Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Goda råd av erfarna poolbyggare!  (läst 3070 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ted

Goda råd av erfarna poolbyggare!
« skrivet: augusti 02, 2022, 15:38:44:44 »
Hepp!

Vi funderar på att bygga pool med pooltak. Enklast är kanske en glasfiberpool. Men vårt trädäck är 135cm över marken. Jag tar mer än gärna emot information i text eller en bra länk på hur någon annan löst/byggt pool med samma förutsättningar.
Vi vill bygga med kvalitet men det ska ändå vara rimligt. Annars finns det redan dom som är experter och kan komma och bygga allt fix färdigt. Men det kostar.

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2022, 19:53:18:18 »
Hej!
Jag kanske är lite trög men jag förstår inte frågan helt. Vill du ha tips på hur man gör eller var den borde vara? Hur man gör beror ju helt på vilken typ du ska ha. Vid val av placering rekommenderar jag att välja en plats där solen når fram största delen av tiden den är upp, främst pga uppvärmning men även att det är härligare att bada i solen om du frågar mig.
Vad har ni för önskemål i övrigt, utöver taket då. Jag rekommenderar trappa, ingen stege, tex.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2022, 08:17:20:20 »
Hej Leonard!

Jag var kanske otydlig. Vi har inte flera alternativ att välja på ang placering tyvärr. Så den får hamna där den hamnar. Vi har sol hela dagen fram till 20:00 ungefär. Så det får duga. Det jag funderar på är, eftersom vårt trädäck är 135cm över marken går det kanske inte att bygga med glasfiberpool. Men det vore enklast om det gick, och om någon erfaren här har gjort det önskar jag få tips om det.

Om det är så att alla ni tycker att jag absolut inte ska bygga med glasfiberpool. Utan måste bygga med Isoblock eller liknande. Så får jag göra det, och då önskar jag tipps på det enklaste systemet men även det mest prisvärda och minst omständiga. Jag är byggare sedan tidigare men ingen murare.

Jag håller med dig ang trappa, där kan man hänga lite. Sedan vill vi ha saltklorinator, belysning och pooltak. Och en poolrobot. Mer än så vet vi inte, så tips mottages mer än gärna.

Hoppas jag var tydligare nu.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2022, 09:30:30:30 »
En thermopool kan ju byggas fristående då den har betongstomme om det är lite kraftigare modell av pool du tänkt dig. Tjälden vet jag inte men den borde också kunna byggas uppstickande ur marken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2022, 09:55:28:28 »
Hej Erik!

Ja den kan ju det och det slutar väl troligen med en sådan. Men det är betydligt mer jobb och tar tid. Och tid det har jag ont om, haha..
Om man ska bygga som tex du gjort. Ska man köpa allt via samma leverantör eller välja bra produkter lite här och där?

Utloggad TommyC

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2022, 09:56:00:00 »
Hej
Thermopool och Tjälldén tycker jag att ni ska titta närmare på. Färdig glasfiberbalja skulle jag inte köpa. Bifogar några länkar om det. Ni verkar ha bra solläge. Pooltak och inbyggd trappa har vi stor nytta av så det rekommenderas varmt!

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10226.msg79063#msg79063
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14503.msg107503#msg107503
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9183.0;all
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7220.0;all
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2022, 10:00:58:58 »
Hej Tommy!

Du menar pga att den hamnar ovan mark?
Tack för länkar.

Utloggad TommyC

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2022, 10:14:14:14 »
Hej
Jag har ingen egen erfarenhet av nämnda stommar men det finns massor av folk här som har byggt sådana pooler och är väldigt nöjda. Även stommar av skalblock eller leca blir bra men de kräver ännu mer arbete. Det är bra med en stark stomme oavsett om den är ovan eller under mark. Det blir hållbart och inga problem om man behöver tömma poolen för någon reparation.

Sen har du frågan om typ av tätskikt som är en ganska stor fråga. Till nyligen trodde jag att platssvetsad liner var den kanske bästa kompromissen men nyligen har det rapporterats om fall av stora färgskiftningar hos vissa våder. Leverantören ville inte ta något ansvar för felet. Orkar man så kan man plasta men det är ett ganska stort jobb bara det så man ska verkligen ta reda på vad det innebär innan det alternativet väljs. Har du ont om tid så glöm att plasta själv.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ted

SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2022, 12:37:42:42 »
Hej!

Tack för info!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Goda råd av erfarna poolbyggare!
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2022, 16:31:28:28 »
Ok nu förstår jag frågeställningen bättre.

Absolut billigast och enklast är troligen en stålväggsvariant i ram som man sedan lägger en liner i. Många på forumet har sådan och de verkar nöjda med det. Själv valde jag en thermopool och skulle nog göra det igen om jag skulle bygga så tillvida det inte dyker upp något nytt revolutionerande på marknaden.
Gällande saltklorinator, om du väljer det behöver du vara mer noggrann med övriga val tex material på inlopp värmeväxlare etc.
Vänta med roboten, köp den senare om du anser dig behöva. Jag har en men den behövs inte hos mig iallafall.
Uppvärmning kan vara bra att tänka på med. Vilka förutsättningar har du redan nu till huset?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag