CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner släppt från skenan  (läst 1048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Liner släppt från skenan
« skrivet: april 16, 2023, 17:07:06:06 »
Hej!
Min liner har släppt från skenan under vintern. Det rör sig om en bredd på 40-50 cm. Vattennivån är ca70 cm idag men det går inte att rubba linern. Hur mycket vatten tror ni att jag behöver vaska för att få i linern igen? Och vad kan det bero på att den har släppt?  <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner släppt från skenan
« Svar #1 skrivet: april 17, 2023, 09:01:15:15 »
Jag gissar att du antingen måste värma linern så den blir mjuk för att kunna få in den igen, eller tömma allt vatten.
De stelnar med tiden så de är rätt svåra att töja ut.
Jag skulle nog testa värma med en värmepistol, men var noga med att hålla koll på temperaturen så det inte blir för varmt, en IR-termometer kan vara ett bra hjälpmedel.
Ta INTE detta som något råd, har aldrig provat, men om JAG skulle testa detta skulle jag nog försöka värma en yta från vattennivån och ändå upp, och ca 1 meter brett till 40-50 grader.
Har ingen aning om vad som händer med linern då, i värsta fall krymper den ännu mer när den svalnar, men det skulle jag nog prova i alla fall.

Vi hade efter några år veck på linern där ungarna hade hängt i poolsargen och trampat med fötterna nedåt på väggen, jag lossade vår liner upptill och försökte dra den uppåt, men vecken var hårda, så det gick inte alls.
Testa dock aldrig med värme, och det var rätt tidigt på säsongen, och kallt ute.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: Liner släppt från skenan
« Svar #2 skrivet: april 22, 2023, 13:53:55:55 »
Då vaskar jag nog hellre vattnet än meckar med värme.

Någon som har en fundering på varför det kan ha släppt?
Hängde i linern för två somrar sedan så den har ju klarat en vinter innan.   <hmm>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner släppt från skenan
« Svar #3 skrivet: april 23, 2023, 06:18:28:28 »
Om jag får gissa har du haft is i poolen, och så har vattennivån av någon anledning sjunkit, det kan dra linerna med sig nedåt.
Det vanliga är annars att vattennivån stiger under vintern, och att isen drar linern med sig uppåt, så det blir "bulor" på linern ovan vattenlinjen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: Liner släppt från skenan
« Svar #4 skrivet: april 23, 2023, 11:54:29:29 »
Ok, får se om det händer igen nästa vår.
Lyckades få den på plats genom att tömma ur vattnet ner till ca 40 cm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag