CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta en grund till träpool?  (läst 1003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hawelka

Gjuta en grund till träpool?
« skrivet: april 02, 2023, 10:12:59:59 »
Tjena
Sitter och planerar att bygga pool i trycktvirke då jag jobbar med detta :)
Skall man gjuta en grund eller skall man köra utan?
Hur har ni gjort när ni har byggt eran träpool?
Läste här i forumet att någon hade bytt ut osb-skivorna till trall istället? Blev det bättre?
Bomba mig med svar och bilder  ;D
Mvh Andreas Hawelka

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gjuta en grund till träpool?
« Svar #1 skrivet: april 03, 2023, 07:15:09:09 »
Se om du kan hitta en byggbeskrivning för folkpools stomme i tryckat, sen är det bara följa den.
De har tiotals år av erfarenheter - så det känns ju lite onödigt att chansa på en egen lösning kan jag tycka.
Det du saknar är väl primärt delas galvade beslag som binder ihop långsidorna med varandra, men det borde ju gå lösa med bara trä om man vill det.
Att gjuta en platta kanske är en fördel, men det är ju inget krav.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hawelka

SV: Gjuta en grund till träpool?
« Svar #2 skrivet: april 04, 2023, 11:35:35:35 »
Hej Rickard
Tusen tack för svaret.
Har en ritning som jag har köpt på nätet. Dock är det 7x3.5 pool men är ute att bygga  8x4 pool.
Att gjuta en botten kostar väl ca 20-25 tusen?
Kanske är det överkurs🙂
Mvh Andreas

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gjuta en grund till träpool?
« Svar #3 skrivet: april 04, 2023, 23:57:49:49 »
Vi har bara packad sand med bottenmatta som botten.
Inga problem alls.
OM man vill isolera nedåt kan det vara en fördel att isolera under en betongplatta möjligen.
Men kostnaden drar ju iväg.
Frågan är väl som alltid vad man har för budget, det går ju bevisligen bygga utan att gjuta - det har gjorts i årtionden, det är väl främst de senaste 10-15 åren det blivit vanligare med betongplattor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Gjuta en grund till träpool?
« Svar #4 skrivet: april 05, 2023, 06:40:17:17 »
Vi har bara packad sand med bottenmatta som botten.
Inga problem alls.
OM man vill isolera nedåt kan det vara en fördel att isolera under en betongplatta möjligen.
Men kostnaden drar ju iväg.
Frågan är väl som alltid vad man har för budget, det går ju bevisligen bygga utan att gjuta - det har gjorts i årtionden, det är väl främst de senaste 10-15 åren det blivit vanligare med betongplattor.

Va? Är din pool oisolerad nedtill? :o
Eller, det kanske inte är rekommenderat att lägga XPS direkt på/i packad sandbotten(?)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gjuta en grund till träpool?
« Svar #5 skrivet: april 05, 2023, 07:41:11:11 »
VI har en bottenmatta typ liggunderlag ca 10 mm tjock.
Den komprimeras med tiden så huruvida den isolerar nåt eller ej vet jag inte, men det mesta av värmen avgår uppåt och p.g.a. avdunstning så botten är den minst viktiga delen att isolera.
Speciellt om man har väl dränerat under.
När vi byggde får pool för över 20 år sedan var det i princip ingen som isolerade sina pooler alls, och jag vet faktiskt inte hur stor skillnad det gör på energiförbrukningen, just botten tror jag inte har så stor betydelse.

Jag har inte vågat isolera med XPS för att jag skulle bli tokig om jag fick ett rutmönster på botten av skivorna, eller om någon hoppade i och gjorde ett hälavtryck för att XPS:en inte höll för belastningen.
Möjligen XPS, någon form av fiberduk, och så stenmjöl eller liknande som man packade ovanpå.
Det här är ju bara mina tankar, vet ingen som rekommenderar det - så det det inte som ett förslag baserat på kunskap eller erfarenhet.
Kan tänka mig att det är svårt att "vibrera fast" nåt ovanpå XPS, risken är att det bara glider omkring ovanpå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Gjuta en grund till träpool?
« Svar #6 skrivet: april 05, 2023, 08:54:50:50 »
VI har en bottenmatta typ liggunderlag ca 10 mm tjock.
Den komprimeras med tiden så huruvida den isolerar nåt eller ej vet jag inte, men det mesta av värmen avgår uppåt och p.g.a. avdunstning så botten är den minst viktiga delen att isolera.
Speciellt om man har väl dränerat under.
När vi byggde får pool för över 20 år sedan var det i princip ingen som isolerade sina pooler alls, och jag vet faktiskt inte hur stor skillnad det gör på energiförbrukningen, just botten tror jag inte har så stor betydelse.

Jag har inte vågat isolera med XPS för att jag skulle bli tokig om jag fick ett rutmönster på botten av skivorna, eller om någon hoppade i och gjorde ett hälavtryck för att XPS:en inte höll för belastningen.
Möjligen XPS, någon form av fiberduk, och så stenmjöl eller liknande som man packade ovanpå.
Det här är ju bara mina tankar, vet ingen som rekommenderar det - så det det inte som ett förslag baserat på kunskap eller erfarenhet.
Kan tänka mig att det är svårt att "vibrera fast" nåt ovanpå XPS, risken är att det bara glider omkring ovanpå.

Tack! Vad skönt att höra, då känns mitt latmans-/budgetval av 1.2 cm tjock Tectake-matta under min nya plaskdamm inte lika alienerat :)

Jag vet ju att du Rickard inte har jättehög elförbrukning med jordvärmepump, så din känsla är nog korrekt.

Bifogar ett urklipp från länken nedan, som bara bekräftar det du alltid säger: Isolerande och torr pooltäckning är A et O för energiförbrukningen!
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1025892/FULLTEXT01.pdf

Stor allmän avtäckt pool:
"187.2 kW avdunstning
4.6 kW transmission till omgivande mark"  :o
« Senast ändrad: april 05, 2023, 08:58:29:29 av kwhalp »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag