre är dåligt borde axeltätningen vara dålig, och du ser ett litet läckage under pumpen.

Japp! Läckage... Förmodligen axeltätningen då.

Utloggad chribban

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #6 skrivet: april 30, 2023, 16:07:40:40 »
Lagren brukar hålla väldigt länge om det är en kvalitetspump. Vår pump har vi bytt lager på en gång, men det var mest för att vi ändå behövde byta axeltätningen. Men lagren har väl snurrat mer än 10 år nu och då har vi ändå en inomhuspool, så året-runt-säsong och pumpen har gått dygnet runt Om jag förutsätter att du har en kullagrad pump så brukar kullager inte börja skrika ens om de blir slitna - det kan bli andra missljud,mera av det rasslande slaget. Men vår pump började en gång skrika som en svårt plågad katt. Det visade sig bero på att en mycket liten glasbit, 3-4 mm och skarpkantad, lyckats kila sig in i axeltätningen och släpade mot axeln När vi fått bort glasbiten försvann ljudet direkt. Dock började en tid senare det att droppa från tätningen och därför bytte vi senare tätningen. Det ljudet som hördes var annars just skrikande, starkt och låg på hela tiden.

Vi har ingen aning om vart glasbiten kom ifrån. När vi har poolparty tillåter vi inte att någon tar ed sig riktiga glas i poolen, för glas är jättesvårt att få bort om det händer en olycka - det är för tungt för att åka med vid bottensugning, för osynligt och ibland även för litet för att tas med håven och det är stor risk att man skadar sig i fötterna. Plastglas ger inte alls de problemen.

Kripsol Koral skall väl vara kvalitetspump?
https://bit.ly/40ONohK

Det verkar vara axeltätningen då den även läcker.

Utloggad chribban

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #7 skrivet: april 30, 2023, 16:21:54:54 »
Har en KORAL 0,75 hk 1-fas poolpump som gått i 4:a säsonger.
Dygnet runt ca 6 mån per säsong dvs 24 månaders driftstid.

När jag nu startar upp poolen denna säsong så "skriker" pumpen.
Misstänker slitna lager.

Någon som vet hur länge man kan räkna med att lagren håller?

Är 24 månaders kontinuerlig gång normal tid för att byta lager?

Slutsaten är alltså att det bör vara axeltätningen.

Ni som har bytt denna - Har ni gjort det själva eller lämnat in till "proffs" ?

Tillverkaren skriver följande: "Frånsett rengöring av simbassängen måste alla reparationer och allt underhåll utföras av KRIPSOL-
agent eller annan behörig person"

Pumpen är köpt 2018 så det är ingen garanti kvar som man kan förstöra men frågan är om det är ett svårt jobb?

Utloggad nyburjare

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #8 skrivet: april 30, 2023, 17:04:18:18 »
Samma princip på alla fabrikat , om det är svårt ? tja min fru hade inte ens hittat en passande skruvmejsel eller hylsa  >rulla<

Själv gör jag det på 10 minuter


Utloggad chribban

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #9 skrivet: april 30, 2023, 18:00:40:40 »
Samma princip på alla fabrikat , om det är svårt ? tja min fru hade inte ens hittat en passande skruvmejsel eller hylsa  >rulla<

Själv gör jag det på 10 minuter



Kanon!
Servar alla mina cyklar själv inklusive byte av drev etc samt har byggt ett 100-tal datorer så då räknar jag med att jag löser detta 😊

Tack för svar och tips!

Utloggad Erica

SV: Pool pump - Hur länge håller lagren?
« Svar #10 skrivet: maj 01, 2023, 00:28:18:18 »
Har aldrig testat på en Kripsol-pump, vi har en Pahléns bronspump och på den var det lätt att byta tätningen. Man fick klyva pumpen, lossa pumphjulet och sedan byta tätningen. Reservdel fanns att köpa trots att vår pump hunnit bli lite gammal. Vi bytte lagren samtidigt för säkerhets skull, men de hade säkert klarat rätt lång tid till. Men tätningen var ju nödvändigt att byta, det läckte en hel del vid axeln under drift. Den har sedan dess fungerat utan anmärkning. V misstänker ju att det var den där glasbiten som skadade tätningen, för läckan kom ju inte så långt efter glasbitsproblemet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan