VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inget flöde - Zodiac Exo Iq  (läst 2964 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thortsteen79

Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« skrivet: augusti 05, 2022, 14:31:00:00 »
Jag får inget flöde från min Zodiac Exo Iq salt klorinator.. Nu är poolen saltad och kemad så alla värden är bra, nu är det bara att börja klorinera.. men då klagar den på inget flöde!

Någon som har erfarenhet av detta?

Jag ser att sensorn slår om när jag slår på flödet och kabeln går in dit den ska. Funderar om sensorn inte passar riktigt och slår i någon kant.

Poolgiganten

Utloggad Thortsteen79

SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2022, 17:53:01:01 »
Hittade problemet, zodiac kommer en magnetisk givare från Sika och den podd kit den installeras i är för tight. Så den lilla armen blir begränsad av installationen.

Ska kolla med dem om de skickat fel del eller om de blev otur med toleranser.. efter som givaren är magnetisk går det dock att trigga den med en liten magnet.. så nu kör den..

Utloggad TommyC

SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2022, 19:11:53:53 »
"podd kit"?

Jag hänger inte alls med på förklaringen men jag har ingen Zodiac. Kan du länka manualen så kanske det underlättar för andra som kanske får samma problem?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2022, 20:44:01:01 »
Jag vet att Zodiac säljer och ibland skickar med sina produkter något det kallar ”pod kit”. Den används istället för klassiska anborrningsbylar. Det finns då två eller fler anslutningar av sensorer uttag eller liknande att sätta i flödet.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Thortsteen79

SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2022, 22:02:04:04 »
Ja, precis pod kitet är en liten plast mojäng med förbereda hål för sensorer. Monteringshålet för flödes sensorn sitter lite off, så sensor armen tar i kanten. Lägger till en bild. Sensorn ska gänga i det övre hålet och armen ska ned i det nedre hålet.

Ska be dem skicka nya prylar.. men så länge så triggar jag sensorn genom att lägga en magnet ovanpå sensorn. Om ni zoomar in på bilden så ser ni en liten neodym magnet ovanpå sensorn, den drar kontakten så sensorn tror att flödet är till.. ingen långsiktig lösning men det lär ta ett tag att få en ny.. sedan kör jag pumpen från zodiacen så pump och klorinatorn går samtidigt, så risken att det går fel känns liten.

« Senast ändrad: augusti 05, 2022, 22:07:42:42 av Thortsteen79 »

Utloggad TommyC

SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2022, 10:01:00:00 »
Här finns manualen https://www.zodiacmanuals.com/en/product--exo--iq-637565.html

Manualen verkar vara välskriven och är väldigt detaljerad. Har du följt allt i detalj enligt manualen? Det verkar konstigt att Zodiac skulle skicka prylar som inte fungerar!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2022, 10:35:41:41 »
Precis, blir också förvånad.

Tar armen i själva anslutningen eller i röret där vattnet flödar?
Sitter den verkligen i rätt anslutning?
Sitter poden åt rätt håll i flödet?
Sitter sensorn åt rätt håll?
Är sensorn korrekt ansluten i poden?

Dumma frågor kan tyckas men ibland gör man dumma saker och det är lätt att tänka fel. Min erfarenhet är att denna tillverkare brukar göra robusta, genomtänkta, väl dokumenterade och utprovade saker. Det gäller iallafall de saker jag köpt, har inte testat just denna produkt dock.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Thortsteen79

SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2022, 13:26:31:31 »
Ja, det är lite oväntat men kan ju vara ett måndags ex på toleranser som gör att det inte fungerar.

Det finns bara ett hål att montera sensorn i och jag har haft isär det ett antal gånger för att kolla att allt sitter rätt, i rätt riktning osv. Armen går bara mer till ca halva röret så den tar inte i där nere, men den slår i väggen när flödet går till. Man ser rörelsen och hör ett klick. Om jag tar ur sensorn och rör den med fingret så går den till när man passerat vertikalläget.

Det kan ju såklart vara sensorn som reagerar lite sent, om den slog om vid en mindre rörelse så skulle de funka.

De står i Sikas manual att känsligheten för sensorn går att justera vid tillverkning men inte hos användaren. Så de måste till toleranser för att rörelsen ska tillåtas.

Kanske finns olika artikelnummer på delarna och jag råkat fått en missmatch.

Man har också ett alternativ att montera sensorn fritt på röret, men det är lite vanskligt nu när allt är ihoplimmat. Om jag skulle misslyckas med borrningen så måste jag göra om en del av installationen. Det är ju knepigt när man limmat passning mot kulkopplingar osv, de verkar svårt att få tag i ersättningsdelar och oklart om de går att få isär och limma om.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2022, 13:57:30:30 »
Ok, självklart ska ju sensorn fungera tillsammans med pod kit. Visst du kan ha haft oturen att din sensor är ett sk  måndagsexemplar. Har du kontaktat ÅF? De bör rimligen kunna skicka en för utbyte.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Inget flöde - Zodiac Exo Iq
« Svar #9 skrivet: september 06, 2022, 22:52:04:04 »
Jag har varit med om samma problem, då var inte flödessensorn nedskruvad i den lilla grå gängan som vi ser på din bild utan kunden hade tagit gängade nippeln som används vid anborrningsbygel och satt denna i podden. Då kommer sensorn för högt och tar kanten på hålet.

Såg inte ut som du gjort det på din bild men kanske kan hjälpa någon annan längre fram.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag